۱-۶- اهداف پژوهش
۱-۶-۱ – اهداف اصلی
بررسی رابطه بین عملکرد گروههای کاری و چابکی سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
۱-۶-۲- اهداف ویژه
-
- بررسی وضعیت کار گروهی در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
-
- بررسی وضعیت چابکی نیروی کار سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
-
- بررسی میزان تاثیر کار گروهی بر پاسخگویی در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
-
- بررسی میزان تاثیر کار گروهی بر شایستگی در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
-
- بررسی میزان تاثیر کار گروهی بر انعطاف پذیری در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
-
- بررسی میزان تاثیر کار گروهی بر سرعت در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
-
- تعیین میزان رابطه گروههای کاری رسمی بر چابکی نیروی کار سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
-
- ارائه پیشنهاد های کاربردی برای افزایش چابکی نیروی کار سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه
۱-۶-۳- هدف کاربردی
بهبود عملکرد گروههای کاری رسمی به گونه ای که موجب افزایش چابکی نیروی کار سازمان و در نتیجه رضایت مندی ارباب رجوع و پیشبرد اهداف عالی سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه شود.
۱-۷- سوالات پژوهش
۱-۷-۱- سوال اصلی پژوهش:
چه رابطه ای بین عملکرد گروههای کاری و چابکی سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه وجود دارد؟
۱-۷-۲- سوالات فرعی پژوهش:
-
- تا چه میزان کار گروهی بر پاسخگویی در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه تاثیر دارد؟
-
- تا چه میزان کار گروهی بر شایستگی در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه تاثیر دارد؟
-
- تا چه میزان کار گروهی بر انعطاف پذیری در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه تاثیر دارد؟
- تا چه میزان کار گروهی بر سرعت در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه تاثیر دارد؟
۱-۸- فرضیه های پژوهش
۱-۸-۱- فرضیه اصلی
بین کار گروهی و چابکی نیروی کار سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۱-۸-۲- فرضیه فرعی
-
- بین کار گروهی و پاسخ گویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
-
- بین کار گروهی و شایستگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
-
- بین کار گروهی و انعطاف پذیری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
- بین کار گروهی و سرعت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۱-۹- روش شناسی تحقیق
پایه هر علمی ، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم بکارمی رود.این پژوهش از لحاظ روش یک نوع پژوهش فرضیه آزمایی است که یکی از انواع تحقیقات میدانی میباشد . در این نوع مطالعات میدانی، فرضیهها با بهره گرفتن از داده هایی که از میدان به دست میآید مورد آزمون قرار میگیرد(خاکی، ۱۳۸۴).
در این پژوهش رابطه بین کار گروهی و چابکی نیروی کار سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. هدف، بررسی میزان تاثیر گذاری این دو متغیر و همبستگی بین آن ها میباشد. در همین راستا شاخص های مناسبی بر حسب مقیاسهای اندازه گیری متغیر ها انتخاب شده است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، روش توصیفی- همبستگی میباشد.
۱-۱۰- مدل مفهومی متغیرهای مورد بررسی در پژوهش
نمودار(۱-۱):مدل مفهومی محقق ساخته بر اساس نظریه چابکی سازمان شریفی و ژانگ
۱-۱۰-۱- متغیر وابسته
چابکی سازمان
الف) تعریف مفهومی چابکی سازمان:
به باور شریفی و ژانگ(۱۹۹۹) چابکی به معنای توانایی هر سازمانی برای حسگری، ادراک و پیشبینی تغییرات موجود در محیط کاری است. چنین سازمانی باید بتواند تغییرات محیطی را تشخیص داده، به آن ها به عنوان عوامل رشد و شکوفایی بنگرد. آن ها در جایی دیگر چابکی را توانایی فائق آمدن بر چالشهای غیرمنتظره برای رویارویی با تهدیدهای بیسابقه محیط کاری و کسب مزیت و سود از تغییرات به عنوان فرصتهای رشد و پیشرفت تعریف میکنند. (شریفی،ژانگ،۲۰۰۱)
ب) تعریف عملیاتی چابکی سازمان:
شریفی و ژانگ، چهار خصوصیت عمومی را برای قابلیت های چابکی یک سازمان در نظر گرفته اند که عبارتند از: پاسخ گویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت مندی (شریفی و ژانگ ،۲۰۰۱)
که هر کدام از شاخصهای فوق را می توان از طریق تعاریف و فعالیتهایی که در جدول۱-۱ آورده شده است شناسایی کرد. در نتیجه می توان چابکی را به پارامترهای عملیاتی قابل سنجش تبدیل کرد و از طریق پرسشنامه ای استاندارد به میزان چابکی سازمان پی برد. هر سوال در پرسشنامه روشن کننده یکی از شاخصهای موجود در فرضیه میباشد. سپس با جمع امتیازات داده شده به سوالات و بررسی آماری آن ها می توان به یک امتیاز کلی دست پیدا کرد که مشخص کننده وجود و یا عدم وجود چابکی نیروی کار سازمان تامین اجتماعی است.
جدول ۱-۱ .پارامترهای شناسایی چابکی سازمان
پاسخ گویی
توانایی پاسخ مؤثر به مشتری (سوبا، ۲۳۲، ۲۰۰۱؛ ابراهیم پور و یاگوب، ۲۰۰۱؛ کاتایاما و بنت، ۱۹۹۹(
توانایی پاسخ مؤثر به حوادثی که به سرعت درحال تغییر و غیرمنتظره هستند (سوبا، ۲۳۲، ۲۰۰۱(
توانمندی های ضروری با بهره گرفتن از تفکر و پاسخگویی به نیازهای مشتریان حاصل می شود(ایتکن و همکارانش،۲۰۰۲)
چابکی سازمان
شایستگی
مرابیل و ریچارد (۱۹۹۷) میگویند که در انتخاب شایسته ترین ها باید به توانایی هاٰ شاخصهای رفتاری، باورهاٰ،ویژگی های شخصیتی، نگرشها مهارتهای افراد مورد توجه شود(عریضی،۱۳۸۴)
شایستگی که بر توانایی کسب هدفها و مقاصد سازمان دلالت میکند(شهائی و رجب زاده، ۱۳۸۴).
انعطاف پذیری
توانایی هر سازمانی برای حسگری، ادراک و پیشبینی تغییرات موجود در محیط کاری است شریفی و ژانگ(۱۹۹۹(
توانایی اتخاذ ساختارهای کسب و کار متفاوت و جدید در تغییرات سریع در استراتژی، کار، شغل و دیگر موارد است. این متغیر با شاخصهایی چون مدل محصول انعطاف پذیر، انعطاف پذیری در محیط کار و راهبرد های کسب و کار انعطاف پذیر قابل ارزیابی و سنجش خواهد بود (تسورولودیس و همکارانش، ۲۰۰۲)
انعطاف پذیری
توانایی هر سازمانی برای حسگری، ادراک و پیشبینی تغییرات موجود در محیط کاری است شریفی و ژانگ(۱۹۹۹(
توانایی اتخاذ ساختارهای کسب و کار متفاوت و جدید در تغییرات سریع در استراتژی، کار، شغل و دیگر موارد است. این متغیر با شاخصهایی چون مدل محصول انعطاف پذیر، انعطاف پذیری در محیط کار و راهبرد های کسب و کار انعطاف پذیر قابل ارزیابی و سنجش خواهد بود (تسورولودیس و همکارانش، ۲۰۰۲)