مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | حق الزوجین فی طلب التفریق بینهما بالعیوب فی الشریعه الاسلامیه و قانون الاحوال الشخصیه – 9
-
- ـ همان منبع، ص ۷۰۶، ش ۵۶۷۹٫ ↑
-
- ـ جعفری لنگرودی، محمدجعفر، ترمینولوژی حقوق، ص ۷۱۴، ش ۵۶۸۰٫ ↑
-
- ـ جعفری لنگرودی، محمدجعفر، ترمینولوژی حقوق، ص ۴۸۵، ش ۵۷۴۵٫ ↑
-
- ـ موسوی خمینی، روحا…، صحیفه امام، ج ۲، ص ۲۹۳٫ ↑
-
- ـ جبعی عاملی، زینالدین، (شهید ثانی)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج ۸، ص ۱۱۱ و ۱۱۰٫ ↑
-
- – کلینی، محمد، فروع کافی، ج ۵، ص ۴۰۶٫ ↑
-
- – کلینی، محمد، فروع کافی، ج ۵، ص ۴۰۷٫ ↑
-
- – همان منبع، ج ۵، ص ۴۰۷٫ ↑
-
- – همان منبع، ص۴۱۰ / طوسی، محمد، تهذیب الاحکام، ج ۷، ص ۴۳۰ / حرعاملی، وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۶۱۰٫ ↑
-
- – شبلی، محمد مصطفی، الزواج و الطلاق فی الفقه الاسلامی، ص ۲۵۵٫ ↑
-
- ۲ – فواد جادالکریم، محمد و عبدالصبور، خلف الله، محمد، حق الزوجین فی طلب التفریق بینهما بالعیوب فی الشریعه الاسلامیه و قانون الاحوال الشخصیه، ص ۱۲۶-۱۲۷؛ جمعی از نویسندگان؛ بررسی تطبیقی حقوق خانواده، ص۳۰۶ ↑
-
- – از جمله این آراست: ۱- ممرض ادعائی خواهان (میستری) با فرض سحت از موارد تدلیس و فسخ نکاح نیست رأی شماره ۱۵۹/۲۰-۱۰/۲/۷۰ دیوان عالی کشور ۲- در خصوص کتمان مرض صرع دادگاه بدوی رأی به فسخ نکاح صادر کرده لیکن دیوان آن را نقض نموده است ۱۸۵/۲۰-۱/۲/۷۰ ۳- بر فرض سحت تشنج اعضا از عیوب مجوز فسخ نکاح نمی باشد. رأی شماره ۵۷۴۳/۳۳-۴/۴/۴ جهت مطالعه بیشتر نک: یدالله بازگیر، قانون مدنی در آرای دیوانعالی کشور حقوق خانواده جلد اول ↑
-
- – جبعی عاملی، زینالدین، (شهید ثانی)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج ۲، ص ۲۴ / اصفهانی، سیدابوالحسن، وسیله النجاه، ج ۲، ص ۳۹۷٫ ↑
-
- – ماده ۱۲۶ قانون احوال تشخصیه کویت: «لکن من الزوجین قبل الدخول اوبعده ان یجلب التفریق بسبب اضرار الاخر به قولا او فعلا بما لایستطاع معه دوام العشره بین امثالها….» ↑
-
- – کاتوزیان، ناصر، کلیات حقوق، ص۱۴۴٫ ↑
-
- – مولانا در این خصوص چنین می فرماید:«تا توانی پا منه اندر فراق ابغض الاشیاء عندی الطلاق» ↑
-
- – ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی. ↑
-
- – ماده واحده ی قانون اصلاح مقررات مربوطه به طلاق: «از تاریخ تصویب این قانون زوج هایی که قصد طلاق و جدایی از یکدیگر را دارند بایستی جهت رسیدگی به اختلاف خود به دادگاه مدنی خاص مراجعه و اقامه دعوی نمایند. چنانچه اختلاف فی مابین از طریق دادگاه و حکمین، از دو طرف که برگزیده دادگاهند (آن طور که قرآن کریم قرموده است) حل و فصل نگردید دادگاه با صدورگواهی عدم امکان سازش آنان را به دفاتر رسمی طلاق خواهد فرستاد..» ↑
-
- – «ماجعل علیکم فی الدین من حرج» (آیه ی ۷۸ از سوره حج) «لیس علی الاعمی حرج و لاعلی الاعرج حرج و لاعلی المریض حرج (آیه ۶ از سوره نور و آیه ۱۷ از سوره الفتح» «یرید الله بکم الیسر ولایرید بکم العسره» (آیه ی ۱۸۵ از سوره بقره) ↑
-
- – «الطلاق بید من اخذ بالساق» ↑
-
- – محقق داماد، مصطفی، قواعد فقه بخش مدنی۲، ص ۲۹۱٫ ↑
-
- – ماده ی ۱۱۲۸ قانون مدنی. ↑
-
- – کاتوزیان، ناصر، حقوق خانواده، ج ۱، ص ۲۹۱٫ ↑
-
- – ماده ی ۲۲۵ قانون مدنی: «متعارف بودن امری در عرف و عادت به طوری که عقد بدون تصریح هم متصرف به آن باشد به منزله ی ذکر در عقد است. ↑
-
- – کاتوزیان، ناصر، حقوق خانواده، ج ۱، ص ۲۹۳٫٫ ↑
-
- – کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، ج ۵، ص ۳۳۱٫ ↑
-
- – جعفریلنگرودی، محمدجعفر، حقوق خانواده، ص ۳۱۹٫ ↑
-
- – توضیحالمسائل، جمعی از مراجع، ص ۳۷۶٫ ↑
-
- – نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام فی شرح الشرایع الاسلام، ج ۸، ص ۱۳۳٫ ↑
-
- – مغنیه، محمدجواد، الفقه علی المذاهب الخمسه، ص ۳۸۵ ↑
-
- – همان منبع، ص۳۸۶٫ ↑
-
- – سوره نساء، آیه ۳۴٫ ↑
-
- – نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام فی شرح الشرایع الاسلام، ج ۸، صص۳۴۱ و ۳۴۲٫ ↑
-
- ـ ماده ۱۱۲۴ قانون مدنی. ↑
-
- ـ ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی. ↑
-
- – مکیعاملی، محمد، اللمعه الدمشقیه، ص ۱۸۲٫ ↑
-
- – امینی، محمدرضا، تحریرالروضه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ص ۱۹۴٫ ↑
-
- ـ ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی. ↑
-
- – امینی، محمدرضا، تحریرالروضه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ص ۲۴۲٫ ↑
-
- – حر عاملی، محمد، وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۱۹٫ ↑
-
- – توضیح المسائل جمعی از مراجع، ص ۳۸۴٫ ↑
-
- ـ نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام فی شرح الشرایع الاسلام، ج ۳۰، ص ۳۰۸؛ ابن قدامه، عبدا…، المغنی، ج ۷، ص ۵۷۹٫ ↑
-
- – ابن حزم، محمد، المحلی، ج ۹، ص ۲۸۹٫ ↑
-
- – شوکانی، محمد، نیل الاوطار، ج ۴، ص ۱۲۵٫ ↑
-
- – همان منبع، ج ۶، ص ۲۹۹٫ ↑
-
- – سوره بقره، آیه ۲۲۹٫ ↑
-
- – کلینی، محمد، کافی، ج ۵، ص ۴۸۶ / بخاری، محمد، صحیح بخاری، ش ۲۳۹۹٫ ↑
-
- – سوره روم، آیه ۲۱٫ ↑
-
- – عاملی، محمد، وسایل الشیعه ابواب عیوب و تدلیس، باب۱، خبر شماره ۶٫ ↑
-
- – بیهقی، محمد، تاریخ بیهقی، ص ۳۲۴٫ ↑
-
- – نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، ج ۳۰، ص ۳۱۹ / قانون مدنی، مواد ۱۱۲۱-۱۱۲۶٫ ↑
-
- – کاسانی، علاءالدین، بدائع الصنایع فی ترتیب الشرائع، ج ۲، ص ۴۸۲٫ ↑
-
- – ابن قیم، محمد، زاد المعاد فی هدی خیر العباد، ج ۵، ص ۱۴۳٫ ↑
-
- – ابن ماجه، محمد، سنن، ش۲۳۴۰ / بیهقی، محمد، تاریخ بیهقی، ش۱۱۶۵۷ / مالک، محمد، موطا، ش ۱۴۲۹ / کلینی، محمد، الفروع من الکافی، ج ۵، ص ۹۳٫ ↑
-
- – حرعاملی، محمد، وسایل الشیعه، ج ۱۷، ص ۳۸۲، خ ۱۴۱۲۷٫ ↑
-
- – همان منبع، ح ۱۴۱۲۹٫ ↑
-
- – کلینی، محمد، فروع کافی، ج ۵، ص ۴۰۶ . ↑
-
- – جبعی عاملی، زینالدین، (شهید ثانی)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج ۲، ص ۱۳۴ / مروارید، علیاصغر، سلسله ینابیع الفقهیه، ج ۸، ص ۱۸۷٫ ↑
-
- – کلینی، محمد، فروع کافی، ج ۵، ص ۴۱۱٫ ↑
-
- – جبعی عاملی، زینالدین، (شهید ثانی)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج ۲، ص ۱۲۴٫ ↑
-
- – سوره بقره، آیه ۲۲۹٫ ↑
-
- – زیدان، ج ۹، ص ۱۵٫ ↑
-
- – فرّ من المجذوم، کما تفر من الاسد (بخاری، محمد، صحیح بخاری، کتاب طب، باب جذام ش۵۳۸۰ / احمد، مسند، ۲/۴۴۳، ش۹۷۲۰ حرعاملی، محمد، وسایل الشیعه، ابواب عیوب و تدلیس باب ۲، ح ۲۴٫ ↑
-
- – احمد، بن حنبل، مسند، ج ۳، ص ۴۹۳ / حاکم، محمد، المستدرک علی الصحیحین، ج ۴، ص ۳۴٫ ↑
-
- – شافعی، محمد، الام، ج ۵، ص ۱۲۴ / ماوردی، عبدا…، الاحکام السلطانیه، ج ۹، ص ۳۴۲٫ ↑