الف) سازگاری: شامل شاخصهای قابلیت انطباق ، رشد ، ابتکار و توسعه.
ب) دستیابی به هدف : شامل شاخصهای موفقیت، کیفیت، کسب منابع و کارآئی.
ج) تمامیت و انسجام : شامل شاخصهای رضایت ، جَو، ارتباط و تعارض.
د) تداوم : شامل شاخصهای وفاداری، علائق اصلی زندگی، انگیزش و هویت
(خدیوی و همکاران، ۱۳۸۷، ۵۰).
۲-۳-۵-۱۲) «مُدل میسکل»[۷۵]
این مُدل سه عامل را در اثربخشی سازمانی مورد سنجش قرار میدهد که عبارتند از :
الف) اجزای سبک رهبری که شامل سه دسته متغییر میباشد:
- عوامل انگیزش کار ۲- ادراک مدیر از دیگران ۳- ویژگیهای دموگرافی مدیر
ب) اجزای موقعیت که خود شامل دو دسته متغییر میباشد:
۱- سطح تکنولوژی ۲- جَو بین فردی
ج) اجزای عملکرد که در بردارنده متغییرهای زیر میباشد:
۱- تلاش مبتکرانه ۲- ارزیابی زیردستان از مدیر(کولانچی، ۱۳۷۴، ۴۶).
۲-۳-۵-۱۳) مُدل «کُهن»[۷۶]
با توّجه به نقش حساس تکنولوژی اطلاعاتی در سازمانهای امروزی و جایگاه این تکنولوژی در توسعه بهره وری می توان اثربخشی سازمانی را تابعی از چهار متغیر اصلی به صورت زیر صورت بندی کرد. از این مُدل به عنوان «مُدل کهن ۷۷» یاد میگردد. چنانچه «اثربخشی سازمانی»[۷۷] را دربرگیرنده چهار متغیر «شاخص تحّول سازمانی و استراتژیک»[۷۸]، «مقیاسهای فرایند»[۷۹]، «مقیاسهای حاصل کار یا ستاده»[۸۰] و «شاخصهای تکنولوژی اطلاعاتی»[۸۱] بدانیم. بنابرین تابع زیر قابل تعریف خواهد بود:
(۱) OE = f (OCSI, PM, RM, ITI)
معادله (۱) نشان میدهد که اثربخشی سازمانی تابعی است از چهار متغیر که با توّجه به رابطه منطقی هر یک از آن ها با OE و با همدیگر، می توان معادله ریاضی را که بیانگر متغیرهای مستقل و وابسته به ضرایب مربوط است، به دست آورد. به عنوان مثال معادله خطی زیر قابل ارائه است:
(۲) OE = Y = a
در این معادله , , , متغیرهای چهار گانه و ضرایب متغیرها (a, b, c, d) اوزان نسبی و روابط متغیرها با همدیگر و با Y (اثربخشی سازمانی) را بیانمیکند.
مراد از شاخصهای تحّول سازمانی و استراتژیک (OCSI)، میزان تغییرات ساختار سازمان و تحّولات سراسری آن طی یک دوره زمانی خاص و هم چنین جنبههای بلند مدت و استراتژک سازمان است. مقیاسها یا نسخه های فرایند (PM) معیارهای مبتنی بر فرایند میباشند که با فعالیتهایی که توسط یک سازمان یا بخشهای فرعی آن انجام میگیرد ارتباط مییابد. این فرآیندها ارتباط تنگاتنگی با فعالیتهای کوتاه مدت و روزانه سازمان دارند.
مقیاسهای مربوط به حاصل کار سازمان (RM)، ستادههای عینی و سنجش پذیری است که بر حسب اهداف کُلّی و مرحلهای یک سازمان بیان میشوند.
شاخص تکنولوژی اطلاعاتی (ITI) بیانگر سطح توسعه یافتگی اطلاعاتی یا پوشش سیستم های اطلاعاتی موجود در بخشهای گوناگون سازمان است. با توّجه به آنچه مطرح شد می توان این مُدل را به طور خلاصه و به صورت نمادین، در یک چهار وجهی نمایش داد. اثربخشی سازمانی در واقع، در رأس هرم قرار دارد و وجوه آن را متغیرهای OCSI و PM
-
- Connon-Bowers Tannenbaum, Sales &- ↑
-
- Cohen & Ledford & Spreitzer- ↑
-
- – Thorundic ↑
-
- – Sal. Esten ↑
-
- – Daivid. Veshler ↑
-
- – Gardner ↑
-
- – Vain Pain ↑
-
- – Veroon Baron ↑
-
- – Mayer, J. D. ↑
-
- – Peter, Salovey ↑
-
- – Danil, Goleman ↑
-
- – Antonakis ↑
-
- – Jordan & Troth ↑
-
- -Mayer & Salovey ↑
-
- – Self- Awareness ↑
-
- – Self- Management ↑
-
- – Social- Awareness ↑
-
- – Relationship Management ↑
-
- – Cherniss & Goleman ↑
-
- – Mac kelland ↑
-
- – Bar-on & Parcker ↑
-
- Benice & Chen- ↑
-
- -Delviec & Higez ↑
-
- – Mayer & Solovay ↑
-
- – Goleman ↑
-
- – Bar-on ↑
-
- – Doloks & Higes ↑
-
- – Bar- On ↑
-
- – Doloviex & Higgs ↑
-
- – Interpersonal skills ↑
-
- – Intrapersonal skills ↑
-
- ۳- General mood ↑
-
- ۴- Boyzatis & Goleman ↑
-
- – Burns ↑
-
- – Gardner, et al ↑
-
- – Bass ↑
-
- – Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) ↑
-
- – Feldman ↑
-
- – Bass ↑
-
- – ashforth and Humphrey ↑
-
- – Baron , Byrne ↑
-
- – Honesty and integrity ↑
-
- – Leadership Motive ↑
-
- – self- esteem ↑
-
- – DeGroot & al ↑
-
- – Waldman ↑
-
- – Bass ↑
-
- – Kahai et al ↑
-
- – Alton mayo ↑
-
- – Abram maslow ↑
-
- – Douglas mcgregor ↑
-
- – Etzioni ↑
-
- – Fydlr ↑
-
- – Rdyn ↑
-
- – Caldwell ↑
-
- – Aspynks ↑
-
- – Have ↑
-
- – Myskl ↑
-
- – Feredrick Taylor ↑
-
- – Henry Fayol ↑
-
- – Elton Mayo ↑
-
- – Herbert Simon ↑
-
- – Trist & Bamforth ↑
-
- -Alfred Chandler ↑
-
- – Duglass Mcgregur ↑
-
- – Lorence & lorsch ↑
-
- – Hanan & Frimann ↑
-
- – Chester Barnard ↑
-
- – Alfred Elson ↑
-
- – Robert Tonsand ↑
-
- – Tomas Peters & Robert waterman ↑
-
- – Lowrence ↑
-
- – Conoly ↑
-
- – Talkvt Parsons Model ↑
-
- – Myskl Model ↑
-
- – Kahen model ↑
-
- – Organizational Effectiveness ↑
-
- – Organizational Change and Strategic Indicators ↑
-
- – Process Measures ↑
-
- – Results Measure ↑