شهریار عزیزی در سال (۱۳۸۴) در تحقیقی با عنوان بررسی الگوی خودکارآمدی عمومی، خودکارآمدی اینترنتی و نوع شخصیت، در ۵۱۱ نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در دوره ها و گروه های تحصیلی متفاوت، به رابطه مثبت بالایی بین خودکارآمدی عمومی و نوع شخصیت افراد دست یافت.
مختار ملک پور در سال (۱۳۸۷) در تحقیقی به بررسی رابطه بین پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(که از ابعاد خودکارآمدی است)، پرداخته است. نمونه تحقیق، متشکل از ۱۷۵ دانش آموز (۸۳ پسر و ۹۲ دختر) بودند که به صورت خوشهای و سپس تصادفی ساده از میان دبیرستانهای نواحی پنجگانه اصفهان انتخاب گردیده بودند. برای سنجش پنج عامل شخصیت از پرسشنامه NEO-FFI و برای سنجش راهبردهای خودتنظیمی از پرسشنامه MSLQ استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگینهای راهبردهای یادگیری دختران و پسران تفاوت معنی داری (۰۱/۰> P ) وجود ندارد. همچنین، تحلیل واریانس میانگینهای پنج عامل عمده شخصیت در دو جنس، گویای آن بود که دو عامل توافق پذیری و وجدان گرایی تفاوت معنی داری (۰۵/۰> P ) دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که در گروه دختران، عامل وظیفه شناسی با راهبرد خودتنظیمی رابطه مثبت و معنی داری (۰۱/۰> P ) داشت. در هر دو گروه دختران و پسران، عامل وجدان گرایی با خودکارآمدی رابطه مثبت معنی داری (۱ ۰/۰> P ) داشته اند. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر مؤید آن است که توجه به صفات شخصیت در راهبردهای یادگیری خودتنظیمی حایز اهمیت است.
۳-۲ تحقیقات خارجی
مارتینجیمزهون[۹۲] (۲۰۰۲) در یک تحقیق با نام فرایندهای انگیزشی و عملکرد ارائه شده:THE ROLE OF GLOBAL AND FACET PERSONALITY TRAITSنرویههاجحخههه نقش کلی و رویه های صفات شخصیت به بررسی سه موضوع نسبتا ناشناخته، از جمله (الف)including (a) the impact of conscientiousness and neuroticism on motivational processesتاثیر وجدان و روانآزرده در فرایندهای انگیزشی و عملکرد (ب) اعتبار معیار مرتبط با رویه های اقدامات وجدان و روانآزرده به عنوان پیشبینی انگیزه و عملکرد،conscientiousness and neuroticism as predictors of motivation and performance; and ©و (ج) تاثیر تغییرات وجدان، روان رنجوری، و جنبههای آن ها در انگیزش processes between performance episodes. فرآیندهای بینwhether conscientiousness, neuroticism, and their facets impact changes in motivational قسمت های عملکرد پرداختند.Undergraduate psychology students ( N = ۲۲۰) completed measures of self-set دانشجویان روانشناسی دوره کارشناسی (۲۲۰=N) مقیاس اهداف خودتنظیمی وgoals and self-efficacy beliefs on two occasions, prior to the first and secondعقاید خودکارآمدی را در دو نوبت، برای اولین و دومین آزمایشات از نیمسال اول امتحانات ترم پاییز در سال ۲۰۰۱ تکمیل کردند. جلسات Separate testing sessions were conducted inexaminations of the Fall semester in 2001. آزمایش جداگانه انجام شد که شرکت کنندگان در آن یک آزمون شخصیت و یک آزمون تواناییهای شناختی را کامل کردند. Structural equation modeling was used to test all hypotheses. برای آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. Results indicated that نتایج نشان داد که پیشبینی فرآیندهای انگیزشی both conscientiousness and neuroticism predicted motivational processes and also وجدان و روانرنجوری با وجدان بودن اثرات قویتر از روانرنجوری را نشان میدهد.Additionally, results provided evidence for the usefulness ofeffects than neuroticismعلاوه بر این، شواهد برای سطحبندی رویه های ساختار شخصیت (به عنوان مثال، دستاوردتلاش، competence, and anxiety) as predictors of motivation and performance comparedشایستگی، و اضطراب) به عنوان پیش بینی انگیزه و عملکرد در مقایسه با global measures. اقدامات جهانی نتایج سودمندی ارائه شده است. Finally, changes in self-efficacy beliefs were predicted by در نهایت، تغییرات در باورهای خودکارآمدی سازه های مربوط به وجدان، اما نه با سازههای مرتبط با روان رنجوری پیشبینی شد.
تحقیقی در ایبادان نیجریه توسط ارمو[۹۳](۲۰۰۹)، برای اندازه گیری تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت و جنسیت مرتبط با خودکارآمدی دانشگاهی و efficacy of educationally distressed adolescents. اثربخشی آموزش نوجوانان مضطرب انجام شد. This study examined the influence of big-five personality factors (neuroticism, extraversion, این مطالعه به بررسی تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت (روان رنجوری، رونگرایی،openness to expression, agreeableness, and conscientiousness) and gender on academic self- باز بودن به تجربه، توافق،با وجدان بودن) و جنسیتی و اثربخشی خودکارآمدی efficacy of educationally distressed adolescents.آموزش نوجوانان مضطرب پرداخت.
۴۵۰ نفر(مردان = ۱۷۳، ماده = ۲۷۷) adolescents aged between 17 and 21 attending extra mural classes in four centres in Ibadan, نوجوانان بین سنین ۱۷ و ۲۱ و با حضور در کلاس های نقاشی دیواری فوق العاده در چهار مرکز در ایبادانNigeria were purposively sampled using a randomised cluster sampling technique. نیجریه مبتنی بر هدف با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. With the با بهره گرفتن از aid of two instruments, NEO Five-Factor Inventory (Costa & McCrae, 1991) (r=0.77) andدو ابزار، پرسشنامه پنج عاملیNEO (کاستا و مک کری، ۱۹۹۱) )۰٫۷۷= r) وAcademic Self-Efficacy Scale (r= 0.84), data collected were analysed on two research مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (۰٫۸۴ = r) و داده های جمع آوری شده در دو پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.hypotheses using hierarchical multiple regression statistics. فرضیهها با بهره گرفتن از آمار رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی آنالیز شده بودند. The results obtained showed that نتایج به دست آمده نشان داد که پنج the big-five personality factors and gender were positively associated with academic self- عامل بزرگ شخصیت و جنسیتی مثبت باefficacy of educationally distressed adolescents. خودکارآمدی آموزش نوجوانان مضطرب دانشگاهی مرتبط است. However, the relative contribution of the با این حال، predictors indicated that only neuroticism and gender could predict academic self-efficacy of پیش بینیها نشان داد که تنها روانرنجوری و جنسیت می توانند پیشبینیthe participants. کننده خودکارآمدی تحصیلی شرکت کنندگان باشند.