هرشلیفرو همکاران (۲۰۱۰) در پژوهشی به بررسی عامل ریسک در نابهنجاری اقلام تعهدی پرداختند. آنها در این پژوهش، علاوه بر متغییرهای الگوی سه عاملی فاما و فرنچ، یک متغییر به نام CMA را به عنوان عامل ریسک نیز در نظر گرفتند.آنها CMA را تفاوت بین بازده پرتفوهایی با اقلام تعهدی کم (شرکتهای محافظهکار) و بازده پرتفوهایی با اقلام تعهدی زیاد ، تعریف کردند. نتایج نشان داد که اقلام تعهدی حتی پس از کنترل عامل CMA نیز می تواند بازده های آینده را پیش بینی کند و ارتباط منفی بین اقلام تعهدی و بازده آینده سهام را نمی توان به عنوان عوامل ریسک نسبت داد.
ریساتک (۲۰۱۰) در پژوهشی به بررسی تاثیر بازده نامشهود دوره های قبل بر نابهنجاری اقلام تعهدی پرداخت. وی از طریق رگرسیون بازده سهام بر متغیرهایی نظیر اقلام تعهدی ، اقلام غیر تعهدی، انتشار سرمایه و B/M، باقیمانده الگو را به عنوان بازده نامشهود در نظر گرفت. مطالعه وی نشان داد که بین اقلام تعهدی و بازده سهام رابطه معکوسی هست، همچنین با وارد کردن متغییر بازده نامشهود دوره های قبل به الگوی رگرسیونی، رابطه منفی بین اقلام تعهدی و بازده آینده سهام ازبین میرود.
رایبر و یهودا (۲۰۰۸) در پژوهشی به این موضوع پرداختند که در چه موقعیتی استدلال رشد و پایداری برای قیمت گذاری نادرست اقلام تعهدی کاربرد دارد. آنها از طریق رگرسیون بازده سهام بر اقلام تعهدی و جریانهای نقدی نشان دادند که اطلاعات اقلام تعهدی بیشتر با ویژگیهای رشد و اطلاعات جریانهای نقدی با پایداری سود مرتبط است.
فصل سوم
روششناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک وضعیت نامعین. تحقیق فرایند پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه حل مشکلات میباشد. بشر از دیر باز به دنبال شناخت پدیده ها بوده است و از همان زمان مباحثی پیرامون روش شناخت در ذهن وی قرار گرفته است. پایه هر تحقیق “روش شناخت یا روش تحقیق”است. روششناسی مبحثی است که به بررسی روشهای شناخت در علوم می پردازد. روش تحقیق، مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(سرمد ودیگران،۱۳۸۳). هر تحقیق و پژوهش با یک مسأله آغاز میگردد. مسأله تحقیق موجب ایجاد سؤالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می شود. بنابرین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تأیید یا رد فرضیات میباشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیه ها، داده های جمع آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی و پایه تحقیق میباشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گرد آوری شده، در خصوص رد یا تأیید فرضیه ها و پاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همان گونه که آشکار و مشخص میباشد، داده ها اطلاعات خام و غیر قابل اتکائی میباشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود. لذا در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ها و تحلیل آن ها جهت استفاده از داده های خام در راستای فرضییهها تحقیق پرداخته می شود. همچنین تعریف وتفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و…) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی میگردد.
۳-۲ روش پژوهش
این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر نحوه اجراء توصیفی- پیمایشی، از نوع پس رویدادی است. همچنین پژوهش حاضر از نطر ارتباط بین متغیرها همبستگی، از نظر نوع داده ها، کمی، از نظر زمان اجرای پژوهش، مقطعی و از نظر منطق اجراء، استقرایی است.
۳-۳ فرضیه های پژوهش
– بین نوسانپذیری آتی بازده سهام شرکت با تغییرپذیری اقلام تعهدی دوره جاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
– بین اقلام تعهدی دوره جاری و جزء اختیاری با نوسانپذیری بازده آتی سهام برای جزء غیر اختیاری (بنیادی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد
– بین نوسانپذیری اقلام تعهدی حسابداری دوره جاری با نوسانپذیری سیستماتیک و غیر سیستماتیک آتی بازده سهام شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
– بین اقلام تعهدی دوره جاری و جزء اختیاری با نوسانپذیری بازده آتی سهام(سیستماتیک و غیر سیستماتیک) برای جزء غیر اختیاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۳-۴ متغیرهای پژوهش
در این تحقیق متغییرهای تغییرپذیری اقلام تعهدی، جزء اختیاری اقلام تعهدی، جزء غیر اختیاری اقلام تعهدی، جزء سیستماتیک ریسک سهام، جزء غیر سیستماتیک و نوسانپذیری آتی بازده سهام مورد بررسی قرار می گیرند. متغییر نوسانپذیری آتی بازده سهام متغییر وابسته میباشد و همچنین متغییر سیستماتیک ریسک سهام و جزء غیر سیستماتیک برای متغییر نوسانپذیری به عنوان متغییر مستقل و برای تغییرپذیری اقلام تعهدی به عنوان متغییر وابسته مطرح شده است و تغییر پذیری اقلام تعهدی که شامل جزء اختیاری و جزء غیر اختیاری است، متغیر مستقل این پژوهش میباشد.
۳-۵ جامعه آماری و حجم نمونه
جامعه به مجموعه ای از افراد گفته می شود که یک یا چند صفت مشترک دارند و این صفات مورد توجه میباشد. جامعه ممکن است همه افراد، یک نوع خاص و یا عده محدود تری از همان گروه را شامل شود (ظهوری، ۱۳۸۷). با توجه به موضوع این پژوهش، جامعه آماری تحقیق دربرگیرنده تمامی شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران است که با اعمال مراحل زیر و نمونه گیری غربالگری در نمونه باقی میمانند:
۱٫ شرکت در دوره تحقیق (۱۳۹۲-۱۳۸۵) عضو بورس اوراق بهادار باشد.
۲٫ سال مالی شرکت منتهی به اسفند هر سال باشد و در طی دوره تحقیق شرکت تغییر سال مالی نداده باشد.
۳٫ شرکت جزء بانکها و شرکتهای سرمایه گذاری نباشد. که با توجه به محدودیتهای فوق جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۱۲ شرکت میباشد.
جدول (۳-۱) چگونگی انتخاب شرکتهای مورد مطالعه تحقیق
ردیف
شرح
تعداد
۱
اعضای جامعه آماری در پایان سال ۱۳۹۲
۶۲۰
۲
شرکتهایی که سال مالی آنها منتهی به ۲۹/۱۲ نمی باشد.
۲۶۰
۳
شرکتهایی که جز صنعت سرمایه گذاری،بانک ها و واسطهگرهای مالی طبقه بندی میشوند.
۳۸
۴
شرکتهایی که جز شرکتهای زیانده محسوب میشوند.
۵۵
۵
شرکتهایی که بعد از ۰۱/۰۱/۱۳۸۵ در بورس اوراق بهاددار پذیرفته شده یا قبل از ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ از تابلوی بورس خارج شدهاند و یا اطلاعات آنها در دسترس نبوده است.
۱۵۵
۶
جمع شرکتهای حذف شده از جامعه آماری
۵۰۸