-
- تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر شادکامی مردانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند.
-
- تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر شادکامی زنانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند.
-
- تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند .
-
- تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی زنانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند .
-
- تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر رضایت زناشویی مردانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند .
- تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر رضایت زناشویی زنانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند .
۱-۵- فرضیات پژوهش
-
- آموزش گروهی انسانگرایی بر شادکامی مردانی که در گروههای آزمایشی شرکت کردهاند نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.
-
- آموزش گروهی انسانگرایی بر شادکامی زنانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.
-
- آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.
-
- آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی زنانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت بهگروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.
-
- آموزش گروهی انسانگرایی بر رضایت زناشویی مردانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.
- آموزش گروهی انسانگرایی بر رضایت زناشویی زنانی که در گروههای آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.
۱-۶- متغیرهای تحقیق
۱-۶-۱- متغیر مستقل آموزش گروهی با رویکرد انسانگرایی میباشد.
۱-۶-۲- متغیر وابسته باورهای ارتباطی، رضایت زناشویی، شادکامی میباشد.
۱-۶-۳- متغیر کنترل شامل سن، جنس، تحصیلات آزمودنی ها میباشد.
۱-۷- تعاریف نظری و عملی
۱-۷-۱- تعریف نظری
۱-۷-۱-۱- انسانگرایی
فلسفه ای که به مقام، امیال و اهمیت انسان بیش از سایر چیز ها معتقد است. نظریه ای قایل به اینکه انسان معیار تمام اشیاء است و هرچه در عالم وجود دارد باید نسبت به انسان سنجیده شود(پورافکاری، ۱۳۸۵). انجمن روان شناسان انسان گرای امریکا این نهضت را چنین تعریف کردهاست :
روان شناسی انسان گرا شیوه ای است که همه ی روان شناسی و نه حیطه ی خاصی از آن را در بر میگیرد و بر اصولی همچون احترام به ارزش های فردی، عدم تعصب نسبت به روش های پذیرفته شده ی دیگر و علاقه مندی به کشف جنبههای جدید رفتار انسان تکیه دارد. این مکتب روان شناسی بیشتر متوجه موضوعاتی است که در نظام و نظریه های موجود جای کمی را اشغال کردهاست، مانند عشق، خلاقیت، مفهوم خود، خویشتن سازی، تعالی من، متعالی شدن، استقلال، احساس مسئولیت، داشتن تجارب خوب، دارا بودن تجارب اوج . مهم ترین دغدغه های روانشناسی انسانگرا عبارت است از : توجه بیشتر به موجود انسانی، توجه به پرورش علایق و استعدادهای او، ایجاد رفاه بیشتر برای انسان، استفاده از روش های عقلانی برای حل مسایل انسانی، جستجوی روشهایی برای سوق دادن به سمت مسئولیت فردی و تأکید بیشتر بر کارکرد بهینه نسبت به آسیب شناسی در روانشناسی(نلسون– جونز، ۲۰۰۳).
۱-۷-۱-۲- باورهای ارتباطی
باورهای ارتباطی عبارت از تفکرات غیرمنطقی، پیش داروی ها و نگرش های منفی، باورهای غلط و غیرواقعی، تعصب های شخصی و برداشت منفی زوجین از یکدیگر است که در ایجاد و بروز اختلافات زناشویی مؤثر است(حیدری، مظاهری و پوراعتماد، ۱۳۸۴). از دیدگاه الیس(۱۹۸۷) تفکر غیر منطقی یعنی هر نوع فکری که موجد هیجان یا رفتار مخرب نفس و متلاشی کننده خود شده و نتایج آن اختلال در خوشی، شادمانی و تندرستی انسان میباشد (به نقل از ماکاوی[۱]، ۲۰۰۵).
۱-۷-۱-۳- رضایت زناشویی
الیس(۱۹۷۸) معتقد است که رضایت زناشویی احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر است موقعی که همه جنبههای ازدواجشان را در نظر بگیرند. رضایت یک متغیر نگرشی است بنابرین یک خصوصیت فردی زن و شوهر محسوب می شود. هال[۲](۱۹۹۶) در تعریف رضایت زناشویی می نویسد :”رضایت زناشویی فرایند پیچیده ای است که با توجه به میزان تعارض و سهیم شدن در فعالیت هایی که با خرسندی و موفقیت در زندگی زناشویی همراه است توصیف میگردد”، همچنین لی مسترز آن را به عنوان ظرفیت سازگاری و توانایی حل مسئله تعریف میکند.
۱-۷-۱-۴- شادکامی
شادکامی میزان رضایت و خرسندی از زندگی است، بعبارت دیگر یک شخص چقدر زندگی اش را آن گونه که پیش می رود، دوست دارد(ونهوون[۳]، ۱۹۹۴).
۱-۷-۲ تعاریف عملیاتی
۱-۷-۲-۱ آموزش گروهی انسانگرایی
تاثیر مجموعه فعالیتها و مداخلاتی که به صورت آموزشی در جلسات آموزش به شیوه گروهی با رویکرد انسانگرایی به منظور افزایش رضایت از زندگی و شادکامی و کاهش باورهای ارتباطی انجام شد. دوره آموزشی ۱۲ جلسه بوده که در هفته ۱ بار و به مدت ۲ ساعت در دو گروه آزمایشی(۱- زوجین با همدیگر ۲- زوجین بدون حضور همسر) برگزار شد.
۱-۷-۲-۲ باورهای ارتباطی
منظور از باورهای ارتباطی نمرات به دست آمده از پرسشنامه باورهای ارتباطی(RBI)[4] می باشدکه به طور کلی میزان باورهای ارتباطی را می سنجد.
۱-۷-۲-۳ رضایت زناشویی
منظور از رضایت زناشویی نمرات به دست آمده از پرسشنامه فرم کوتاه رضایت زناشویی انریچ میباشد.
۱-۷-۲-۴ شادکامی
منظور از شادکامی در این پژوهش نمرات به دست آمده از پرسشنامه آکسفورد میباشد.به نظر میرسد موضوعات و اهداف مد نظر برای دستیابی به سلامت و بهداشت روانی در این نظریه با نیازهای زوج ها به یادگیری مهارتهای مثبت و سازنده ارتباطی برای تبادلات و تعاملات سالم بین فردی و احساس رضایت زناشویی بیشتر ، همخوانی و هماهنگی دارد. نظر به رشد بسیار سریع رویکرد انسانگرایی در سایر کشورها و نیز گزارشات متعدد بر تاثیر آن در درمان ابعاد مختلف زندگی و زناشویی ، نیاز است تا این رویکرد درمانی در حیطه های مختلف ، درکشور ما نیز مورد آزمون قرار گیرد . وسعت و اهمیت کاربرد نتایج انسانگرایی ارزش این پژوهش را بیشتر روشن میسازد . از نتایج این پژوهش می توان در موارد زیر استفاده کرد :
۱٫مراکز مشاوره ی خانواده ۲٫ مراکز خدمات بهداشت روانی
۳٫سازمان آموزش و پرورش ۴٫ سازمان بهزیستی
فصل دومسیری در ادبیات تحقیق
“انسان آفریننده خویش است “
دکتر شریعتی
۲-۱- مقدمه
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی، رضایت زناشویی و شادکامی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان میباشد. در این فصل به بحث و بررسی پیرامون مباحث نظری و پژوهشی در راستای اهداف تحقیق پرداخته می شود. نخست در بخش نظری، مفهوم انسانگرایی و تاریخچه انسانگرایی ارائه و سپس به بررسی مفهوم باورهای ارتباطی، رضایت زناشویی و شادکامی پرداخته خواهد شد و در نهایت تحقیقات انجام شده در این زمینه برشمرده می شود.