-
- شناساندن نام تجاری: زمانی مفید است که نام تجاری شرکت یا سازمان در اذهان مشتریان هدف، به اندازه کافی شناخته شده نباشد.
-
- موضع یابی نام تجاری: در این حالت هدف شرکت از انجام این است که تصویر مناسبی از نام تجاری خود در اذهان مشتریان ایجاد کند.
-
- ایجاد تقاضا: در این حالت هدف شرکت از انجام تبلیغات، افزایش میزان تقاضا برای خدمت موردنظر است. در این حالت شرکت می بایست با بهره گرفتن از استراتژی های مختلف در جهت محسوس سازی خدمت موردنظر برای مشتریان هدف اقدام کند ( طهماسبی و دیگران ، ۱۳۸۸ )
جدول ۶-۲- استراتژی های تبلیغاتی مرتبط با اهداف تبلیغاتی خدمات ( همان )
اهداف تبلیغات
استراتژی های پیشنهاد شده
توضیح
شناساندن نام تجاری
استراتژی های فیزیکی
-
- نمایش فیزیکی
- سمبل سازی برای نام تجاری
-
- در این روش تصویر منحصر به فردی از سیستم توزیع نمایش داده می شود .
- تصویری از سمبل نام تجاری شرکت در تبلیغات نشان داده می شود .
موضوع یابی نام تجاری با تمایز در :
- ورودی ها
- نمایش فیزیکی
- نمایش فیزیکی از خدمات که نشان دهنده کیفیت خدمات باشد .
موضوع یابی نام تجاری با تمایز در :
- ورودی ها
- نمایش فیزیکی
- نمایش فیزیکی از خدمات که نشان دهنده کیفیت خدمات باشد .
- فرایندها
-
- مستند سازی
- نمایش عملکرد
- بیان اطلاعاتی از عملکرد گذشته
نمایش از عملکرد سازمان در خصوص ارائه خدمت
- ستاده ها
- نمایش تجربیات استفاده از خدمت
- نمایش تصویری از مشتریان که از مزایای یک خدمت احساس رضایت میکنند .
ایجاد تقاضا از طریق اینکه ستاده های خدمات کمتر ویژگی های زیر را داشته باشد
- انتزاعی
- نمایش تجربیات استفاده از خدمت
- نمایش درک مزیت های خدمات از سوی مشتریان
- نمایش عملکرد خدمت
- نمایش عملکرد در گذشته خدمت
- عدم جستجو پذیری
- مستند سازی تجربیات استفاده از خدمت
- نمایش ارائه خدمت به یک مورد خاص از ابتدا تا انتها
-
-
- عوامل مؤثر بر افزایش اثربخشی تبلیغات
-
به منظور دستیابی به تبلیغات اثربخش از ابزارها و تکنیک های مختلفی می توان استفاده نمود. این عوامل میتواند جهت افزایش مواردی چون افزایش میزان علاقمندی، تغییر تفکر مخاطب به محتوای محصول، تسهیل انتقال پیام به مخاطب و … گردند. در جدول ذیل به مواردی که سبب افزایش اثربخشی تبلیغات میشوند اشاره شده است:
جدول ۷-۲- عوامل مؤثر بر افزایش اثربخشی تبلیغات ( جمیلی ، ۱۳۹۰ )
عوامل افزایش اثربخشی تبلیغات
توضیحات
تداوم تبلیغات
در برنامه های تبلیغاتی یک کالا یا خدمت هیچگاه نباید وقفه ای به وجود آید .
ایجاد تصویر ذهنی مثبت
تبلیغات در ابتدا روی ذهن مخاطبان خود اثر میگذارد و اگر این اثر گذاری مثبت و با روحیات آنان هماهنگ باشد ، از محصول به خوبی استقبال خواهد شد .
خلاقیت
عنصر کلیدی در تبلیغات ، خلاقیت است ، یعنی کاری را انجام بده که دیگران نمی کنند و یا روی دیگر سکه ، کاری که دیگران میکنند را انجام نده .
خلاقیت
عنصر کلیدی در تبلیغات ، خلاقیت است ، یعنی کاری را انجام بده که دیگران نمی کنند و یا روی دیگر سکه ، کاری که دیگران میکنند را انجام نده .
انتخاب رسانه مناسب
انتخاب رسانه ای که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد ، مستلزم دقت و اعمال ظرافت های خاصی است .
زمان مناسب ارائه تبلیغات
زمانی که هر فرد میتواند به هریک از رسانه های جمعی اختصاص دهد ، محدود است . بنابرین کنترل زمان تبلیغ و مدیریت زمان آن ، یکی از نکته های مهم در تبلیغات اثربخش است .
تکرار تبلیغات
تبلیغات معمولا برای آن که پیام خود را در ذهن افراد حک کند از روش تکرار استفاه میکند . تبلیغات با تکرار مطلب آن را در افکار عمومی زنده نگه میدارد و نمی گذارد که از خاطره ها محو شود و تکرار آن باعث افزایش فرصت پردازش می شود .
صداقت و واقعی بودن پیام ها
صداقت در تبلیغ ، از ارکان اثربخشی است به طوری که مخاطب پس از استفاده از کالا یا خدمات عملا ” پیام تبلیغ را بدون کم و کاست تجربه کرده باشد .
استفاده از چهره های معروف
تأیید افراد مشهور میتواند به تبلیغات و ارزیابی های مطلوب تری از محصول منتج شود و میتواند یک تاثیر قابل توجه مثبتی بر بازگشت مالی برای شرکت هایی که از آن ها استفاده میکنند داشته باشد .
وجهه و برند سازمان
مصرف کنندگانی که یک دیدگاه مثبت از نشان تجاری دارند بیشتر روی ادعاهای پیام نشان تجاری تمرکز میکنند در حالی که مصرف کنندگانی که یک دیدگاه منفی از یک نشان تجاری دارند بیشتر روی عناصر اجرایی تبلیغات تمرکز میکنند .
استفاده از تصاویر مناسب
تبلیغ کنندگان خواستار موارد بصری جهت ایفای بخش بزرگی در تبلیغاتشان میباشند .
-
- رسانه
تبلیغات کارا نیازمند رسانه هایی است که:
-
- مخاطبان هدف را به بهترین وجه پوشش میدهند.
-
- میتوانند در بالاترین دامنه پیام را در معرض دید مخاطبان قرار دهند.
-
- هزینه های آن ها اقتصادی و در قالب بودجه ای است که برای تبلیغات تعیین شده است.
- میتواند با محیطی که برای محصول و مخاطب مناسب است ارتباط برقرار کنند ( گلچینی فر و بختایی ، ۱۳۸۶)
در واقع اثربخشی یک رسانه ظرفیت آن در خلق نتایج مطلوب، یا شرایط ویژه در موقعیت و محتوای خاص است، یعنی دست یابی به اهداف ارتباطاتی مطلوب ( وری [۴۹]، ۲۰۱۲)
در اینجا به برخی مفاهیم در ارتباط با رسانه می پردازیم:
-
- رسانه: طبقه بندی عمومی سیستم های تحویل در دسترس، که شامل رسانه های دسته جمعی (مانند تلویزیون و رادیو)، رسانه های چاپی (مانند روزنامه و مجلات)، پست مستقیم، تبلیغات در فضای باز و دیگر رسانه های حمایتی میباشد ( بلچ و بلچ ، ۲۰۰۳ )
-
- رسانه اثرگذار: مخاطبان، باعث تغییر رفتار آنان و افزایش اطلاعات و آگاهی شان شود. در تعریف رسانه اثرگذار له مواردی همچون: دوسویه بودن، برخورداری از اعتبار بالا، داشتن کیفیت مطلوب به لحاظ تکنیک اجرا، سازمان یافتگی و انسجام، عینی گرایی و بی طرفی، پاسخگو بودن، تکثر گرایی، تحقق منافع اجتماعی و توسعه محوری نیز اشاره شده است ( تهمتن ، ۱۳۸۸)