برخی دیگر از تحقیقات صورت گرفته در خصوص کارت امتیازی متوازن به شرح جدول زیر میباشد.
جدول۲‑۴:پژوهش های صورت گرفته پیرامون کارت امتیازی متوازن
نام پژوهشگران
سال انجام
مورد استفاده
نتایج پژوهش
کاپلان و نورتن
۱۹۹۲
بررسی ارزیابی عملکرد در ۱۲ شرکت
معرفی تکنیک ارزیابی متوازن تکنیکی جهت ارزیابی عملیات مدیران ، این امر بررسی سریع ولی جامع واحد تجاری را برای مدیران ارشد امکان پذیر میکند.
معرفی تکنیک ارزیابی متوازن تکنیکی جهت ارزیابی عملیات مدیران ، این امر بررسی سریع ولی جامع واحد تجاری را برای مدیران ارشد امکان پذیر میکند.
در شرایط مختلف بازار و استراتژی های تولید و محیط های رقابتی مختلف باید کارت امتیازی متفاوتی به کارگرفته شود.
شرکت ها با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن میتوانند استراتژی های خود را بهبود بخشند و مدیران میتوانند مطمئن شوند که سازمان ، استراتژی بلند مدت را درک کرده و اهداف قسمت های مختلف و کارکنان هماهنگ شده است
معرفی چهار سازه ، ارزش واحد تجاری ، استفاده کننده محور، فرایند داخلی و آمادگی آتی با بهره گرفتن از چهارچوب ارزیابی متوازن ، برای ارزیابی فعالیت های سیستم های اطلاعاتی
اجرای ارزیابی متوازن به فرایند های رسمی و غیر رسمی ، روش استراتژیک سازمان ، جنبههای فرهنگی سازمان و سیستم های کنترل مدیریت بستگی دارد.
آن ها به این نتیجه رسیدند که تنها معیارهای مشترک بر ارزیابی ها اثر دارند.
جنبههای اصلی ارزیابی متوازن و گام های لازم برای آن تشریح شده است.
بررسی سیر تحول و تکامل ارزیابی متوازن
آن ها به این نتیجه رسیدند که الزام مدیران برای پاسخگویی در قبال عملکردشان و یا بهبود کیفیت معیارهای عملکرد از طریق گزارش اعتباردهی اشخاص ثالث در مورد ارزیابی متوازن، استفاده مدیران از معیارهای یگانه در ارزیابی عملکرد را افزایش میدهند .
آن ها به این نتیجه رسیدند که الزام مدیران برای پاسخگویی در قبال عملکردشان و یا بهبود کیفیت معیارهای عملکرد از طریق گزارش اعتباردهی اشخاص ثالث در مورد ارزیابی متوازن، استفاده مدیران از معیارهای یگانه در ارزیابی عملکرد را افزایش میدهند .
زمانی که ارزیابی کنندگان به اطلاعاتی در مورد استراتژی شرکت دارند، از معیارهای عملکرد مرتبط با استراتژی شرکت ، بیشتر از معیار های غیر مرتبط و معیارهای عمومی (مشترک)برای ارزیابی عملکرد استفاده میکنند.
رویکرد روش شناختی آن ها بر اساس ارزیابی متوازن و شامل جنبههای مهم مانند مدیریت پروژه ، مدیریت تغییر، مدیریت ریسک، تضمین کیفیت و تکنولوژی اطلاعات است.
در این تحقیق مقاله بنکر و همکاران (۲۰۰۴) به صورت انتقادی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج آن ها ، قابلیت کاربرد ارزیابی متوازن را در شرکت های تولیدی کوچک و متوسط(که منابع و تخصص محدود در آن ها یک موضوع کلیدی است)نشان میدهد.
به کارگیری ارزیابی متوازن در این شرکت ها باعث بهبود عملکرد آن ها شده است.
ارزیابی متوازن یک مدل ارزیابی عملکرد قابل اتکا و معتبر است.
مشارکت مدیر ارشد مالی، مشارکت مدیران اداری مختلف ، پشتیبانی مدیریت عالی سازمان و اندازه سازمان به طور با اهمیتی با مراحل اجرایی ارزیابی متوازن همبستگی دارند.
چن و دیگران
۲۰۰۶
بررسی عوامل تعیین کننده در اجرای ارزیابی متوازن
مشارکت مدیر ارشد مالی، مشارکت مدیران اداری مختلف ، پشتیبانی مدیریت عالی سازمان و اندازه سازمان به طور با اهمیتی با مراحل اجرایی ارزیابی متوازن همبستگی دارند.
اثمن
۲۰۰۶
بررسی اثرات توسعه مدل علّی استراتژی در اجرای ارزیابی متوازن
اجرای موفقیت آمیز ارزیابی متوازن، نیاز توسعه و تفصیل یک مدل علّی استراتژی در هر سازمان است.
کولبک و وارفیلد
۲۰۰۷
به بررسی اثر دارایی های نامشهود و ثبت نشده بر سود غیر عادی و ارزشیابی حقوق صاحبان سهام در صنعت بانکداری با بهره گرفتن از مدل ارزیابی سود باقیمانده
آن ها به این نتیجه رسیدند که یکنواختی سود غیر عادی و در نتیجه قیمت گذاری چند گانه سود غیر عادی بانکی ، متناسب با سطوح دارایی های نامشهود ثبت نشده تغییر میکند.
بهاگوات و شارما
۲۰۰۷
بررسی ارزیابی عملکرد و مدیریت زنجیره عرضه در شرکت های کوچک و متوسط هند با بهره گرفتن از ارزیابی متوازن
معرفی معیارهایی در کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره عرضه و یک سیستم ارزیابی عملکرد متوازن برای طراحی و تجزیه و تحلیل زنجیره های عرصه.
حمید الهیاری ابهری
۱۳۸۶
بررسی کاربرد تکنیک ارزیابی متوازن در سنجش عملکرد شرکت های بورس اوراق بهادار
این تحقیق به معرفی و اولویت بندی معیار های مختلف کارت امتیازی متوازن پرداخته است
جواد عبدالهی
۱۳۸۶
متناسب سازی ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن در شرکت همکاران سیستم
در این پژوهش مدلی بر مبنای کارت امتیازی متوازن برای اندازه گیری عملکرد در یک سازمان تولید نرم افزار پیشنهاد شده است
کرابتری و دبوسک
۲۰۰۸
تأثیر اجرای کارت امتیازی متوازن بر بازده سهامداران
در این تحقیق شرکت های دارا و بدون کارت امتیازی متوازن از جنبه مالی مورد بررسی قرار گرفته اند
مینگ لنگتزینگ
۲۰۱۰
اجرا و ارزیابی عملکرد با بهره گرفتن از شبکه فازی کارت امتیازی متوازن
۲-۳-۵-۱ ارزیابی متوازن نسل اول
ارزیابی متوازن شامل چهار دسته معیارها میباشد که چهار وجه آن را تشکیل میدهند . عبارت متوازن در ارزیابی متوازن به معنای زیر است :
-
- برقراری توازن بین معیار های مالی و معیار های غیر مالی .
-
- برقراری توازن بین ذینفعان و عوامل اثر گذار درونی و برون سازمانی .
-
- توازن بین شاخص های هادی و تابع عملکرد .
- توازن بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت .(بختیاری, پرویز؛ ۱۳۸۳ )
چهاروجه ارزیابی متوازن به شرح زیر میباشد :
-
- منظر مالی[۴]
-
- منظر مشتری [۵]
-
- منظر فرایند های داخلی کسب و کار [۶]