آزمون رگرسیون خطی چندگانه
دررگرسیون خطی چندگانه تاثیرهمزمان وخطی دویاچندمتغیرراروی متغیروابسته ای اندازه می گیریم. در واقع به مدل رگرسیونی که شامل بیش ازیک متغیرمستقل میباشد،رگرسیون خطی چندگانه گفته میشودوبصورت نوشته میشود که به Yمتغیروابسته وبه متغیرهای مستقل ونهایتابه خطای مدل گفته می شود. جهت آزمون فرضیه های اصلی اول ودوم تحقیق وبررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مستقل ومتغیرهای وابسته (هنگامی که متغیرهای مستقل بریکدیگرتاثیرمی گذارند) ازآزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردید.
تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA
به کمک تحلیل واریانس یک طرفه به بررسی وتحلیل تفاوت بین بیش از دومیانگین نمونه ای می پردازیم. در واقع با انجام آزمون تحلیل واریانس میخواهیم بررسی کنیم آیابین میانگین های نمونه ای که ازجامعه های مختلف گرفتیم تفاوت های واقعی وجود دارد ویا آن مقدارتفاوت قابل اغماض بوده و می توان آنرامعلول تصادف دانست در این تحقیق ازتحلیل واریانس جهت مقایسه بخشهای مختلف جامعه آماری استفاده می شود.
۳-۸٫ساختار پرسش نامه
سوال های مربوط به بیمه های اعتباری بانک (۱-۱۲)
سوال های مربوط به وضعیت اقتصادی (۱۳-۱۷)
سوال های مربوط به عوامل ساختاری(۱۸-۲۲)
سوال های مربوط به ریسک اعتباری بانک(۲۳-۳۱)
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱٫مقدمه
تجزیه وتحلیل داده هافرآیندی چندمرحله ای است که طی آن داده هایی که ازطریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری درنمونه(جامعه) آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی ودسته بندی ودرنهایت پردازش میشوند تازمینه برقراری انواع تحلیل ها وارتباط ها بین این داده ها به منظورآزمون فرضیهها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی میباشد.
ابتد اشرح وآماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیهها؛ سپس تحلیل روابط میان متغیرها ؛ودرنهایت مقایسه نتایج مشاهده شده بانتایجی که فرضیهها انتظارداشتند.در این فرایند داده ها هم ازلحاظ مفهومی وهم ازلحاظ تجربی پالایش میشوند وتکنیک های گوناگون آماری نقش بسزایی دراستنتاج ها وتعمیم ها به عهده دارند. تجزیه وتحلیل داده هابرای بررسی صحت وسقم فرضیات برای هرنوع پژوهش ازاهمیت خاصی برخوردار است.
امروزه دربیشترپژوهش هایی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده ازموضوع موردپژوهش است،تجزیه وتحلیل اطلاعات ازاصلی ترین ومهمترین بخش های پژوهش محسوب می شود. داده های خام بااستفاده ازنرم افزارآماری موردتجزیه وتحلیل قرارمی گیرندوپس ازپردازش به شکل اطلاعات دراختیاراستفاده کنندگان قرارمی گیرند. برای تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده آمارتحلیلی به دوصورت آمارتوصیفی واستنباطی مطرح میگردد. درابتدا با استفاده از آمار توصیفی،شناختی ازوضعیت و ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان حاصل می شودودرادامه درآماراستنباطی این پژوهش به بررسی روابط علی بین متغیرهای موجود درمدل مفهومی پژوهش می پردازیم.
آمارههای توصیفی شامل جداول فراوانی، نمودارها، میانگین و انحراف معیار میباشد و در سطح استنباطی نیز از آزمون فرض، تحلیل واریانس، رگرسیون خطی ساده و چندگانه و مدل معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تأییدی(CFA) و تحلیل مسیر (Path Analysis) استفاده شده است. نرم افزار های مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها بسته نرم افزاری SPSS نسخه ۱۹ و بسته نرم افزاری LISREL نسخه ۸۰/۸ تحت ویندوز میباشند.
۴-۲٫آمار توصیفی
در این قسمت به ارائه آمارههای توصیفی و جداول مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه میپردازیم. شناخت ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه، از این جهت مفید است که به کمک آن مشخصات کلی جامعه مورد بررسی و ویژگیهای عمومی آن برای سایر محققان مشخص میشود. بعلاوه، این شناخت باعث میشود درتعمیم نتایج به جوامع دیگر، یا در طراحی سوالات پژوهشات آتی برای جوامع دیگر از این اطلاعات استفاده کنیم.از طریق نرم افزار SPSSنسخه ۱۹، استخراج شده و نمودارها با بهره گرفتن از نرم افزار اکسل ترسیم شدهاند.
۴ – ۲ – ۱ .ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهنده ها
- متغیر جنسیت: با توجه به جدول زیر می بینیم که از ۳۰۷ پاسخ دهنده به پرسشنامه تعداد ۲۰۷ نفر با درصد فراوانی ۴/۶۷% مرد و تعداد ۱۰۰ نفر با درصد فراوانی ۶/۳۲% زن میباشند:
جدول ۴ – ۱ .توزیع افراد پاسخ دهنده به پرسشنامهها بر اساس جنسیت
جنسیت
فراوانی
درصد فراوانی
زن
۱۰۰
۶/۳۲
مرد
۲۰۷
۴/۶۷
جمع کل
۳۱۳
۰/۱۰۰
با توجه به نمودار شکل ۴ – ۱ می بینیم که بیشتریندرصد فراوانی مربوط به مردان با ۴/۶۷ درصد و کمتریندرصد فراوانی متعلق به زنان با ۶/۳۲ درصد میباشد:
شکل ۴ – ۱ .نمودار درصد فراوانی افراد پاسخ دهنده به پرسشنامهها بر اساس جنسیت
- متغیر سن: با توجه به جدول زیر می بینیم که از ۳۰۷ پاسخ دهنده به پرسشنامه۲۲ نفر دارای سن کمتر از ۲۰ سال، ۹۵ نفر دارای سن بین ۲۰ تا ۳۰ سال، ۱۰۵ نفر دارای سن بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۶۶ نفر دارای سن بین ۴۰ تا ۵۰ سال و ۱۹ نفر دارای سن بیشتر از ۵۰ سال میباشند:
جدول ۴ – ۲ توزیع افراد پاسخ دهنده به پرسشنامهها بر اساس سن
سن
فراوانی
درصد فراوانی
کمتر از ۲۰ سال
۲۲
۲/۷
بین ۲۰ تا ۳۰ سال
۹۵
۹/۳۰
بین ۳۰ تا ۴۰ سال
۱۰۵
۲/۳۴
بین ۴۰ تا ۵۰ سال
۶۶
۵/۲۱
بیشتر از ۵۰ سال
۱۹
۲/۶
جمع کل
۳۰۷
۰/۱۰۰
با توجه به نمودار زیر می بینیم که بیشترین درصد فراوانی در بین پاسخ دهندگان به پرسشنامه مربوط به سن ۳۰ تا ۴۰ سال با ۲/۳۴ درصد و کمتریندرصد فراوانی مربوط به سن بیشتر از ۵۰ سال با ۲/۶ درصد میباشد:
شکل۴ – ۲٫ نمودار درصد فراوانی افراد پاسخ دهنده به پرسشنامهها بر اساس سن
- متغیر تحصیلات: با توجه به جدول زیر می بینیم که از ۳۰۷ پاسخ دهنده به پرسشنامه ۲۳ نفر زیر دیپلم، ۷۳ نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم، ۹۴ نفر دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و ۱۱۷ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر میباشند:
جدول ۴ – ۳ .توزیع افراد پاسخ دهنده به پرسشنامهها بر اساس تحصیلات
تحصیلات
فراوانی
درصد فراوانی
زیر دیپلم
۲۳
۵/۷
دیپلم
۷۳
۸/۲۳
فوق دیپلم
۹۴
۶/۳۰
لیسانس و بالاتر
۱۱۷
۱/۳۸
جمع کل
۳۰۷
۰/۱۰۰
با توجه به نمودار زیر می بینیم که سطح تحصیلات لیسانس و بالاتر با ۱/۳۸ درصد در بین ۳۰۷ پاسخ دهنده به پرسشنامه دارای بیشترین درصد فراوانی و سطح تحصیلات زیر دیپلم با ۵/۷ درصد دارای کمترین درصد فراوانی میباشند:
شکل۴ – ۳ .نمودار درصد فراوانی افراد پاسخ دهنده به پرسشنامهها بر اساس تحصیلات