۳-۳-۳-۱- مهارت های خاص
منظور از مهارت های خاص، آن دسته از مهارت های حرفه مددکاری است که صرفا در زندان ها و کانون های اصلاح و تربیت یا مراکز بازپروری، و در کار با مجرمان و بزهکاران ضرورت پیدا میکنند. برخی از این مهارت ها عبارتند از: تأکید ویژه بر تماس با «افراد مهم» در زندگی و کار زندانی (Important Others) به منظور شناخت هر چه بهتر منشا مشکل یا مشکلات زندانی (مددجو) و هموار تر شدن راه برای دستیابی به راه حل های مناسب و به موقع. افراد مهم شامل کارفرمایان، معلمان و مربیان، اعضای خانواده و افراد دور و نزدیک فامیل، صاحبخانه، بدهکاران و بستانکاران و … میشوند. چگونگی ایجاد رابطه حرفه ای با این افراد و جلب نظر و مساعدت آنان برای حل مشکل مددجو، و از طرفی، ایجاد هماهنگی با چندین نفر تاثیرگذار در وضع مددجو، و زمان بندی برای تبادل نظر و بحث برای رسیدن به یک دیدگاه روشن و منطقی، جملگی از
-
- Morales & Sheafor ↑
-
- .Social worker ↑
-
- – Pray ↑
-
- – Yoga ↑
-
- – Meditation ↑
-
- – Autogenic Training ↑
-
- .ژان پیناتل جرم شناسی فرانسوی معتقد است که سن بلوغ در دختران از سن یازده تا سیزده سالگی شروع و در سن شانزده تا هفده سالگی خاتمه می پذیرد و در مورد پسران سن بلوغ از سیزده تا پانزده سالگی شروع و در سن هیجده سالگی پایان مییابد. به این فاصله سنی اصطلاحاً سن «نوجوانی» اطلاق می شود. ↑
-
- Lioyd ↑
-
- Case work relationship ↑
-
- Murphy ↑
-
- Stanwick ↑
-
- Van Dijk & De Waard ↑
-
- O’Malley and Sutton ↑
-
- Tonry and Farrington ↑
-
- Law enforcement Prevention ↑
-
- Developmental Prevention ↑
-
- Community Prevention ↑
-
- Situational prevention ↑
-
- Shaftoe, 2002, p 1 ↑
-
- -Social Prevention ↑
-
- -Prevent a Situation ↑
-
- پیشگیری ثانویه یا سطح دوم، عبارت از مداخله در حالت های خطرناک است؛ مداخله در حالت هایی که در آستانه وقوع جرم قرار دارد. غایت این پیشگیری، تشخیص محل و وضعیتی است که در فراهم کردن زمینه جرم نقش فعالی دارد. این پیشگیری که در آستانه ارتکاب جرم است، مربوط به حالتی است که جرم در شرف وقوع است. ↑
-
- پیشگیری ثالث یا سطح سوم، مجموعه تدابیری است که برای مهار آثار انفجار، بحران و انفجار حالت خطرناک، یعنی زمانی که جرم محقق شده و حالت خطرناک به حالت مجرمیت تبدیل شده است، اعمال میشوند. در این مرحله اقداماتی در مقام جلوگیری از استمرار حالت مجرمیت، به منظور خنثی کردن آثار آن به کار گرفته می شود. ↑
-
- جرم شناسی بالینی، شاخه ای جرم شناسی است که با تأکید بر اصلاح و درمان بزهکار، درصدد جلوگیری از تکرار جرم است. ↑
-
تشخیص نو ع مددجو اولین قدم در ارائه خدمت است. چرا که روابط متقابل مددکار و مددجو و اعما ل آن ها بسته به نو ع مددجو و نو ع کمکی که خواها ن آن است، تغییر میکند. مددجویان به طرق مختلف به مددکار اجتماعی مراجعه میکنند و این تفاوت در چگونگی مراجعه آن ها، ابزار متفاوتی برای حل مشکل آن ها را می طلبد. برخی از اشکال مراجعه مددجویان، موارد ذیل است:۱) ارجاع غیررسمی توسط همسایه یا یک آشنا؛۲) خود ارجاعی؛
۳) مشارکت حکمی از طرف دادگاه یا اشخاص ذیصلاح دیگر. ↑
-
- البته گروههای هدف در مددکاری اجتماعی منحصر به بزهکاران و زندانیان نیست. ↑
-
- گروه هدف دارای طیف گسترده ای است که میتواند شامل زنان سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست، کودکان ن بی سرپرست، کودکان ن بدسرپرست، سالمندها ن، معلولان، بیماران عادی، بیماران خاص، بیماران مبتلا به ایدز، بیماران روانی، زوج های متقاضی طلاق، خانواده های نیازمند، از کارافتادگان، متکدیان، کودکان خیابانی، زنان آسیب دیده اجتماعی و روسپی، کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، معتادان، فراریان از منزل، آورگان و پناهندگان، بلادیدگان از حوادث و بلایای طبیعی و سیاسی، افرادی که اقدام به خودکشی کردهاند، دانش آموزان، دانشجویان، کارگران، کارمندان و … باشند. ↑
-
- مهارت گوش دادن، راهنمایی اشخاص برا ی ابراز بیانات خود، اندیشیدن به آ نچه گفته شده است و خلاصه کردن آن، رو در رو کردن اشخاص با واقعیت های موقعیت ها، تفسیر و بیان واقعیت ها و آگاه کردن شخص از آن ها. ↑
-
- مهارت در حمایت اشخاص، مهارت هایی که در موقعیت های بحرانی لازم است به کار رود، تخفیف حالات هیجان زدگی و ایجاد شرایط عاطفی و جسمانی آسوده. ↑
-
- مهارت در حل مشکل، تصمیم گیری، برنامه ریزی ارجاع، الگوپردازی و تدریس و فعالیت. ↑
-
- مهارت در گوش دادن و حضور در ارتباط برقرار کردن با دیگران، توضیح و تفسیر، بررسی دیدگاه ها و درک افراد، شهامت دادن، سؤال کردن و مهارت در پاسخ دادن به احساسات و تجربه های دیگران، خلاصه پردازی و تنظیم افکار با یکدیگر، شرح و تفسیر و آگاه کردن. ↑
-
- .در «کانون اصلاح و تربیت اطفال بزهکار تهران» عملا علاوه بر مدیر داخلی یک رئیس و یک معاون هم انجام وظیفه میکردند: دو از افسران بازنشسته بوده که هیچیک تحصیلات حقوقی یا تخصصی برای این کار نداشتند ↑