۲۸٫مدل اتمی بور را شرح دداده و آن را در مورد اتم اکسیژنبا عدد اتمی ۸ رسم کنید.
۲۹٫ چگونه میتواند فهمید یک ماده الکترولیت است یا خیر؟ با طراحی یک آزمایش توضیح دهید.
۳۰٫ در هنگام انجام آزمایش مقداری اسید سولفوریک بر روی دست مجید ریخت. اگر شماآن جا بودید چه کارهایی را انجام می دادید؟
۳۱٫ فرمول شیمیایی را تعریف کنید و بنویسید فرمول شیمیایی چه اطلاعات سودمندی به ما میدهد؟
۳۲٫ ایزوتوپ را تعریف کنید و برای آن یک مثال بنویسید.
۳۳٫ نمک خنثی را تعریف کنید و برای آن یک مثال بنویسید.
۳۴٫ جدول زیر را کامل کنید.
نام ذره بارالکتریکی جرم جای ذره کاشف آن
پروتون
نوترون O
الکترون تامسون
۳۵٫ گاهی به دلیل زیاد بودن ترشحات اسید معده احساس ناراحتی میکنیم و معمولاً پزشکان برای درمان آن قرص سدیم کربنات که یک ماده بازی است تجویز میکنند. چرا؟
۳۶٫ جدول تناوبی را تعریف کنید، و دو مورد از کاربردهای ان را بنویسید.
۳۷٫ عدد اتمی و جرمی را تعریف کنید و برای آندو مثال ارائه دهید؟
۳۸٫ شناساگر را تعریف کنید و یک مثالبرای آن ذکر کنید.
۳۹٫ مفاهیم نماد شیمیایی و پیوند کووالانسی را تعریف کرده و برای آنمثالی ذکر کنید.
۴۰٫ نماد شیمیایی را تعریف کنید و برای آن دو مثال ذکر کنید.
پیوست ۲
طرح درس
مقدمه- طرح درس ارائه شده بر اساس طراحی آموزشی معلم – محور (الگوهای عمومی آموزشی)میباشد. این الگو بر این فرض استوار است که رفتارها،دانش ها، و باورهای شخصی وجود دارندکه باید آموختهشوند،و راهبردی یا شرایط آموزشی متفاوتی موجودند که هر یک برای بخشی از آن هدف ها،دانش ها، و باورها مناسب ترند. هم نظریه های رفتاری و هم نظریه های شناختیبرای این دسته از الگوها مثال هایی به دست دادهاند (سیف، ۱۳۹۱).با در نظر گرفتن روش های پی کیو ۴ آر (PQ4R) و نوع تکمیل یافته ی آن یعنیمردر (MURDER) که به تفصیل در مورد آن در فصل سوم بحث کرده ایم،به تدریس راهبردهای شناختی طبق برنامه ریزی زیر، پژوهشگر ادامه داد.
عنواندرس: راهبردهایشناختی
موضوعدرس:
ویژه ی تکالیف ساده و پایه
ویژه تکالیف پیچیده
راهبردهای شناختی
ویژه تکالیف ساده و پایه
ویژه تکالیف پیچیده
ویژه تکالیف ساده و پایه
منابعموردمطالعه:
ویژه تکالیف پیچیده
تاریخ، پایه سوم راهنمایی ۹۳-۹۲
علوم تجربی، پایه سوم راهنمایی ۹۳-۹۲
زبان انگلیسی، پایه سوم راهنمایی ۹۳-۹۲
روزهای هفته تاریخ
سه شنبه ۱۹/۱/۹۳
چهارشنبه ۲۰/۱/۹۳
سه شنبه ۲۶/۱/۹۳
چهارشنبه ۲۷/۱/۹۳
سه شنبه ۲/۲/۹۳
چهارشنبه ۳/۲/۹۳
زمان برگزاری جلسه:
توضیح این که تمام مطالب برای تدریس (راهبردهای شناختی بر اساس پی کیو ۴ آر)طی ۶ جلسه ی ۸۰ دقیقه ای،برای گروه آزمایش، طبق جدولزمان بندی شده زیر صورت گرفت:
زمان اختصاص یافته سایر فعالیت ها زمان اختصاص یافته نام دروس
۵ دقیقه حضور و غیاب و احوالپرسی ۲۰ دقیقه زبان انگلیسی
۸ دقیقه ارزشیابی آغازین ۲۰ دقیقه علوم تجربی
۷ دقیقه پاسخ به سولات جلسه قبل ۲۰ دقیقه تاریخ
«نحوه ی توزیع زمان برای هر جلسه»
هدفجلسهیاول– آشناییبانحوهیاستفادهازراهبردهایتکرارومرورویژهی تکالیف ساده و پایه هنگام مطالعه،و رابطه ی آن ها،با میزان یادگیری و یادداری در دروس حفظی،درکی و کلامی
اهداف آموزشی:(شناختی- مهارتی)
۱٫ مزیت های چندبار رونویسی مطالب کتاب های تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی در امر یادگیری و یادداریرا بر شمارد.
۲٫ نحوه ی استفاده از یاددار، مانند آهنگ، قافیه و تصویر هنگام مطالعه دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی را یاد بگیرد.
۳٫ برای چندبار روخوانی مطالب دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی صبر و حوصله به خرج دهد.
۴٫ سعی کند با تکرار اصطلاحاتمهم و کلیدی با صدار بلند،مطالب تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی را به حافظه بسپارد.
۵٫با بهره گرفتن از راهبردها بازگویی مطالب تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی به صورت پشت سر هم آن ها را ملکه ی ذهن خود سازد.
۶٫ برای به یادسپردن مطالب غیرمعنی دار دروس مذکور بتواند آن ها را بخش بخش حفظ کند.
۷٫ مطالب ساده ی دروس نامبرده شده را بتواند به روش مطالعه ی با فاصله یا تمرین پراکنده حفظ کند.
اهداف آموزشی (نگرش)
۱٫ به استفاده از راهبردهای تکرار و مرور ویژه تکالیف ساده و پایهعلاقه نشان دهد.
۲٫ به کاربرد راهبردهای تکرار مرور ویژه ی تکالیف ساده و پایه هنگام مطالعه دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی توجه نشان میدهد.
اهداف ورودی (رفتار ورودی)
برای انجامفعالیت های بالا، دانش آموز نیاز به تواناییهای زیر دارد:
۱٫ تشخیص اصطلاحات مهم و کلیدی مطالب دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی.
۲٫ داشتن حوصله و صبر برای بازگویی مطالب به صورت پیاپیدر دروس مذکور.
۳٫ شناختو به کارگیری یادیارها برای یادگیری و یادداری در دروس مذکور.
۴٫ توانایی خواندن و فهمیدن متونمختلف بلاخص دروس مذکور.
۵٫ توانایی و حوصله ی نوشتن مطالب مهم در دروس مذکور.
الگوهای تدریس: از الگوهای پردازش اطلاعات استفاده می شود.
– seifert ↑
-Cognition ↑
– Thomas ↑
-Robinson ↑
– Louis Thurston ↑
– Howard Gardner ↑
– William vantil ↑
– slavin ↑
– Bruner ↑
-Learn how to learn ↑
-John. A. Glover ↑
– Royce, R. Ronning ↑
– Roger, H. Bruning ↑
-Refoth & Dofabo ↑
-J.Bruner ↑
-Good now&Austin ↑
-Bilere & snowman ↑
-Flavell ↑
-Lin ↑
-Gagne ↑
-Gage &Berliner ↑
-Derry & murphy ↑
– Hendrie ↑
-Saldana ↑
– yang ↑
-shleifer ↑
-Dull ↑
-Greene, Costa, Robertson, Pan&Deekens ↑
-Pinterich &De Groot ↑
-Lester & Yang ↑
-Bohner & Wanke ↑
– Eggen & kauchak ↑
-Garner ↑
-Slavin ↑
– Scott ↑
– Paris ↑
-Fallows ↑
-weinstein & Hume ↑
-Sharp ↑
-pons ↑
–Chan ↑
– Lee ↑
-Alexander ↑
-Lenz &Hughes ↑
-quasi- experimental ↑
– Validity ↑
– Reliability ↑
– Content validity Ratio ↑
– Lawshe ↑