۸- چه تصاویری در آگهیهای مزایده و مناقصه روزنامهها برای جلب سود بیشتر کاربرد داشته است؟
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۹- چه موضوعاتی در آگهیهای مزایده و مناقصه تبلیغاتی روزنامهها مورد توجه قرار گرفته است؟
۱۰- جاذبههای تبلیغاتی استفاده شده در آگهیهای مزایده و مناقصه روزنامهها کدامند؟
۱۱- کدام تکنیکهای تبلیغاتی در آگهیهای مزایده و مناقصه کاربرد داشته است؟
۱۲- هویت کالا و خدمات تبلیغ شده در آگهیهای مزایده و مناقصه روزنامه چگونه است؟
۱۳- آگهیهای مزایده و مناقصه به کدام انگیزههای انسان برای جلب وی به خرید کالا و دریافت خدمات توجه کردهاند؟
۱۴- تعداد پیامهای ارائه شده در آگهیهای مزایده و مناقصه در روزنامه چگونه است؟
۱۵- هویت کالا و خدمات تبلیغ شده در آگهیهای مزایده و مناقصه چگونه است؟
۱۶- پیامهای تبلیغاتی ارائه شده در آگهیهای مزایده و مناقصه روزنامه تا چه اندازه با قوانین ایران تطبیق دارند؟
۱۷- پیامهای آگهیهای مزایده و مناقصه توانستهاند به سهولت با مخاطب ارتباط برقرار کنند؟
۳-۳: تعاریف نظری و عملی متغیرها و مفاهیم به کار رفته در سؤالها
در این پژوهش متغیرها به دو دسته کلی متغیرهای شکلی و ساختاری تقسیمبندی شدهاند.
۱- متغیرهای شکلی: متغیرهایی که به شکل یا فرم تبلیغ مربوط میشود، متغیرهایی هستند که در واقع شکل ظاهری و بیرونی تبلیغ را تحت تأثیر قرار میدهند مانند منطقه جغرافیایی توزیع آگهیهای روزنامه، نحوه قرار گرفتن آگهی در صفحات روزنامه و زاویه دید مخاطب به آن آگهی در روزنامه، رنگ، تعداد کلمات به کار برده شده در این تبلیغات.
۲- متغیرهای ساختاری: متغیرهایی هستند که به ماهیت تبلیغات مربوط میشوند مانند موضوع تبلیغات، جاذبههای تبلیغاتی، تکنیکهای ارائه تبلیغ، هویت کالاها و خدمات تبلیغ شده، شعار تبلیغاتی، تعداد پیامها، توجه به نیازها و انگیزههای مخاطب و … است.
۱- متغیرهای شکلی
الف ـ منطقه جغرافیایی توزیع آگهی: در این پژوهش برای توزیع روزنامهها به ۵ منطقه جنوب، شمال، مرکز، شرق و غرب تقسیم شده است و منظور از این متغیر این است که آگهیهای مزایده و مناقصه در کدامیک از این مناطق ۵گانه بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و باعث جلب مشتری به آن کالا و خدمات میشود و باعث میشود که درصد سهم استفاده از مزایده و مناقصه (شرکت در آن) در کدام یک از این مناطق بیشتر است.
ب ـ نحوه قرار گرفتن آگهی مزایده و مناقصه در صفحات اول روزنامههای ذکر شده: یکی از نکات مؤثر در جلب توجه مخاطب (آنهایی که با مزایده و مناقصه سروکار دارند) نوع قرار گرفتن آگهی با توجه به واضح بودن مطالب و تصاویر آگهی است. آیا داشتن تصاویر برای آگهیهای مزایده و مناقصه مثمرثمر است. همچنین این متغیر با توجه به مقررات روزنامهها در جهت استفاده از انواع رنگآمیزی در جلب مشتری در نگاه اول مؤثر میباشد.
ج ـ زاویه دید مخاطب: آگهی مزایده و مناقصه در زاویه های متفاوتی نسبت به دید بیننده میتوانند قرار گیرند. آگهیها برای بهتر ارتباط برقرار کردن باید در همان نگاه اول مخاطب به صفحه اول روزنامه روبهروی دید مخاطب باشند و بدترین نحوه قرارگیری آگهی بازرگانی در صفحه های میانی و آخر است. بنابراین آگهیهای مزایده و مناقصه از این لحاظ با ارزش خوب، متوسط و ضعیف ارزیابی میشوند.
د ـ استفاده از رنگ: یکی از راه های جلب توجه مخاطب استفاده از رنگهای متناسب با ترکیب هنرمندانه آنهاست. برای تبلیغ هر یک از کالاها و خدمات با توجه، به ویژگیهایشان، باید از رنگهای خاصی استفاده کرد. در این پژوهش رنگها به سه دسته سرد و گرم تقسیم شدهاند. رنگهای سرد شامل آبی، بنفش، سفید و سبز و مغز پستهای است و رنگهای گرم، زرد، نارنجی، قرمز و مشتقات آنها را شامل میشود و رنگهای تلفیقی که از هر دو دسته از این رنگها استفاده شده است.
هـ ـ استفاده از نوشتار: در آگهیهای مزایده و مناقصه به علت محدودیت و برای سرعت برقراری ارتباط باید از حداقل کلمات استفاده کرد. و با کمترین لغات بیشترین اطلاعات و پیامرسانی را انجام داد.
۲- متغیرهای ساختاری
الف) موضوع تبلیغ: در این پژوهش موضوعات تبلیغ به این ترتیب دستهبندی شدهاند.
مواد غذایی: شامل تمام مواد خوراکی، نوشیدنی، تنقلات و …
شویندهها: شامل پودرهای رخشتویی، مایع ظرفشویی، صابون، خمیر دندان، شامپو، سفیدکننده، نرمکننده و …
لوازم آرایشی و زینتی: مانند عطر، ادوکلن، رنگ مو، کرمهای زیبایی دست و صورت، روژلب، خط چشم، ساعت.
پوشاک و کفش
لوازم منزل: لوازم برقی، لوازم دکور، مبلمان و آن چه که به خانه و اسباب آن مربوط میشود.
وسایل الکترونیکی: تلفن همراه، رایانه، خدمات اینترنت.
اتومبیل و لوازم مربوط به آن: شامل انواع اتومبیل، روغن موتور، مکمل بنزین و … است.
امور اقتصادی: بانک و بیمه، سرمایهگذاری، اوراق مشارکت، کارت اعتباری.
امور آموزشی و فرهنگی: آموزشگاهها، نمایشگاهها، کنسرت، سمینارها، همایش و جشنوارهها.
صنایع فرهنگی: فیلم، کاست، سیدی، روزنامه، مطبوعات.
ب) زمینه تبلیغ: آنچه که تبلیغ میشود و یا زمینه تبلیغ شامل کالا و خدمات است. کالاها نیز به دو دسته مصرفی و صنعتی تقسیم میشود. و کالای مصرفی نیز بادوام است و کمدوام. این متغیر به دو صورت ارزیابی شده است، در یک شکل، سه گزینه کالای مصرفی، کالای صنعتی و خدمات و شکل دوم کالای مصرفی به دو دسته بادوام و کم دوام ارزیابی شده است.
ج) تکنیکهای ارائه تبلیغ: شیوه ارائه پیام تبلیغ را تکنیک میگویند.
بعضی از تکنیکهای تبلیغ که میتوانند در ساخت پیامهای تبلیغی مورد توجه قرار گیرند بدین ترتیب هستند.
ارائه تأییدیه: در این روش از یک منبع قابل اعتماد یا محبوب برای ارائه پیام استفاده میشود.
شایستگی فنی: در این شیوه از توانایی های تولیدکننده در تولید کالا استفاده میشود.
د) هویت کالای تبلیغ شده: کالا یا خدمت تبلیغ شده متعلق به کدام یک از استانها و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
و) نحوه کاربرد کلمات: کلمات به کار برده شده در تبلیغ چگونهاند. این متغیر سه شکل دارد:
- شعار تبلیغاتی: شعار تبلیغاتی عبارتی کوتاه و ساده است که به سرعت قابل یادآوری است.
- مارک یا نام تجاری کالا
- توصیف کالا و خدمات: ذکر مزایا و فواید کالا
ی) زبان استفاده شده در تبلیغ: این تغییر دو حالت دارد: فارسی، فارسی و لاتین.
هـ) تعداد پیامها و مقدار به مزایده گذاشته شده: آگهیهای مزایده و مناقصه در آن واحد تنها یک پیام را منتقل میکنند. بنابراین آگهیهای مزایده و مناقصه، با تعداد پیام زیاد نمیتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.
ل) علتهای تبلیغ: هر پیام تبلیغی هدفی به دنبال دارد که همان علت تبلیغ است این متغیر چند شکل دارد:
فروش کالا و یا خدمات
تشویق به مصرف محصول
آگاه کردن افراد از وجود مزایای کالا
اعلان تغییر قیمت
شناساندن بستهبندی جدید
طرح پیشنهادهای تازه