همچنین مطالعات مختلف در سازمان های مختلف نشان میدهد، برای اینکه کارکنان بتوانند کارایی بیشتر و تمایل قوی برای ماندن در شغل خود داشته باشند از دلبستگی شغلی نیز برخوردار باشند و همچنین احساس تعهد بالایی به انجام وظایف خود نمایند؛ که این خود، موجب احساس مسئولیت، درک عمیق از شغل و از خودگذشتگی می شود.
اندیشه تعهد موضوعی اصلی در نوشته های مدیریت است.این اندیشه یکی از ارزش های اساسی است که سازماندهی بر آن متکی است،و کارکنان بر اساس ملاک تعهد ارزشیابی میشوند،اغلب پرسش هایی به عمل میآید از قبیل:آیا اضافه کار خواهدکرد؟آیا روز های تعطیل بر سرکار خواهد آمد؟آیا دیر میآید و زود می رود؟آیا داوطلب آتی شغل را سرگرم خواهد کرد؟اغلب مدیران اعتقاد دارند که این تعهد برای اثر بخشی سازمانی ضرورتی تام دارد.
«در مجموع می توان گفت که کمال مدیریت و کارکنان از تعهدی که ویژگی مشترک تمامی مدیران و کارکنان موفق است نشأت میگیرد»
۲-۱۸ تعاریف دیگر تعهد سازمانی :
عبارت از میزان نسبی همانند سازی با سازمانی خاص و یا دلبستگی به آن سازمان که میتواند حداقل به وسیله سه عامل نیز مشخص شود:
الف- اعتقاد راسخ به ارزش ها و اهداف سازمانی و پذیرش آن ها
ب- تمایل به تلاش بیشتر در راه تحقق اهداف سازمان
ج- تمایل قوی به باقی ماندن و حفظ عضویت در سازمان .
تعهد به معنی پای بندی به اصول و فلسفه یا قراردادهایی است که انسان به آن ها معتقد است و پایدار به آن ها میباشد. فرد متعهد کسی است که به عهد و پیمان خود وفادار باشد و از اهدافی که به خاطر آن ها و برای حفظ آن ها پیمان بسته است صیانت کند.(صادقی فر،جعفر۱۳۸۶)
۲-۱۹پیشینه تحقیق
رزیتا موید فر دانشجوی دکتری اقتصاد ،در مقاله ای با عنوان (نگرشی بر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن) پس از بررسی چیستی سرمایه اجتماعی از نظر اندیشمندانی چون جاکوب،کلمن،لوری و فوکویاما به بحث در اندازه گیری و سنجش سرمایه اجتماعی در ابعاد خرد و کلان آن می پردازد و بحثی بر فرمول پاتنام و چالش های آن نیز ارائه میدهد. در نهایت نتیجه ای که از این پژوهش حاصل شد از این قرار است:میزان سرمایه اجتماعی موجود در یک جامعه یا سازمان میتواند شکاف موجود بین آن جامعه و جامعه مدنی مطرح در یک نظام دموکراسی را با حداکثر کارایی در نظام اقتصادی و اجتماعی ارائه کند.دوم اینکه نظریه پردازان به این نتیجه رسیدند که به جای اندازه گیری مستقیم سرمایه اجتماعی ،به اندازه گیری شاخص های نشان دهنده کمبود و سقوط سرمایه اجتماعی بپردازند.شاخص هایی از قبیل موارد نقض قانون،طرح دعاوی و دادخواهی و…. . سوم با استفده از مطالعات انجام شده یکی از زمینههای مطرح در ادبیات اقتصادی آینده،اندازه گیری سرمایه اجتماعی به عنوان بخش معنوی تابع تولید ناخالص داخلی است.
در پژوهش دیگری که دکتر علی عسگر با عنوان نقش سرمایه اجتماعی در بهبود تعهد سازمانی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی با بهبود تعهد سازمانی کارکنان، به ویژه با بهبود تعهد عاطفی کارکنان، رابطه معناداری دارد. (فصل نامه مدیریت و منابع انسانی پاییز۸۸)
در تحقیقی که توسط طیبه امیر خانی و دکتر علی اصغر پورعزت با عنوان تاملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمان های دولتی انجام شد. و ابعاد عدالت سازمانی در سه بعد عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای ، مدنظر قرار گرفت؛ بر اساس نتایج تحقیق میان این متغیر ها رابطه مثبت و معناداری وجود داشته به طوری که شکل گیری سرمایه اجتماعی به شدت تحت تاثیر ادراک عدالت در سازمان قرار دارد.(نشریه مدیریت دولتی ۱۳۸۷)
در پژوهش دیگری با عنوان بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان های غیر دولتی زنان از دیدگاه اعضاء که توسط جهانگیر جهانگیری و طاهره شکری زاده در شیراز انجام شد. نتایج نشان داد که بین شاخص سرمایه اجتماعی ساختاری و شناختی با عملکرد سازمان رابطه وجود دارد، به گونه ای که با افزایش این نوع متغیر ها،عملکرد سازمان ها نیز افزایش مییابد.( جهانگیر جهانگیری و طاهره شکری زاده، ۱۳۸۹)
در مقاله ای که بهرام دلگشایی و شهرام توفیقی با عنوان رابطه جو سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی در همدان انجام دادند. به این نتیجه رسیدند که از بین مؤلفه های جوسازمانی،روحیه گروهی،صمیمیت، علاقه مندی،ملاحظه گری و نفوذ و پویایی رابطه مثبت و مزاحمت و تأکید بر تولید رابطه معکوس و معنی داری با تعهد سازمانی دارند. اما کلیه ابعاد تعهد سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری با جو سازمانی دارند. (بهرام دلگشایی و شهرام توفیقی، ۱۳۸۷)
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
درروش تحقیق،منظور از روش مجموعه فعالیتهایی است که برای رسیدن به هدفی صورت می گیرد وپژوهش عبارت است از فعالیتهای است که پژوهشگر با بهره گرفتن از آن ها به قوانین واقعیت پی می برد. (دلاور،۱۳۷۹)
روش های پژوهش در واقع ابزارهای دستیابی به واقعیت به شمار میروند. در هر پژوهش ،پژوهشگر تلاش میکند تا مناسب ترین روش را انتخاب نمایدوآن روشی است که دقیق تر از روش های دیگر قوانین واقعیت را کشف کرده وروابط موجود بین متغیرها را نشان دهد.
بعد از تعیین موضوع پژوهش ، محقق باید روش تحقیق خود را انتخاب نماید. منظور آن است که مشخص شود چه نوع روش تحقیقی برای بررسی موضوع مورد نظر مناسب است.
بنابرین در این فصل ، روش تحقیق و توضیحاتی پیرامون جامعه آماری تحقیق و تعیین حجم نمونه مناسب و روش نمونه گیری ارائه می شود.
۳-۱روش تحقیق
این تحقیق ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی واز نظر روش استنتاج توصیفی همبستگی است که به توصیف و تحلیل بین ابعاد و مؤلفه های سرمایه اجتماعی و ابعاد تعهد سازمانی پرداخته است.همچنین ازجهت طرح تحقیق بررسی یا پیمایشی میباشد.
۳-۲جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند. جامعه آماری‹‹عبارت از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافته های پژوهش را به آن ها تعمیم دهیم،بعبارت دیگر،جامعه آماری عبارت است از مقادیری از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخص باشند›› (آذر و مومنی،۱۳۷۵)
در این تحقیق آن دسته از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کاشان که دوره های آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت را گذرانده اند جامعه آماری مورد تحقیق را تشکیل میدهند.
۳-۳ نمونه آماری
نمونه آماری تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری هستند،که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشند.
نمونه عبارت است ازمجموعه ای از نشانه هاکه از یک قسمت ،یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب
می شود،به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت،گروه یا جامعه بزرگترباشد. (نادری،نراقی،۱۳۷۸)