۲-۳-۳-۳ نمره گذاری آزمون قضاوت اخلاقی (DIT)
سطح قضاوت اخلاقی در آزمون DIT توسّط نمره قضاوت اخلاقی فراقراردادی[۱۶۸] که از این پس به اختصار آن را نمره P مینامیم، سنجیده میشود. نمره P میتواند بین ۰ تا ۹۵/۰ باشد. نحوه محاسبه نمره P کمی پیچیده بوده و بدین صورت میباشد که اگر آزمودنی سوألاتی که مربوط به سطوح ۵ و ۶ باشد را در قسمت چهارم (قسمت اولویت بندی) هر معمای اخلاقی اولویت بندی کرده باشد، به صورتی که در جدول (۹-۳) آمده است، نمره آن را میگیرد. سپس نمره هر داستان از طریق جمع کردن نمره اولویتها به دست آمده و بعد از آن نمره داستانها با همدیگر جمع میشود سپس نمره به دست آمده تقسیم بر کلّ نمره ای که ممکن است به دست آید میشود. بدین صورت نمره P به دست میآید که عددی بین ۰ تا ۹۵/۰ میباشد. نمره P نمیتواند ۱۰۰/۰ باشد چرا که بعضی از معمّاها فقط ۳ سوأل مرتبط با سطوح ۵ و۶ دارند که آزمودنی میتواند اولویت بندی نموده و نمره آن را بگیرد. در فرم کوتاه که ما استفاده نمودیم معمای دکتر ۴ سوأل و معمّاهای زندانی و نشریه هرکدام ۳ سوأل مرتبط با سطوح ۵ و ۶ دارند.
جدول (۶-۳) نحوه محاسبه نمره P در آزمون DIT
اولویتها
اولویت اوّل
اولویت دوم
اولویت سوم
اولویت چهارم
نمره P
۴
۳
۲
۱
باید توجّه داشته باشیم که چنانچه در آزمون DIT موارد زیر اتّفاق بیفتد به معنای عدم توجّه کافی فرد آزمودنی به سوألات بوده و در این صورت آزمودنی از گروه نمونه حذف میشود و طبعاً نیازی به نمره گذاری آزمونی که وی پاسخ داده است نمیباشد.
۱– پرسشنامه های با نمره M بالاتر از ۴ برای فرم کوتاه از نمونه حذف میشوند چرا که نمره M ( بی معنا[۱۶۹] ) به نوعی سوأل انحرافی است که در آزمون برای سنجیدن این که فرد به درستی و با دقت به سوألات پاسخ میدهد یا نه از آن استفاده شده است.
۲- اگر در دو داستان، بیش از ۹ سوأل جدول با یک سطح اهمّیت علامت زده شده بودند، آن فرد حذف میشود.
جدول (۷-۳) : سطح قضاوت مورد بررسی در سوألات معمّاهای آزمون DIT
معمّاهای اخلاقی[۱۷۰]
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
دکتر[۱۷۱]
۳
۴
۳
۲
۵
M
۳
۶
۴
۵
۴
۵
زندانی[۱۷۲]
۳
۴
۳
۴
۶
M
۳
۴
۳
۴
۵
۵
نشریه[۱۷۳]
۴
۴
۲
۴
M
۵
۳
۳
۵
۵
۴
۴
۳-۳-۳-۳ تفسیر آزمون قضاوت اخلاقی (DIT)
چنانچه فرد نمره ای که فرد از آزمون DIT میگیرد بین ۰ تا ۵۵/۰ باشد بدین معنا است که سطح استدلال اخلاقی وی پایین میباشد و در غیر ای صورت یعنی در صورتی که نمره فرد بین ۵۵/۰ تا ۹۵/۰ باشد سطح قضاوت اخلاقی وی بالا میباشد.
۴-۳-۳-۳ پایایی آزمون قضاوت اخلاقی (DIT)
محقّقان در مطالعات متعدّد به منظور برآورد پایایی DIT از روش بازآزمایی استفاده کردهاند. دیویسون و رابینز[۱۷۴] (۱۹۸۷) به نقل از رست (۲۰۰۰) بر روی ۴ نمونه، آزمون DIT را بازآزمایی کردند، که نتایج آن به شرح زیر است.
جدول(۸-۳) : تعداد افراد نمونه و ضرایب پایایی محاسبه شده آزمون DIT
نمونه ها
۱
۲
۳
۴
تعداد نمونه(N)
۱۲۳
۱۹
۳۳
۵۲
ضریب پایایی
۸۲/۰
۷۶/۰
۸۱/۰
۷۱/۰
ضریب پایایی از ۷۱/۰ تا ۸۲/۰ در نوسان بوده است ولی در همگی نمونه ها بالا و قابل قبول بوده است. ضریب آلفای کرونباخDIT نیز، توسّط رست و همکاران وی در طول یک دوره ۱۶ ساله از سال ۱۹۷۹ تا سال ۱۹۹۹ به دست آمده است.
جدول(۹-۳) : ضریب آلفای کرونباخ DIT
نمونه ها
سال اجرا
تعداد نمونه
آلفای کرونباخ
۱
۱۹۷۹
۹۹۴
۷۶/۰
۲
۱۹۹۵
۹۳۲
۷۸/۰
مطالعه دیویسون (۱۹۷۸) به نقل از رست و همکاران (۱۹۹۷)، ضریب همسانی درونی را ۷۷/۰ به دست آورد.
آزمون DIT تا کنون در بیش از ۱۰۰۰ مطالعه مورد استفاده شده و بر روی بیش از نیم میلیون نفر اجرا شده است که همگی آن ها ضرایب پایایی بالایی گزارش دادهاند (ماتارازو و همکاران، ۲۰۰۸).
جدول(۱۰-۳) : ضریب آلفای کرونباخ آزمون DIT در این پژوهش
ضریب آلفای کرونباخ
۶۸/۰
لارنس[۱۷۵](۱۹۷۸) به نقل از لطیف (۲۰۰۰)، در مطالعه ای متوجّه شد که افرادی در DIT نمرات بالایی میگیرند، مراحل ۲ و ۳ رشد اخلاقی را به خوبی مراحل ۵ و ۶ میفهمند، امّا افرادی که نمرات پایینی در DIT میگیرند، عبارات و مفاهیم مربوط به مراحل ۵ و ۶ در آزمون را نمیفهمند.
۴-۳ روش اجرای پژوهش
ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه بود لذا محقّق با توجّه به نوع جامعه مورد مطالعه و به منظور جمع آوری اطلاعات پرسشنامهها را به آزمودنیهای انتخاب شده از جامعه آماری تحقیق ارائه داد. این پرسشنامهها از نوع خودگزارشی بوده و توسط آزمودنیها و به صورت فردی پاسخ داده شدند.
۵-۳ روش پژوهش