۴-۳-۲ سؤال دوم
آیا بین مؤلفه اول (شناخت و طبقه بندی مفاهیم ) ساختار دو مؤلفه ای استعداد در دانش آموزان عادی و تیزهوش برحسب جنسیت تفاوت وجود دارد؟
به منظور پاسخگویی به این سؤال پژوهشی با توجه به اینکه دو متغیر مستقل جنسیت و نوع دانش آموز داریم از تحلیل واریانس دوراهه استفاده می شود که نتایج آن در جدول ۴-۴ ارائه می شود.
جدول ۴-۴، آزمون تحلیل واریانس دوراهه تفاوت میانگین در مؤلفه اول ساختار دو مؤلفه ای استعداد در دانش آموزان عادی و تیزهوش
منبع
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
ضریب F
سطح معناداری
جنسیت و نوع دانش آموز
۵۸/۵۵۰۶۴
۱
۵۸/۵۵۰۶۴
۴۵/۳۴۷۴
۰۰۱/۰
دانش آموزان عادی و تیزهوش
۱/۱۶۵
۱
۱/۱۶۵
۴۱/۱۰
۰۰۱/۰
دانش آموزان دختر و پسر
۹۲/۲۵
۱
۹۲/۲۵
۶۳/۱
۲۰/۰
نتایج جدول ۴-۳، مقدار۴۵/۳۴۷۴= F و سطح معناداری کوچکتر از ۰۰۱/۰ نشان میدهد بین دانش آموزان عادی و تیزهوش دختر و پسر در اثر اصلی مؤلفه اول ساختار دومؤلفه ای استعداد تفاوت معناداری وجود دارد. همان طور که ملاحظه می شود اثر اصلی مؤلفه اول ساختار دومؤلفه ای استعداد در دانش آموزان عادی و تیزهوش نیز با توجه به سطح معناداری تفاوت معنادار وجود دارد ؛ ولی بین دانش آموزان دختر و پسر در مؤلفه اول ساختار دومؤلفه ای استعداد تفاوت معناداری وجود ندارد.
۴-۳-۳ سؤال سوم
آیا بین مؤلفه دوم (مهارتی خاص همراه با توانایی بالا) ساختار دو مؤلفه ای استعداد در دانش آموزان عادی و تیزهوش برحسب جنسیت تفاوت وجود دارد؟
به منظور پاسخگویی به این سؤال پژوهشی با توجه به اینکه دو متغیر مستقل جنسیت و نوع دانش آموز داریم از تحلیل واریانس دوراهه استفاده می شود که نتایج آن در جدول ۴-۵ ارائه می شود.
جدول ۴-۵، آزمون تحلیل واریانس دوراهه تفاوت میانگین در مؤلفه دوم ساختار دو مؤلفه ای استعداد در دانش آموزان عادی و تیزهوش
منبع
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
ضریب F
سطح معناداری
جنسیت و نوع دانش آموز
۴۳/۲۲۸۶۷
۱
۴۳/۲۲۸۶۷
۴۳۷/۷۵۳۱
۰۰۰۰۱/۰
دانش آموزان عادی و تیزهوش
۴۵/۳۲
۱
۴۵/۳۲
۶۹/۱۰
۰۰۱/۰
دانش آموزان دختر و پسر
۴۶/۱
۱
۴۶/۱
۴۸/۰
۴۸/۰
نتایج جدول ۴-۴، مقدار۴۳/۷۵۳۱= F و سطح معناداری کوچکتر از ۰۰۱/۰ نشان میدهد بین دانش آموزان عادی و تیزهوش دختر و پسر در اثر اصلی مؤلفه دوم ساختار دومؤلفه ای استعداد تفاوت معناداری وجود دارد. همان طور که ملاحظه می شود اثر اصلی مؤلفه دوم ساختار دومؤلفه ای استعداد در دانش آموزان عادی و تیزهوش نیز با توجه به سطح معناداری تفاوت معنادار وجود دارد ؛ ولی بین دانش آموزان دختر و پسر در مؤلفه دوم ساختار دومؤلفه ای استعداد تفاوت معناداری وجود ندارد.
فصل پنجم
بحث و تفسیر
-
- . Fen Crafte. ↑
-
- – Piaget ↑
-
- – Wechsler ↑
-
- – Boring ↑
-
- – Humphreys ↑
-
- – Alfred Binet ↑
-
- – Terman ↑
-
- . Gardner H. ↑
-
- . Western analytic concept ↑
-
- . Eastern synthetic aproach ↑
-
- . Integrative relation ↑
-
- . Nasel ↑
-
- . Strinberg ↑
-
- . Sternberg R. ↑
-
- . Nasel. ↑
-
- – Charles Spearman ↑
-
- – Factor Analysis ↑
-
- – General factor ↑
-
- – Specific factor ↑
-
- – E.L. Thorandike ↑
-
- – Louis Lean Thurston ↑
-
- – Verbal Comprehension ↑
-
- – Numerical Reasoning ↑
-
- – Spatial Reasoning ↑
-
- – Perceptual Speed ↑
-
- – Word Fluency ↑
-
- – Associative Memory ↑
-
- – Induction or General Reasoning ↑
-
- – Guilford ↑
-
- – Operation ↑
-
- – Content ↑
-
- – Production ↑
-
- – P. E. Vernon ↑
-
- – Burt ↑
-
- – R. B. Cattle ↑
-
- – Horn ↑
-
- – Hebb ↑
-
- – Factor ↑
-
- – Information processing ↑
-
- – Carrol ↑
-
- – Monitor ↑
-
- – Attention ↑
-
- – Apprehension ↑
-
- – Perceptual integration ↑
-
- – Encoding ↑
-
- – Comparison ↑
-
- – Co-representation formation ↑
-
- – Transformation ↑
-
- – Response execution ↑
-
- – Triarchic ↑
-
- – Robert J. Sternberg ↑
-
- – Yale ↑
-
- – Componential Intelligence ↑
-
- – Experiential Intelligence ↑
-
- – Contextual Intelligence ↑
-
- – Linguistic ↑
-
- – Logical Mathematical ↑
-
- – Spatial ↑
-
- – Musical ↑
-
- – Boding-kinetic ↑
-
- – Inter-personal ↑
-
- – Intra-personal ↑
-
- – Gardner ↑
-
- – Estabourd ↑
-
- Kline Paul ↑
-
- Burono ↑
-
- Education ↑
-
- Manpower ↑
-
- Man power planning ↑
-
- Pre – Service Education ↑
-
- In – service education ↑
-
- Training ↑
-
- Knowledge ↑
-
- Attitade ↑
-
- Skill ↑
-
- Westman,A.S. & Iewandowski. L.M ↑
-
- Zimmerman & Pounes. L.M ↑
-
- Weinman. L.M ↑
-
- – Getzels & Jakson ↑