پاسخگویی / شفافیت
۱-نظارت بر فعالیت های دولت توسط ائتلاف خارج از سازمان؛ ۲- استفاده از روش های حسابداری دقیق؛ ۳- خط مشی کاملا روشن رفتاری رهبران و مقامات اجرایی؛ ۴- تهیه سیستم های باز و انقباضی؛ ۵-شفافیت در ترتیبات مالی؛ ۶-چرخش باز اطلاعات؛ ۷- منصفانه و قابل پیش بینی بودن چارچوب های قانونی؛ ۸-شیوه های دادرسی بی طرف و قابل دسترس؛ ۹- روند منظم انتشار اطلاعات در مورد مسائل کلیدی؛ ۱۰- دسترسی عمومی به متصدیان؛
دسترسی
۱-رای زنی منظم و سازمان یافته با نهادهای نمایندگی از تمام بخش های جامعه؛
۲-مشارکت دادن افراد در فرایند تصمیم گیری؛ ۳-دسترسی به دولت توسط همه افراد و سازمان ها؛ ۴-دسترسی به فرصت های اقتصادی؛ ۵-حمایت از حقوق همه گروه ها.
جدول شماره ۶ : اهداف حکمرانی خوب(ویندسور، پیشین:۱۶-۱۷)
۲-۱۲ حکمرانی خوب شهری و حکومت محلی
حکومت محلی بعنوان مفهومی از مقوله حکمرانی، جایگاه برجسته ای در تئوری های مدیریت شهری دارد به نحوی که عمده معیار ها و شاخص های آن مرتبط با امور محلی و سطوح پایین حاکمیت است. در این میان سازمان ها و نهاد های محلی با بهره گیری از این شاخص ها می توانند به بهبود فرایند های جاری با کاهش فقر شهری و افزایش توسعه پایدار آن[۳۴] در روند سیاست گذاری خود کمک ویژه ای داشته باشند. روح قوانین سازمان های بین المللی نیز بر تمرکز این شاخصها در سطح محلی تاکید داشته است. تمرکز فعالیت های این سازمانها بر پیوند سطوح مختلف حکمرانی(محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی) با قواعد حکمرانی خوب شهری است. مرکز اسکان سازمان ملل در این
معیار ها
اهداف
ابزار ها
پایداری[۳۵]
تنظیم و متعادل سازی رابطه میان جامعه، اقتصاد و اولویت های زیست محیطی
۱-طراحی و اجرای مشورتی طرح های زیست محیطی و فرایند های مدیریتی در سطح مقبولی از توافق عمومی در استفاده از منابع؛ ۲-ایمن سازی فعالیت های اقتصادی بر اساس اصول زیست محیطی بوسیله توسعه و گسترش مشارکت شهروندان در فعالیت های اقتصادی شهر؛
مشارکت ذی نفعان[۳۶]
تقبل و تعهد به مشاوره و مشورت با ذی نفعان در داخل جامعه بر اساس یک چشم انداز استراتژیک در یک دوره طولانی برای شهر؛
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تمرکز زدایی[۳۷]
خودگردانی محلی[۳۸]
۱-ایجاد ساختارهای شفاف برای واگذاری مسئولیت ها و منابع از سطح ملی به سطح محلی و یا از سطح محلی به سطح ناحیه ای و شکل دهی به سیستم های نظارت مشارکتی برای به کار بردن منابع مالی؛ ۲- شفافیت و قابل پیش بینی بودن اقدامات در جابجای های مالی بین حکومتی و فرایند توسعه اجرایی، تکنولوژیک و ظرفیت های مدیریتی که مورد نظر هستند؛
۳-حمایت از حکومت های بی بضاعت محلی از طریق سیتم های افقی-عمودی که بصورت همفکری مورد توافق دیگر حکومت های محلی و ذینفعان واقع شده باشد؛
تساوی حقوق
تخصیص منابع[۳۹]
۱-بنیان گذاری قواعدی منصفانه برای اولویت های زیر بنایی توسعه و بهای خدمات شهری؛۲-تخصیص مشوق های زیست محیطی برای مناطق و بخش های جغرافیای مورد نظر؛۳-حذف موانع غیر ضروری برای امنیت سرمایه گذاری؛۴-شکل دهی به یک میثاق اجتماعی و چارچوب تنظیمی بی طرف و پیشبینی پذیر؛
اختیار دادن[۴۰]
۱-تضمین تساوی مرد و زن در دسترسی به فرایند سیاست گذاری، منابع و خدمات اساسی و سنجش آن از طریق داده های مشخص و تفکیک شده جنسی؛ ۲-ایجاد قوانین حکومتی برای دسترسی آزاد به اطلاعات حکومت محلی؛ ۳- فراهم آوردن امکانات آموزش اجتماعی؛۴-ایجاد چارچوب های قانونی در دسترسی به اقتصاد سنتی[۴۱] و نهاد های اجتماعی و متصدیان غیر رسمی بخش ها و نواحی[۴۲]؛
بهره وری
مدیریت و ارائه خدمات
۱-تهیه دستور العمل های اداری برای رهبران و مدیران؛ ۲-تصدیق و تایید بهترین ارزش ها و هنجارها برای رسیدن و نزدیک شدن به نقطه هدف؛ ۳-توسعه چارچوب های تنظیمی برای تقویت تجارت و کاهش هزینه های مبادلات و اجرای بی طرفانه قوانین و حمایت از حقوق انسانی و هویت بخشی به بخش خصوصی؛
۴-حذف موانع غیر ضروری برای امنیت سرمایه گذاری؛ ۵-هدف گذاری و موضوع سنجی ارائه خدمات عمومی به صورت مشخص؛ ۶-عمومی سازی استاندارد های خدمات و رویه های دادخواهی؛ ۷-متعهد شدن در برابر ایجاد سیستم های منعطف و شفاف؛