۱)هزینه های نمایندگی بواسطه کاهش ارزش شرکت افزایش مییابد ۲)شرکتها عموما هزینه های نمایندگی را بواسطه افزایش ارزش شرکت به حداقل کاهش میدهند.بین هزینه های نمایندگی از یک طرف و شاخص های هیات رئیسه، ساختار هیات مدیره، مالکیت سهام و عملکرد کوتاه مدت شرکتها از سوی دیگر در نمونه هایی از عرضه های عمومی اولیه پیوندهای مخفی وجود دارد.بین اندازه هیات مدیره و ارزش بازار سهام رابطه ای محکم برقرار است.در اغلب عرضه های عمومی اولیه سهام شرکتها ارزان قیمت گذاری میشوند و این نتایج فرضیه های ریسک آتی ،علامت دهی و ادواری بودن بازار را در توجیه پدیده ارزش گذاری زیر قیمت بیان می نماید.فاکتورهایی در خصوص شرکتها وجود دارد که میتوان از طریق آن ها حاکمیت شرکتی را بهتر توضیح داد از جمله فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت، تولید انحصاری، محیط رقابتی، فضای اطلاعاتی و قدرت نفوذ.بین نسبت مدیران غیرموظف و عملکرد رابطه مثبتی وجود دارد.عموما بین استقلال هیات مدیره و ترکیب مدیریت با عملکرد شرکت رابطه قوی و معناداری وجود دارد.مدیران لایقتر موجب حاکمیت شرکتی بهتری میشوند و توجه آنان به ذینفعان بیشتر می شود. همچنین بین بازده سهامداران با سهامداران به عنوان یکی از پارامترهای حاکمیت شرکتی رابطه مثبتی پیدا کردند.مدیران لایقتر موجب حاکمیت شرکتی بهتری میشوند و توجه آنان به ذینفعان بیشتر می شود. همچنین بین بازده سهامداران با سهامداران به عنوان یکی از پارامترهای حاکمیت شرکتی رابطه مثبتی پیدا کردند.در سالهای ۱۹۹۷-۲۰۰۱ میانگین ارزشگذاری زیر قیمت تقریبا ۱۷/۶ % بود و بین عملکرد بلند مدت سهام جدید و میانگین عملکرد بازار تفاوت معنی داری مشاهده نشد.در میان شرکتهایی که قیمت مشکلتر تخمین زده می شود و یا عدم تقارن اطلاعاتی بیشتر است مشکلات عرضههای عمومی اولیه خواهد بود.افزایش در تعداد اعضای غیرموظف هیات مدیره باعث افزایش ارزش شرکت می شود.سیستم حاکمیت شرکتی دارای ابعاد متفاوتی است که منجر به رسیدن به نتایج متفاوت در خصوص حاکمیت شرکتی می شود.شرکتهای بزرگتر به صورت قابل اتکاتر توسط بازارهای عرضه عمومی مورد ارزیابی قرار می گیرند و این به افزایش عملکرد بلندمدت کمک خواهند نمود.یک ارتباط سازمان یافته بین رعایت حقوق و عدالت با ارزش گذاری زیر قیمت وجود دارد.رابطه ای مکملی بین حمایت حقوق سهامداران و استقلال هیات مدیره از یک سو با تنزیل و کاهش ارزشگذاری زیر قیمت در سوی دیگر وجود دارد.حاکمیت شرکتی در هر شرکت حامیان مختلفی از جمله هیات مدیره، سهامداران و حتی سرپرستان و کارگران دارد که در سطوح بالایی از رعایت حاکمیت با یکدیگر هماهنگ ظاهر میشوند، هرچنئ باز هم اختلافاتی باقی خواهند ماند.موارد حاکمیت شرکتی در طول سالهای ۲۰۰۴ تا۲۰۰۹ به صورت قابل توجهی بهبود پیدا کرده ،که از ۲ فاکتور اصلی ناشی می شود:۱) بواسطه ثبت شرکتهای جدید با به کارگیری حاکمیت شرکتی در سطح بالا ۲) بهبود در حاکمی شرکتی در شرکتهایی که قبلا به ثبت رسیده بوده اند.موارد حاکمیت شرکتی در طول سالهای ۲۰۰۴ تا۲۰۰۹ به صورت قابل توجهی بهبود پیدا کرده ،که از ۲ فاکتور اصلی ناشی می شود:۱) بواسطه ثبت شرکتهای جدید با به کارگیری حاکمیت شرکتی در سطح بالا ۲) بهبود در حاکمی شرکتی در شرکتهایی که قبلا به ثبت رسیده بوده اند.ارزیابی حاکمیت شرکتی در برزیل
برنارد و همکاران
(۲۰۱۲)
شرکتهای با حاکمیت شرکتی بهتر بتوانند در اولین عرضه عمومی سودهای آتی را بهتر و واقع بینانهتر پیش بینی کنند.بررسی تاثیرات حاکمیت شرکتی
دنیس و دیگران
(۲۰۱۲)
حاکمیت شرکتی بخاطر سهم بسیار بالایی که در رشد اقتصادی و توسعه ملی دارد به یک موضوع اساسی تبدیل گردیده است و فقدان حاکمیت شرکتی خوب علت عمده ورشکستگی تعداد بالایی از شرکتهای بزرگ استحاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت
کینگسلی و تفیلاس
(۲۰۱۲)
آن ها از ۲ دسته داده های جمع آوری شده استفاده کردند که نشان دهند چطور هیات مدیره ی پویا می توانند مزیتهای رقابتی خود را به شرکتها آشکار سازند.حال و آینده حاکمیت شرکتی ( عطف به بررسی نقش هیات مدیره و روابط سرمایه گذار در شرکتها)
ژوزف و همکاران
(۲۰۱۳)
صادر کنندگان سهام نیاز دارند قبل ازینکه درمورد قیمت گذاری در خصوص سهام جدید تصمیم گیری کنند.روش دفتری قیمت کذاری در ساختار عرضه عمومی اولیه
نیتا و انا
(۲۰۱۳)
درصورتیکه مدیریت با کیفیت روی جنبه های عرضه عمومی اولیه در شرکتها اثر کند می تواند به عنوان مکملی در ارزیابی بازار و عملکردهای عرضه عمومی اولیه عمل کند.کیفیت و چگونگی نقش مدیریتی در عرضه عمومی اولیه ی شرکتهای تازه تأسيس
توماس و دیگران
(۲۰۱۳)
این تحقیق در یک نمونه از ۷۸ مطالعه در خصوص حاکمیت شرکتی نشان میدهد که مطالعات کیفی در حاکمیت شرکتی از سال های ۱۹۹۰ به خوبی پیشرفت کردهاند.توسعه تحقیقات حاکمیت شرکتی بواسطه روشهای کیفی به صورت یک بازنگری از مطالعات قبلی
تری و همکاران
(۲۰۱۳)
۲-۱۹- خلاصه فصل
در این فصل ابتدا به تشریح مبانی حاکمیت شرکت، نقش هیات مدیره و همچنین عرضه عمومی اولیه و ارزشگذاری زیر قیمت پرداخته شد در ادامه به بیان پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی در موضوعات مرتبط پرداخته شد و در نهایت پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی به صورت خلاصه در جدولی گردآوری گردید.
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کردهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشتههای مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (بازرگان و دیگران ۱۳۸۹،۵۴). تحقیق را به دو منظور متفاوت انجام میدهند. نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعه دانش بشری در زمینهی خاصی که مورد علاقه محقق است.
یک محقق پس از انتخاب موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن بستگی دارد، بنابرین هنگامی می توان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع و اهداف آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را آغاز کند تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش تحقیق در نظر گرفته شده، یاری نماید.