۲-۲-۴-۲ عوامل مؤثر بر پیشرفت و افت تحصیلی
میزان پیشرفت تحصیلی یکی از ملاکهای کارایی نظام آموزشی است. بنابرین تحلیل عوامل مربوط به آن اساسیترین موضوعات تحقیقی در نظام آموزش و پرورش، در گرو عوامل بیشماری است که میتوان آن ها را در مقولهی کلی عوامل مربوط به تفاوتهای فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش بررسی نمود. به عبارتی پیشرفت تحصیلی گاه به علت ویژگیهای شخصیتی، شاخصهای ذهنی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی دانشآموزان است که میتواند متأثر از عوامل مربوط به خانواده باشد و گاه به علت کارکردهای مدرسه و نظام آموزش و پروش البته این دو تا حدی با یکدیگر در تعامل هستند(پور شافعی، ۱۳۸۰).
پژوهشگرانی که به دنبال کشف عوامل مرتبط با عملکرد تحصیلی بالا بودهاند به آرایههایی از متغییرها، که عملکرد تحصیلی را تحت تأثیر قرار میدهند دست یافتهاند. در رابطه با عوامل محیطی،تا کنون به وجود عوامل محیطی نیرومند و مؤثر زیادی بر پیشرفت تحصیلی پی برده شده است: فورد[۷۲] (فورد و توماس[۷۳]، ۱۹۹۷) در یک مطالعه شاخصهای زیر را برای کمآموزان برشمردند: داشتن روابط معلم- شاگردی مثبت پایین، حمایت کم از طرف همکلاسیها، بیانگیزگی و بیعلاقگی در مدرسه. هر یک از عوامل ذکر شده به تنهایی و نیز در تعامل با یکدیگر بر میزان پیشرفت تحصیلی فرد اثر میگذارد.
به طور کلی بررسی جوامع پیشرفته نشان میدهد که همه ی این کشورها از نظام آموزشی مؤثر و کارآمد برخوردار بوده اند. یکی از جلوه های نظام آموزشی موفق میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آن
-
- – Mcleod ↑
-
- – Shelling ↑
-
- – Hershen senn ↑
-
- – Mourino ↑
-
- – Adler ↑
-
- – Curry,F ↑
-
- – Gazda ↑
-
- – Frank ↑
-
- – Gibson ↑
-
- – Mitchell ↑
-
- – Rajerz ↑
-
- – Slavson ↑
-
- – Bennett ↑
-
- – Kaplan, M. ↑
-
- – Yaloum, I.D ↑
-
- ۱- Sharf ↑
-
- -Eliss ↑
-
- – Faulty thinking ↑
-
- – Consequence=C ↑
-
- – Activating events=A ↑
-
- – Beliefs=B ↑
-
- – Dispute=D ↑
-
- – Stimulus=S ↑
-
- – Response=R ↑
-
- – Irrational beliefs=IB ↑
-
- – Rational beliefs=RB ↑
-
- – Dryden ↑
-
- – Vernon ↑
-
- – Papen ↑
-
- – Corsini. R ↑
-
- – Thompson ↑
-
- – Dryden ↑
-
- – Dryden ↑
-
- – Mac Claren ↑
-
- – Vernon ↑
-
- – Overholser ↑
-
- – Bek ↑
-
- – Ziegler, D.J. ↑
-
- – Paterson ↑
-
- – Abrams & Dengelegi ↑
-
- – Cognitive Behavior Therapy(CBT) ↑
-
- – Cognitive Behavior Therapy(CBT) ↑
-
- – Meichen baum, D. ↑
-
- – automatic thought ↑
-
- – Postmodern ↑
-
- – meta emotional ↑
-
- – flexibility ↑
-
- – rigidity ↑
-
- – evaluation ↑
-
- – functional ↑
-
- – unfunctional ↑
-
- – self- enhancing ↑
-
- – self- definiting ↑
-
- – absolutistic ↑
-
- – preferential ↑
-
- – unarticulated ↑
-
- – Rational Coping Self- statement ↑
-
- – Semantic Methods ↑
-
- -Smith ↑
-
- – Pope.W.Alice.Machale.M.S&Edward.W ↑
-
- -Franch and Wargo, C. ↑
-
- . Feedback ↑
-
- – Canfield, Jack ↑
-
- . Burns, R.B. ↑
-
- . Mc Kay & Fanning ↑
-
- . Franken ↑
-
- . Wilhite ↑
-
- . Susan Harter ↑
-
- – Schreiber, E. H ↑
-
- – Garton, B. L., Dyer, J. E., & King, B. O. ↑
-
- . Ford ↑