منبع: (فیتزانز، ۲۰۰۲)
متغیر تعدیل گر تحقیق :
متغیر تعدیل گر این تحقیق ، عملکرد مدیریت منابع انسانی است که با توجه به هشت وظیفه کارکردی میتوان آن را سنجید.
متغیر تعدیل گر
ابعاد
عملکرد مدیریت منابع انسانی
فرایند کار
استخدام
تقسیم وظائف
ارزیابی عملکرد
آموزش و توسعه
جبران خدمات
روابط کارکنان
حقوق کارکنان
منبع : (لی، ۲۰۰۹)
متغیر وابسته تحقیق:
متغیر وابسته تحقیق ، عملکرد سازمانی است که در این تحقیق از طریق شش عامل سنجیده میشوند:
متغیر وابسته
ابعاد
عملکرد سازمانی
رضایت ذینفعان
ارتباطات سازمانی
همکاری تیمی
عملکرد استراتژیک
مدیریت دانش
رشد سازمانی
منبع : (لی،۲۰۰۹)
چارچوب مفهومی پژوهش(مدل پژوهش)
شکل ۱- ۱ مدل مفهومی پژوهش
Lee. Irene A(2008)
۴
روش شناسی پژوهش
روش تحقیق
این تحقیق از لحاط هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر گردآوری داده ها توصیفی ازنوع پیمایشی محسوب می شود، چرا که با توجه به مدل مفهومی پژوهش و با توجه به شاخص های استخراج شده از ادبیات به بررسی تاثیر به کار گیری فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی میپردازد و باعث روشن شدن این موضوع برای سازمان هایی که هنوز به سمت منابع انسانی الکترونیکی نرفته اند می شود که فناوری اطلاعات تاثیرات مثبت فراوانی بر رویه های مدیریت منابع انسانی و نهایتاً اثربخشی سازمان دارد.
روش گردآوری اطلاعات و داده ها
جهت گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز برای بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استفاده می شود (منابع اولیه). علاوه بر استفاده از پرسشنامه، از کتب، مقالات، پایان نامهها، اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی نیز به عنوان منابع ثانویه برای گردآوری اطلاعات و داده ها استفاده شده است.
جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کاشان است.
محدودیت های تحقیق:
از مهمترین مشکلات که میتواند برای هر پژوهشی که در این خاک و بوم انجام می شود، ذکر کرد عدم همکاری سازمانهای مرتبط با امر پژوهش با محقق است که متاسفانه این پژوهش نیز از این مستثنی نمی باشد.
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح:
کاربرد فناوری اطلاعات:
کاربرد فناوری اطلاعات به مقدار به کارگیری سخت افزار، نرم افزار و پرسنل سیستم فناوری اطلاعات در سازمان اشاره دارد. این متغیر همچنین شامل ارزیابی و برآورد وسعت، بلوغ و کیفیت سیستم فناوری اطلاعات و همچنین حمایت و پذیرش مدیریت عالی و پرسنل مدیریت منابع انسانی در سراسر کسب و کار و سازمان برای کاربرد فناوری اطلاعات می شود (لی، ۲۰۰۸).
عملکرد مدیریت منابع انسانی
عملکرد مدیریت منابع انسانی اشاره دارد به نحوه فعالیت و عملکرد کلی مدیریت منابع انسانی در مؤلفه های مختلف ، مؤلفه هایی از قبیل فرایند کار، استخدام ، تقسیم وظائف، ارزیابی عملکرد، آموزش و توسعه، جبران خدمات، روابط کارکنان و حقوق و تکالیف کارکنان را در بر میگیرد.
وظایف کارکردی هشتگانه مدیریت منابع انسانی شامل موارد زیر می شود:
-
- فرایند کار[۶]
-
- به کارگیری(استخدام)[۷]
-
- تقسیم وظائف[۸]
-
- ارزیابی عملکرد[۹]
-
- آموزش و توسعه[۱۰]
-
- جبران خدمات[۱۱]
-
- روابط کارکنان[۱۲]
- حقوق کارکنان[۱۳] (لی،۲۰۰۹).
عملکرد سازمانی
عملکرد سازمانی عبارت است از ارزیابی خروجی یا نتایج واقعی یک سازمان در مقایسه با اهدافی که باید سازمان به آن می رسید. به عبارت بهتر اگر سازمان به اهدافی که در نظر گرفته برسد، دارای عملکرد خوبی است. شش بعدی که عملکرد سازمانی با توجه به آن ها سنجیده می شود عبارت است از :
-
- رضایت ذینفعان
-
- ارتباطات سازمانی
-
- همکاری تیمی
-
- عملکرد استراتژیک
-
- مدیریت دانش
- رشد سازمانی
قلمرو تحقیق
قلمرو زمانی:
قلمرو زمانی این تحقیق از تابستان تا زمستان ۹۱ است.
قلمرو مکانی:
قلمرومکانی این تحقیق، اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کاشان است.
خلاصه
در این فصل ، علت اساسی و نیاز جهت مطالعه تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی سازمانی بحث شد . سوالات تحقیق و فرضیهها ، محدودیت های تحقیق ، و در نهایت فهرستی از تعاریف اصطلاحات به کار برده شده در این تحقیق ارائه شدند . در فصل دوم از طریق بازبینی و مرور ادبیات و مبانی نظری، مدل مفهومی تحقیق استخراج می شود . در فصل سوم، متدلوژی و روش تحقیق توضیح داده می شود . در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده های تحقیق و آزمون فرضیات پرداخته می شود و نهایتاًً در فصل پنجم به بحث و نتیجه گیری پرداخته و بر اساس آن ها پیشنهاداتی به سازمان و تحقیقات آتی ارائه می شود .
. فصل دوم
پیشینه و مبانی نظری پژوهش
مقدمه
بونه[۱۴](۱۹۹۱) معتقد است که تنها این انسان منطقی است که میتواند در محیط پیچیده و متغیر امروز در طول زمان از پس مشکلات بر آید، چراکه این انسان منطقی است که میتواند از رقبای خود پیش دستی کند و راههای نوآورانهای برای روبرو شدن با مشکلات ارائه کند. به طور مشابه مجموعهای از مهارتها و محرکها توسط همین انسان منطقی به سازمانها ترزیق شده است که موجب شده تا سازمانها نیز به صورت مداوم تلاش برای ادامه حیات خود را داشته باشند و برای این کار علاوه بر هوش انسان منطقی، نیاز به ابزارها و روشهایی برای توسعه فرایند تفکر و تصمیم گیری دارند. و یکی از این ابزار ها، فناوری اطلاعات است و موقعی که به کسب و کار سازمانها وارد میشود، به عنوان یک تواناساز برای آن ها عمل میکند.
یکی از ابزارهایی که سازمانها به منظور افزایش کارایی و اثربخشی خود به کار میگیرند، فناوری اطلاعات در سازمانهاست تا با بهره گرفتن از مزایای آن، با کارایی و اثربخشی بیشتری به اهداف خود دست یابند. همان طور که به تفصیل شرح داده خواهد شد، تاریخ به کارگیری اولین فناوریهای اطلاعاتی را در سازمان میتوان، بعد از جنگ جهانی ذکر کرد. در طول این دوره بود که فناوری اطلاعات وارد سازمان شد و به طور شگفت آوری در تمام بخشهای سازمان نفوذ کرد و گسترش یافت. یکی از حوزه هایی که فناوری اطلاعات تاثیر فراوانی داشته، حوزه منابع انسانی در سازمان بوده و از زمانی که فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در سازمان بکارگرفته شده، واحد منابع انسانی نیز از آن بهره برده است. در این فصل به بررسی ادبیات مرتبط به این حوزه پرداخته خواهد شد. در این فصل با توجه به ادبیات موضوع، در سه بخش به توضیح فناوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی و نهایتاًً مدل تحقیق پرداخته خواهد شد.