ثابت
۱۰۰
-
۱۰۰
-
امکانات بهداشتی بهبود یافته
(درصد از جمعیت با دسترسی)
Source: www.wordbank.org
جدول فوق به بررسی شاخص های بهداشتی در کشور کویت می پردازد. امید به زندگی، میانگین عمر مورد انتظار برای افراد یک کشور محسوب می شود. از این متغیر به عنوان نمایانگر وضعیت عمومی بهداشت و سلامت در مناطق مختلف استفاده می شود. شاخص مذکور از عوامل غیربهداشتی ( مانند جنگ و حوادث طبیعی ) نیز تاثیر میپذیرد، بنابراین در استفاده از آن باید دقت کافی داشت. (صباغ کرمانی و باسخا، ۱۳۸۸: ۱۱۵). همانطور که مشاهده می شود امید به زندگی در کشور کویت ۷۴ سال میباشد که نشان دهنده وضعیت خوب این کشور نسبت به این متغیر میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مرگ و میر کودکان، اشاره به مرگ کودکان در پنج سال اول زندگی دارد. این موضوع یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به سلامت در جهان محسوب می شود. اگرچه مرگ و میر کودکان به عوامل بسیاری وابسته است، اما بیماریهای مسری، سوء تغذیه، بیماریهای مادرزادی و آب ناسالم، از مهم ترین عواملی هستند که این متغیر را تحت تاثیر قرار می دهند. (پیشین، ص ۱۱۵). بر طبق امار بانک جهانی، میانگین نرخ مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سال ۲۰۱۲، در منطقه خاورمیانه، ۲۶ بوده است، در حالی که مطابق آمار جدول فوق، این متغیر در کشور کویت ۱۱ میباشد که این امر نشاندهنده وضعیت خوب سلامتی در این کشور میباشد. ضمن اینکه مخارج بهداشت عمومی و هزینه های بهداشت و درمان در این کشور درصد بالایی را بخود اختصاص داده است و صد درصد جمعیت به امکانات بهداشتی بهبود یافته دسترسی دارند. بنابراین میتوان گفت کشور کویت از جایگاه نسبتا بالای بهداشت و سلامت برخوردار میباشد.
رسانه و مطبوعات
حدود ۳۰۰ نوع نشریه اعم از روزنامه، هفتهنامه، ماهنامه و فصلنامه در کویت منتشر میشود. مهمترین روزنامههای کویت عبارتند از: القبس (با تیراژ ۶۰ هزار نسخه)، السیاسه (۳۶ هزار نسخه)، الرای (الرای العام سابق ۷۵ هزار نسخه)، الانباء (۳۰ هزار نسخه) و الوطن (۶۵ هزار نسخه به زبان عربی) کویت تایمز (۷ هزار نسخه) و عرب تایمز (۶ هزار نسخه به زبان انگلیسی). (روزنامه همشهری،۱۳۸۹: ۴)
۱۴ روزنامه عربی و ۳ روزنامه انگلیسی در کویت منتشر میشوند که همگی متعلق به بخش خصوصیاند و تا حد زیادی در گزارشهایشان مستقل و متنوعاند. دولت دارای ۹ ایستگاه رادیویی محلی و ۱۵ ایستگاه تلویزیونی میباشد. با این حال هماکنون ۱۶ ایستگاه تلویزیونی متعلق به بخش خصوصی است و آنتنهای ماهوارهای رایجاند. بازار تبلیغات اگرچه محدود اما رو به رشد میباشد. سطوح دستمزد روزنامهنگاران چه دولتی و چه خصوصی به حدی بالا نیست که مانع رشوهخواری شود. حقوق نسبتا پایین اتباع کویت باعث انصراف آنها از روزنامهنگاری می شود. بنابراین میتوان دریافت که بسیاری از کارکنان رسانههای محلی را غیر شهروندان تشکیل می-دهند. (freedomhouse.org)
پس از سالها کشمکش و درگیری در حوزه های مطبوعاتی کشور کویت، بالاخره مجلس شورای ملی کویت در تاریخ ۶ مارس ۲۰۰۶، قانون جدید مطبوعات و انتشارات کشور را مورد تصویب قرار داد. این قانون اصلاحات زیادی را دربرداشته که از جمله آن، توقف و دستگیری روزنامهنگاران، مگر با حکم دادگاه و امکان صدور مجوز برای روزنامههای یومیه است که بیش از ۳۰ سال متوقف شده بود. قانون جدید مطبوعات وانتشارات کویت دارای ۲۳ ماده قانونی در چهار بخش است.
گرچه میتوان گفت که مطبوعات کویت، پس از آزاد شدن از رژیم عراق اهمیت بیشتری به مسائل داخلی و محلی داده و نسبت به مسائل منطقه و سایر کشورهای عربی اهمیت کمتری قائل گردیدهاند، ولی علی رغم این وضعیت روزنامههای این کشور را میتوان بسیار پیشرفتهتر از سایر روزنامههای کشورهای عربی در زمینه آزادی بیان و درج مسائل مهم و جنجال برانگیز دانست. (المشیخی، ۱۳۸۹)
ماهوارهها و اینترنت با ویژگیهایی از قبیل انتقال حجم بالای اطلاعات سیاسی-اجتماعی، تنوع موضوعی و انتقال و مخابره سریع اطلاعات و گزارش ها و رویدادها، میتوانند منبع مهم اطلاعات رسانهای در عصر حاضر باشند. هزینه های کاهشی خرید آنتنهای ماهوارهای و اتصال به اینترنت، باعث خواهد شد که در آینده کاربران اینترنت و دریافت کنندگان اخبار و برنامه های سیاسی و اجتماعی ماهوارهها به سرعت افزایش یابند. از این جهت است که میتوان گفت؛ این فناوریها در آینده بتوانند در افزایش اطلاعات سیاسی تاثیر بسزایی داشته باشند. (سردارنیا، ۱۳۸۶: ۱۱۳)
اینترنت از پتانسیلهای مساعدی برای برقراری ارتباط بین فعالان سیاسی، گروه های مخالف حکومت و اشاعه دیدگاه های آن ها و افشای اسناد محرمانه، فسادهای حکومتی، جمعآوری شکایتهای اینترنتی و سازماندهی اعتراضها علیه حکومتها و گسترش اطلاعات سیاسی در سطح جهانی برخوردار است. (Janson, 2001, pp.99-100)
استفاده کاربران از اینترنت نتایج سیاسی مختلفی را به دنبال دارد: ۱٫ افزایش دانش و آگاهی سیاسی ۲٫ یادگیری و درونیسازی نگرشهای دموکراتیک و مدنی ۳٫ افزایش علاقمندی سیاسی ۴٫ امید به اثربخشی مشارکت، و در نهایت ۵٫ مشارکت سیاسی و مدنی مرسوم و متداول (غیر بر خط) و مشارکت بر خط در محیط سایبرنتیکی اینترنت. (سردارنیا، ۱۳۹۰: ۲۴۲)
جدول ۳-۱۱، آمار مربوط به اینترنت در کشور کویت (۲۰۱۲-۲۰۰۹)
متغیر
۲۰۰۹
۲۰۱۰
۲۰۱۱
۲۰۱۲
روند
کاربران اینترنت (درهر۱۰۰نفر)
۸/۵۰
۴/۶۱
۲/۷۴
۲/۷۹
صعودی
سرویس دهنده اینترنت امن
۲۳۸
۳۸۰
۵۰۵
۵۸۲
صعودی
مشترکین اینترنت با پهنای باند ثابت