توجه یکی از مهمترین محدودیتهای اثرگذار بر یادگیری و اجرای انسان است که کانونی کردن آن روشی برای افزایش بازدهی و یادگیری است. کانونی کردن توجه به این اشاره دارد که فرد، در موقعیت اجرا توجه خود را چگونه و به چه جایی متمرکز کند؛ در واقع نظم بخشیدن به منابع موجود برای معطوف کردن آن به منابع اطلاعاتی خاص است (مگیل، ۱۳۸۰). پرسش مهمی که در ارتباط با موضوع آموزش وجود دارد، این است که توجه هشیار یادگیرنده هنگام اجرای مهارت باید به کجا معطوف شود؟ مطالعاتی که در حوزه کانون توجه بر یادگیری مهارت ها انجام گرفتهاند، نتایج متناقضی را در یافته ها نشان داده است. با نگاهی بر تئوریها و فرضیات این ناهمخوانی بیشتر آشکار می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
اکثر تحقیقات برتری کانون توجه بیرونی (آثار حرکت در محیط) را بر عملکرد و یادگیری مهارت حرکتی نشان دادهاند. تبیین آثار یادگیری کانون توجه بیرونی با توجه به دیدگاه ادراک-عمل، در نظریه کدگذاری مشترک پرینز[۹] (۱۹۹۷) و فرضیه اثر-عمل او برای اولین بار مطرح شد. پس از آن ولف و ویگلت[۱۰] (۱۹۹۷) نشان دادند آموزشهایی که در حین یادگیری حرکت در شبیهساز اسکی، یادگیرنده را به معطوف کردن تمرکز بر حرکات بدنش وادار کرد (تمرکز درونی) موجب عملکرد ضعیفتر آنها در مقایسه با افرادی شد که هیچ گونه آموزشی ندیده بودند.
برای توضیح مزیتهای تمرکز توجه بیرونی ولف، مک نوین وشی[۱۱] (۲۰۰۱)، و مک نوین، شی و ولف (۲۰۰۳)، فرضیه عمل محدود شده[۱۲] را ارائه دادند که به طور ویژهای چگونگی تاثیرگذاری تمرکز توجه بیرونی را در مقابل درونی نشان میهد. تبیین اصلی فرضیه آنها برای اتخاذ کانون تمرکز بیرونی نسبت به درونی توسعه خودکاری بیشتر در کنترل حرکات است. بر اساس این دیدگاه زمانی که افراد روی حرکات بدن خود تمرکز می کنند (یعنی تمرکز درونی را انتخاب می کنند) تمایل دارند به طور آگاهانه در فرایندهای کنترلی که هماهنگی حرکات را تنظیم می کند، مداخله نمایند. این امر موجب کنترل هشیارانه حرکات می شود و به فرایندهای خودکار که میتوانند حرکات را موثرتر کنترل کنند لطمه میزند. به عکس تمرکز توجه روی پیامد حرکت (تمرکز بیرونی) باعث ارتقای نوعی کنترل خودکار می شود که این نوع پردازش خودکار، فرایندهای غیرآگاهانه، سریع و بازتابی کنترل حرکات را در پی دارد و باعث نتیجه مطلوبی می شود (ولف، ۲۰۰۷).
از سوی دیگر برخلاف نتایج این پژوهشها و نظریه ها برخی تحقیقات نیز تفاوت معنیداری بین اتخاذ کانون توجه بیرونی و درونی در یادگیری مهارت های مختلف مثل ضربه گلف، دریبل فوتبال و یادگیری پرتاب قلاب ماهیگیری یافت نکرده اند (بیلوک و همکاران[۱۳]، ۲۰۰۲ ؛ هارتمن و همکاران[۱۴]، ۲۰۰۲؛ بیلوک و همکاران، ۲۰۰۴). برای مثال بیلوک و همکاران (۲۰۰۲) مشاهده کردند که بازیکنان باتجربه فوتبال تکلیف دریبل را زمانی که به اثرات حرکت (تمرکز بیرونی) توجه میکردند بهتر انجام دادند درحالی که بازیکنان مبتدی با تمرکز روی حرکات پایشان عملکرد بهتری به نمایش گذاشتند؛ بنابراین فرضیه اختلال در خودکاری مهارت[۱۵]بیان می کند که کانون توجه درونی زمانی مشکلآفرین می شود و با فرایندهای خودکار تداخل پیدا می کند که افراد به سطوح بالای مهارت رسیده باشند بنابراین برای افراد مبتدی کانون توجه درونی مناسبتر است.
همچنین طبق فرضیه کیت و همکاران[۱۶] (۲۰۱۴) اثرات کانون توجه بیرونی بر عملکرد قویتر است و یادگیری را کمتر بهبود میبخشد. حجازی دینان وهمکاران نیز (۱۳۹۰) نشان دادند تفاوت معنی داری بین دو گروه کانون توجه درونی و بیرونی در دقت وسینماتیک پرتاب دارت وجود نداشت شجاعی (۱۳۹۰)، نشان داد که RT وضعیت پیش نشانه با کانون توجه درونی به طور معناداری کمتر از دو گروه دیگر بود. سلاجقه و همکاران (۱۳۹۳) نشان دادند تفاوت دو گروه تجربی کانون توجه به صورت خودگفتاری با گروه کنترل معنا دار بود اما تفاوت بین دو نوع کانون توجه درونی و بیرونی به صورت خودگفتاری در مهارت پاس سینه بسکتبال معنادار نبود. این تحقیقات یک چالش روانشناختی را ارائه میدهد زیرا هیچ شواهد قطعی مبنی بر اینکه فرد تحت آزمایش دقیقا دستورات را دنبال کرده باشد وجود ندارد.
با در نظر گرفتن این دوگانگیها در حوزه کانون توجه، از دیگر منابع دخیل در فرایند پردازش اطلاعات سبکهای شناختی افراد است. ویتکین و همکاران (۱۹۷۱) متوجه تفاوت افراد در زمینه موقعیتهای دیداری یک مسئله شدند و آزمون گروهی اشکال نهفته[۱۷] را طراحی کردند بر اساس نظریه تمایز روانشناختی[۱۸] ویتکین، افراد در پاسخ به طرحهای ادراکی ، به دو دسته مستقل از زمینه و وابسته به زمینه تقسیم میشوند.
افراد مستقل از زمینه بین خود و غیر خود تمایز بیشتری قائلاند، درک بدنی واضحتری دارند و زمینه برای آنها یا تاثیر ندارد یا تاثیر آن بسیار کم است؛ همچنین بدون تاثیرپذیری از محیط اطراف، اطلاعات را پردازش می کنند و تمایل بیشتری به استفاده از منابع درونی دارند؛ درحالی که افراد وابسته به زمینه در تمایز خود از غیر خود، آنها را تابع سازمان یافتگیهای بیرونی میسازد. این افراد در پردازش اطلاعات از محیط پیرامون خود سود میجویند و در قضاوتهای ادراکی به اطلاعات کلی توجه دارند و در نتیجه به زمینه وابستهترند (ویتکین، ۱۹۷۹). پالادینو و همکاران[۱۹] (۱۹۹۷) سبکهای شناختی را شیوه های تخصصی پردازش اطلاعات در افراد میدانند.
به علاوه تشخیص داده شده که یادگیری مهارت حرکتی به وسیله یک فرایند در چند مرحله اتفاق میافتد. برای مثال مدل کلاسیک فیتز و پوسنر[۲۰] (۱۹۶۷) یادگیری حرکتی را در سه فاز توصیف می کند: شناختی، تداعی و خودکاری؛ همچنین دستورالعملهای اولیه ارائه شده در مرحله اکتساب، طبق مدل جنتایل[۲۱] (۱۹۷۲) درک اینکه چه انجام شود تا یک ایده عمومی از الگوی حرکتی لازم شکل بگیرد را ممکن می سازد؛ با توجه به نظریه های ذکر شده درمییابیم که یاگیرندگان در مراحل اولیه یادگیری دارای درجه بالایی از فعالیت شناختی هستند بنابراین سبک شناختی یک فرد به شکل قابل ملاحظهای بر شیوه پردازش اطلاعات وی اثر می گذارد به طوری که هر فرد متناسب با سبک شناختی خود مطالب را اخذ می کند (حسینی، ۱۳۹۰).
با وجود ابهاماتی که در خصوص اثر نوع کانون توجه وجود دارد و با توجه به اینکه به طور منطقی رجحان شناختی افراد در پردازش اطلاعات متفاوت است ، مطالعه حاضر بر آن است تا اثر دستورالعملهای کانون توجه درونی و بیرونی را در عملکرد، یادگیری و انقال افراد با سبکهای شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه، در مهارت حرکتی پرتاب دارت مقایسه و ارزیابی کند. به عبارت دیگر سوال این است که هریک از دو سبک مستقل از زمینه و وابسته به زمینه با چه نوع دستورالعمل کانون توجهی یادگیری بهتری خواهند داشت؟
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق
وجود تنوع در میان پدیده های عالم یکی از واقعیتهای مهم هستی است و انسانها نیز جزئی از موجودات عالم میباشند، ضمن اینکه تشابهات زیادی با هم دارند تفاوتهایی نیز به لحاظ تواناییهای ذهنی، واکنشهای عاطفی، سبک شناخی و سرعت یادگیری و علاقه و انگیزش به انجام فعالیتها دارند. استقلال/وابستگی به زمینه یکی از مهمترین سبکهای شناختی است و به عنوان صفتی شخصیتی در نظر گرفته می شود. استقلال یا وابستگی به زمینه می تواند بر تعداد زیادی از حیطهها مانند حیطههای ورزشی تاثیر بگذارد.
در طراحی و ارائه آموزش، اغلب این فرضیه مطرح است که همه یادگیرندگان به شیوه یکسان وشبیه به هم یاد میگیرند. حاکمیت چنین دیدگاهی بر آموزش و یادگیری وجود موضوع مهم تفاوت در سبکهای شناختی را نادیده میگیرد. این سبکها عادات یا رفتارهای ذهنی منظمی هستند که به راه حل مسئله ، پردازش اطلاعات یا نقشههای ذهنی میپردازند؛ و توانایی بالقوه دائمی هستند که از فردی به فرد دیگر متغیراند و ممکن است بر یادگیری، بخصوص بر نحوه عملکرد فرد تاثیر بگذارند (رایدینگ[۲۲]، ۱۹۹۷). به دلیل اهمیت این مسئله پژوهشگران تلاش های زیادی را برای درک تاثیرات آن بر یادگیری و رفتار انجام دادهاند.
تحقیقات نشان میدهد که اگر سبک آموزشی و سبک یادگیری، با هم هماهنگ باشند، یادگیرندهها به طور موثرتری قادر به پردازش اطلاعات هستند در نتیجه یادگیری بهتر و بیشتری خواهند داشت (برونر و هیل[۲۳]، ۱۹۹۹). از اینرو سازگار کردن مواد آموزشی برای برآورده کردن نیازهای گوناگون یادگیری فراگیرندگان ضرورت دارد. این امر مستلزم آن است که سبکهای شناختی را شناسایی کرده و بدانیم که برای هر سبک چه نوع دستورالعملی مورد نیاز است. بنابراین شایسته است با در نظر گرفتن سبکهای شناختی فراگیرندگان، در شناسایی ویژگیهای آنها در پردازش اطلاعات، به یادگیری هر چه بهتر آنان کمک شود.
به عبارت دیگر اگر در فرایند یادگیری به توان سبکهای شناختی افراد توجه شود و فرایند یادگیری را مطابق با آن تطبیق داد تجربه موفقیت بیشتر شده و فرد از یادگیری خود احساس رضایت خواهد کرد. بنابراین پژوهش حاضر درصدد است اثر کانون توجه بیرونی و درونی را بر اساس رویکرد سبکهای شناختی استقلال/وابستگی به زمینه بررسی کند. نتایج این پژوهش احتمالا می تواند بین دو فاکتور مهم یادگیری یعنی سبک ترجیحی پردازش اطلاعات افراد (استفاده از منابع بیرونی در مقابل منابع درونی) و جهتدهی مناسب کانون توجه آنها ارتباط برقرار کند و شکاف موجود در زمینه اثربخشی کانون توجه درونی یا بیرونی را پر کند. این موضوع می تواند به تسهیل فرایند یادگیری و کم کردن زمان و هزینه کمک کند.
۱-۴- اهداف
-
- بررسی اثر دستورالعمل کانون توجه درونی و بیرونی در افراد مستقل/وابسته به زمینه بر اجرای مهارت پرتاب دارت
-
- بررسی اثر دستورالعمل کانون توجه درونی و بیرونی در افراد مستقل/وابسته به زمینه بر یادداری مهارت پرتاب دارت
-
- بررسی اثر دستورالعمل کانون توجه درونی و بیرونی در افراد مستقل/وابسته به زمینه بر انتقال مهارت پرتاب دارت
۱-۵- فرضیه ها
-
- اختلاف معناداری در نتایج پسآزمون گروه های مستقل از زمینه و وابسته به زمینه با دستورالعملکانون توجه درونی و بیرونی وجود دارد.
-
- اختلاف معناداری در نتایج آزمون یادداری گروه های مستقل از زمینه و وابسته به زمینه با دستورالعملکانون توجه درونی و بیرونی وجود دارد.
-
- اختلاف معناداری در نتایج آزمون انتقال گروه های مستقل از زمینه و وابسته به زمینه با دستورالعملکانون توجه درونی و بیرونی وجود دارد.
۱-۶- پیش فرض های تحقیق
-
- شرکت کنندگان در شرایط نسبتا یکسان تمرین کردند.
-
- شرکت کنندگان در هنگام اجرای تکلیف تمام سعی خود را بکار گرفتند.
-
- شرکت کنندگان به پرسشنامه اطلاعات شخصی خود صادقانه جواب دادند.
-
- تعداد و موقعیت نمونه نماینده خوبی برای جامعه است و ویژگیهای جامعه را به خوبی معرفی می کند.
۱-۷- متغیرهای تحقیق
متغیرهای این تحقیق عبارتند از
متغیر مستقل:
متغیرهای مستقل پژوهش حاضر کانون توجه و سبکهای شناختی میباشد.
متغیر وابسته:
متغیرهای وابسته این تحقیق اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پرتاب دارت میباشد.
۱-۸- تعریف واژه های کلیدی و اصطلاحات تحقیق
۱-۸-۱- سبک شناختی
ترجیحات همیشگی فرد در سازماندهی و احضار دوباره اطلاعات، که به طور متوالی بر چگونگی دریافت و نوع پاسخهای او به وقایع اثر می گذارد (رایدینگ و شما، ۱۹۹۸).
۱-۸-۲-سبک شناختی وابسته به زمینه
افراد وابسته به زمینه در تمایز خود از غیر خود، آنها را تابع سازمان یافتگیهای بیرونی میسازد. این افراد در پردازش اطلاعات از محیط پیرامون خود سود میجویند و در قضاوتهای ادراکی به اطلاعات کلی توجه دارند (امامی پور و شمس،۱۳۸۶). در این تحقیق افرادی وابسته به زمینه هستند که در آزمون گروهی تصاویر نهفته امتیاز صفر تا ۶ را کسب کنند.
۱-۸-۳-سبک شناختی مستقل از زمینه
یادگیرندگان مستقل از زمینه در مواجهه با موقعیتها اجزاء را جداگانه مشاهده می کنند و توانائی تحلیل مولفههای یک الگو را دارند. به سادگی میتوانند محرکها را از زمینه جدا کنند و درک بدنی واضحتری دارند (امامی پور و شمس،۱۳۸۶). در این تحقیق افرادی مستقل از زمینه هستند که در آزمون گروهی تصاویر نهفته امتیاز ۱۲ تا ۱۸ را کسب کنند.
۱-۸-۴- توجه
یک پدیده طولی است که در آن تمرکز بر روی یک موضوع و سپس موضوع دیگر معطوف میگردد و ظرفیت آن محدود است. توجه توانایی انجام همزمان بخشهای مشخصی از تکالیف حرکتی را محدود می کند (اشمیت و لی، ۱۳۸۷).
۱-۸-۵-کانونی کردن توجه
معطوف نمودن توجه به منابع اطلاعات خاص را کانونی کردن توجه مینامند. فرد می تواند توجه خود را به منابع اطلاعات درونی یا بیرونی معطوف کند (نایدفر، ۲۰۰۱).
۱-۸-۶-دستورالعمل آموزشی
به اطلاعاتی اطلاق میگردد که قبل از حرکت در مورد آنچه فرد باید انجام دهد فراهم میگردد (مگیل،۱۳۸۶). در این تحقیق، آموزشی که به شرکت کنندگان داده میشد این بود که ضمن اجرای پرتاب دارت به چه چیزی توجه کنند.