پژوهش های انجام شده در زمینه سبک های مقابله، تأثیر این مؤلفه بر استرس و سلامت روان را در گستره ای از موقعیت های متفاوت مورد بررسی قرار دادهاند. در این راستا پژوهش های انجام شده مواردی همچون دوره انتقال (لامبرت[۲۵۵]، ۲۰۰۳)، تجربه بیماری از دید بیماران (هولوهان، موس و برناب[۲۵۶]، ۱۹۹۵)، مقابله با استرس نوجوانی، و مشکلات زناشویی را در نظر گرفته اند. پژوهش های انجام گرفته بر سبک مقابله با استرس اجتنابی نشان دادهاند که این راهبرد میتواند در کوتاه مدت بسیار مفید و کارامد باشد ولی در درازمدت جلوی رشد فرایند سلامت روان را سد کند و آسیب های زیادی از قبیل افسردگی و غیره را به فرد وارد آورد (بریانت و هاروی[۲۵۷]، ۱۹۹۵).
رشد سبک های مقابله مذهبی در دوره نوجوانی به عنوان یک فرایند بسیار مهم در نظر گرفته می شود. پژوهشگران بر این عقیده هستند که نوجوانان در این دوره با گستره ای از استرس های جدید روبرو میشوند، آن ها بر این باورند که علت عمده این آشفتگی عدم وجود خزانه مناسب و کارآمدی از سبک های مقابله با استرس میباشد (گابی و کوراگ[۲۵۸]، ۲۰۰۴).
در پژوهشی که توسط ابراهیمی، بوالهری و ذوالفقاری (۱۳۸۱) بر روی تعدادی از جانبازان قطع نخاع جنگ تحمیلی صورت گرفت حاکی از آن بود که آن دسته از جانبازان قطع نخاعی گه بیشتر از سبک های مقابله هیجان مدار استفاده میکنند از سلامت روان بهتری برخوردارند و امار ابتلای آنان به افسردگی که شایعترین اختلال در این جامعه میباشد بسیار پایین است.
سلطانی، نشاط دوست و طاهری (۱۳۸۶) در مطالعه ای رابطه خلاقیت و شیوه های مقابله با استرس را مورد بررسی قرار دادند. نتایج مطالعه این محققان نشان داد که بین خلاقیت و شیوه مقابله اجتناب مدار رابطه معناداری وجود دارد اما بین خلاقیت و شیوه مقابله مسأله مدار و هیجان مدار رابطه وجود نداشت. در تحقیق دیگر که توسط داوری (۱۳۸۶) رابطه بین خلاقیت و هوش هیجانی با سبک های کنار آمدن با استرس بررسی شد. نتایج نشان داد که میان خلاقیت و دو سبک کنار آمدن مسأله مدار و هیجان مدار رابطه معنادار وجود ندارد.
دهقانی زاده (۱۳۸۴) در پژوهشی به بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی (مهارت حل مسئله و تصمیم گیری) بر افزایش خلاقیت دانش آموزان دبستانی پرداخت که نتایج حاکی از آن بود که آموزش این مهارت ها تفاوت معنی داری را در میزان خلاقیت به وجود می آورد.
پیرامون شیوه ها و راهبردهاى مقابله با استرس، مطالعات فراوانى در حوزه هاى مختلف انجام شده است.
مک کرا (۱۹۸۲)در تحقیقی تحت عنوان تفاوت سنی در استفاده از روش های مقابله با استرس، با بهره گرفتن از چک لیست روش های مقابله با استرس و ۵۰گویه اضافی، به بررسی تفاوت سنی در استفاده از ۲۸روش مقابله با استرس در نمونه ای از مردان و زنان پرداخت. وى دریافت
-
- Kobasa ↑
-
- Lippa ↑
-
- Wright ↑
-
- Lazarus and Folkman ↑
-
- Coping style ↑
-
- Wong ↑
-
- Carver ↑
-
- paskar ↑
-
- Somerfield & Mc Carae ↑
-
- Kaplan, Crawford, fisher ↑
-
- Hulandor ↑
-
- Zhang ↑
-
- Risky desecion making ↑
-
- Ryb ↑
-
- Sadook, sadook ↑
-
- Sweeney, J. A ↑
-
- Takarae, Y ↑
-
- Macmillan, C ↑
-
- Minshew, N. J ↑
-
- Stanford MS ↑
-
- Barratt ↑
-
- cognitive impulsivity ↑
-
- motor impulsivity ↑
-
- nonplanning ↑
-
- Aachen Bach ↑
-
- Bradford R ↑
-
- Mattison RE ↑
-
- Gershng BS, Baer L, Wilson K ↑
-
- Weller EB ↑
-
- Scott S ↑
-
- Brook DW ↑
-
- Rosenzweig JM ↑
-
- Donatelli JL ↑
-
- Keyes M ↑
-
- Radaue J, Van Den Heuvel OA ↑
-
- Siever LJ, Weinstein LN ↑
-
- Stanley B, Siever LJ ↑
-
- Conduct Disorder ↑
-
- impulsiveness ↑
-
- Stanford MS ↑
-
- risky decision making ↑
-
- impulsive behavior ↑
-
- risky behaviors ↑
-
- Lane ↑
-
- Cherek ↑
-
- Moeller ↑
-
- Barrett ↑
-
- Dougherty ↑
-
- Schmitz ↑
-
- Swann ↑
-
- Evenden ↑
-
- impulse ↑
-
- Churchill’s Medical Dictionary, 1989 ↑
-
- Brooker ↑
-
- Petry ↑
-
- over reaction ↑
-
- unplanned ↑
-
- error prone ↑
-
- Hollander ↑
-
- judgement ↑
-
- biopsychosocial ↑
-
- evoked potential amplitudes ↑
-
- punished &/or extinction paradigm ↑
-
- reward-choice paradigm ↑
-
- response disinhibition/attentional paradigm ↑
-
- social learning theory ↑
-
- impulssive aggression ↑
-
- reward dependence & harm avoidance ↑
-
- venturesomeness ↑
-
- novelty seeking ↑
-
- delay aversion ↑
-
- optimism ↑
-
- reward ↑
-
- punishment ↑
-
- Kaheneman ↑
-
- Tversky ↑
-
- Bechara ↑
-
- Dumasio ↑
-
- Tranel ↑
-
- ventromedial prefrontal cortex ↑
-
- Logo ↑
-
- Glow&Daw ↑
-
- biopsychosocial ↑
-
- evoked potential amplitudes ↑
-
- punished &/or extinction paradigm ↑
-
- reward-choice paradigm ↑
-
- response disinhibition/attentional paradigm ↑
-
- social learning theory ↑