برخی مطالعات بهگونه ای صورت میگیرند که داده های مربوط به آنها تنها یک مرتبه گردآوری می شود تا به سوال پژوهش پاسخ گفته شود. این نوع مطالعات را تکضربهای، مقطعی یا عرضی مینامند. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۱۴۱) با توجه به زمان کسب اطلاعات که در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۱ است این پژوهش نیز از نوع مقطعی می باشد.
ابزار جمعآوری اطلاعات
در تعریف ابزار اندازه گیری میتوان گفت ابزار اندازه گیری وسایلی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز تحقیق خود را گردآوری کیفی و کمی نماید. (فرهنگی و صفرزاده, ۱۳۸۹, ص. ۲۰۳)
روش های کتابخانهای
این روش در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار میگیرد. در همه تحقیقات اعم از توصیفی، همبستگی، تجربی و … محقق میبایست ادبیات و سوابق مساله و موضوع تحقیق را مطالعه کنند
منابع اطلاعاتی پژوهش به دو دسته: منابع دست اول[۴۵] و منابع دست دوم[۴۶] تقسیم میشوند. منابع دستاول حاوی تمام گزارش، یک نظر یا بیانات یک ناظر است و به این دلیل مفصل و در بعضی موارد خیلی فنی است. از جمله منابع دست اول مطالعات تجربی منتشر شده در مجلهها یا در نظامهای بازیابی اطلاعات، گزارشهای تحقیقی و برخی پایان نامه ها است. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۵۶) در این تحقیق از منابع دست اولی همچون مطالعات تجربی منتشر شده در مجلات و مستندات موجود در پژوهشکده پولی و بانکی کشور و مستندات موجود در کتابخانهی بانک مرکزی و سایر مراکز علمی و دانشگاهها بهره گرفته شده است. همچنین از منابع دستدوم که همنهاده ی ادبیات نظری و تجربی قبلی است و یک دید کلی درباره مطلب فراهم می آورد، مانند کتابهای درسی و مقالههایی که وضع دانش موجود را درباره یک موضوع از طریق خلاصه کردن تحقیقات اصلی ارزیابی می کند؛ استفاده شده است. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۵۶) همچنین از پرسشنامه های تدوین شده اطلاعات کافی استخراج شده است. اگرچه مصاحبه این برتری را دارد که پژوهشگر به هنگام اجرای آن می تواند با انعطاف پذیری پرسش ها را تغییر و تطبیق دهد ولی برتری پرسشنامه در آن است که اطلاعات از نظر وقت نیرو و هزینه به طور کارآمدتری به دست میآیند.
پرسشنامه
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوالها است که پاسخدهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد. این پاسخ داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد. سوالهای پرسشنامه را نوعی محرک به پاسخ میتوان محسوب کرد. از طریق سوالهای پرسشنامه می توان دانش علایق نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام میدهد آگاهی یافت.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
برای بالا بردن دقت داده های گردآوری شده توصیه می شود که تکمیل پرسشنامه همراه با سایر ابزارهای گردآوری داده ها باشد در غیر این صورت باید داده های حاصله را با قید احتیاط به کار برد. (فرهنگی و صفرزاده, ۱۳۸۹, ص. ۲۰۴)
طراحی پرسشنامه
برای طراحی پرسشنامه از پرسشنامه استاندارد مقالات مرتبط با آن استفاده گردید. سپس با بهره گرفتن از مبانی نظری و مطالعات انجام شده در ایران تعدیلاتی در این پرسشنامه انجام گرفته است. در این تحقیق به منظور اندازه گیری و سنجش پاسخهای ارائه شده از طرف پاسخ دهندگان (مشتریان) از مقیاس پنج امتیازی لیکرت استفاده گردیده که از گزینه “کاملا مخالف “تا “کاملا موافقم” را شامل میگردد. پس از طراحی اولیه پرسشنامه پایانی و روایی آن آزمون گردید جهت انجام آزمایش روایی پرسشنامه اولیه توسط متخصصین بانکی و اساتید دانشگاهی متخصص مورد بازبینی قرار گرفت و تعداد ۳۰ پرسشنامه بین مشتریان توزیع گردید و همچنین از آنان خواسته شد که ضمن پاسخگویی به سوالات، موارد ابهام را ذکر نماید. پس از دریافت مشخص گردید که اکثر سوالات مطرح شده برای پاسخگویان مفهوم است و برخی نکات ابهام رفع و اصلاح گردید.
ساختار پرسشنامه
پرسشنامه این تحقیق به منظور تحلیل کمی اطلاعات و نیز جمعآوری و استفاده از دیدگاه ها و نگرش مصرف کنندگان حقوقی بانک ملت تدوین شده است. این پرسشنامه دارای دو بخش است بخش اول اطلاعات جمعیتشناختی پاسخدهندگان را مورد بررسی قرار میدهد در این بخش سوالات مرتبط با بهره گرفتن از سیستم بانکداری اینترنتی توسط شرکت، دانش و تجربه کار با کامپیوتر و اینترنت کارکنان شرکت و میانگین مدت زمان استفادهی آنان از اینترنت همچنین اجباری یا اختیاری بودن استفاده و وجود بسترقانونی لازم و جنسیت و سن و تحصیلات غالب کارکنان بخش مالی سازمان مورد ارزیابی قرار میگیرد.
بخش دوم مشتمل برسوالات بسته میباشد که متغییرهای پژوهش شامل عملکرد و تلاش مورد انتظار، تاثیرات اجتماعی ،تسهیل شرایط و اعتماد به سیستم بانکداری اینترنتی و قصد استفاده از آن را مورد بررسی قرارمی دهد.
در جدول ۱ نمونه ای از گزاره های پرسشنامه مطرح شده است :
جدول ۱۵ نمونه ای از پرسشنامه مرحله پیش تحقیق
گزینه ها | نظرگاه |
کاملا موافق موافق بدون نظر مخالف کاملا مخالف |
|
عملکرد مورد انتظار | |
بهره گیری از اینترنت بانک | |
امکان سریعتر انجام دادن وظایف سازمانی کارمندان بخش مالی سازمان را فراهم نموده و زمان مورد نیاز برای انجام مسئولیت های مهم سازمان را کاهش میدهد . | ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ |
سبب بهبود عملکرد شغلی کارمندان بخش مالی سازمان می شود. | ۲ ۳ ۴ ۵ |
سبب افزایش بهرهوری در سازمان شده و می تواند کمیت خروجی را در امور مالی با همان میزان تلاش افزایش بدهد |