– آندرو فلاک[۵۰](۲۰۰۲) یک مطالعه تطبیقی با عنوان « تلفیق یا تغییر » در طی سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ میان چهار کشور ایالات متحده آمریکا، انگلیس، استونی و استرالیا انجام داد که نشان داد گرایش غالب مدارس کشور های مورد بررسی، تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی موجود بوده است نه تغییر آن ها.
– دالزیل[۵۱] (۲۰۰۱) در پژوهش خود با عنوان « تقویت یادگیری مبتنی بر وب با بهره گرفتن از سیستم ارزشیابی به کمک رایانه » نتیجه گرفته است که رایانه میتواند در خدمت معلم باشد. وی از سیستم ارزشیابی رایانه برای ارزشیابی تکوینی دانش آموزان استفاده کردهاست و به این امر اشاره میکند که استفاده از این روش به معلمان کمک میکند تا نمرات و پاسخهای دانش آموزان را با سرعت بیشتری جمع آوری کرده و باز خورد دهند. با بهره گرفتن از این سیستم می توان باز خورد های فوری را برای یادگیری دانش آموزان فراهم کرد و ضمن شناسایی مشکلات یادگیری مهارت های خود ارزشیابی را در دانش آموزان تقویت نمود.
– پروژه ی چالش (۲۰۰۰) در شمال کالیفرنیا به منظور آماده سازی دانش آموزان برای پیدا کردن مشاغل در دنیای جدید کار در قرن ۲۱ مطرح شد. ابتدا آموزش های لازم برای کاربرد مؤثر فناوری به معلمان داده شد، سپس کلاسهای گروه آزمایش به رایانه و نرم افزارهای پیچیده ی چند رسانه ای مجهز شدند و در نهایت نتایج به دست آمده با کلاسهای سنتی مقایسه شد که یافته های زیر به دست آمد: ا- در کلاسهای مبتنی یر فناوری، روش تدریس دانش آموز محور است و دانش آموزان با همکاری با هم در تولید و ساخت محصولات پیچیده فعالیت میکنند. ۲- ارائه ی درس به صورت دادن پروژه بین رشته ای صورت میگیرد و دانش آموزان نیاز دارند تا نتیجه تحقیق و بررسی خود را با کمک نرم افزارهای چند رسانه ای تولید و در کلاس و حتی نمایشگاه ارائه دهند. ۳-دانش آموزان مجبورند زمان زیادی را در گروههای کوچک روی پروژه صرف کنند. ۴- در این پروژه ها به مخاطبین خارجی توجه می شود بویژه زمانی که قرار است کار دانش آموزان در نمایشگاه به نمایش گذاشته شود (به نقل از زمانی ، ۱۳۸۳).
پیشینه داخلی
-احمدی(۱۳۹۰) در مطالعه ای با عنوان « بررسی میزان تاثیر استفاده از فاوا در یادگیری و انگیزه ی یادگیری در درس ریاضی سال اول دبیرستان در مقایسه با روش توضیحی » در تحقیق خود ذکر میکند نتایج به دست آمده از آزمون ها نشان میدهد که تفاوت معنا داری بین میانگین های پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش نسبت به کنترل وجود دارد. به عبارت دیگر گروهی که از روش تدریس توضیحی با کمک فاوا بهره مند شده بودند از یادگیری و انگیزه یادگیری بالاتری در مقایسه با گروهی که از روش تدریس توضیحی بدون فاوا در آموزش آن ها استفاده شده بود، برخوردار بودند.
– الحسینی(۱۳۹۰)در پژوهشی با عنوان «بررسی وضعیت مدارس راهنمایی و متوسطه اراک با توجه به شاخص های ارزیابی مدارس هوشمند در سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹ » در تحقیق خود بیان میکند که۱-اکثر دبیران متوسطه و راهنمایی اراک متاسفانه از محتواهای الکترونیکی موجود در مدارس که البته تعداد آن ها هم کم است در کلاس استفاده نمی کنند ، البته این در حالی است که تقریبا تمام مدارس راهنمایی و اکثر مدارس متوسطه نیز فاقد امکانات لازم مثل کارگاه رایانه به صورت شبکه و نرم افزار مدیریت محتوا هستند ، ضمن اینکه بیشتر دبیران با روش های تولید محتوای الکترونیکی و روش های پیشرفته جستجوی الکترونیکی نیز آشنایی ندارند و در نتیجه از دانش آموزان نیز تکلیف الکترونیکی نمی خواهند. ۲- در مدارس راهنمایی و متوسطه به تعداد کافی چاپگر واسکنر وجود دارد ولی این مدارس از نظر وجود رایانه همراه و ویدیو پروژکتور بسیار فقیرند و تا رسیدن به حد نرمال فاصله ی زیادی دارند ، تعداد سایت های رایانه که مجهز به شبکه مرکزی باشد در مدارس راهنمایی و متوسطه بسیار کم است ولی در همان مدارس ی که شبکه و کارگاه رایانه ای وجود دارد خوشبختانه تعداد رایانه ها متناسب با تعداد دانش اموزان است .یکی از مهم ترین شاخص های مدارس هوشمند در این بخش وجود سایت اینترنتی برا ی مدار س است که هیچ یک از مدارس راهنمایی و جز تعدادی از مدارس خاص متوسطه هیچ کدام از مدارس دارای وبسایت اینترنتی نیستند. با این توصیف در اکثر مدارس رایانه وجود دارد ولی نرم افزار و زمینه نرم افزاری که این سیستم ها را در جریان آموزش مورد استفاده قرار دهد وسخت افزارهای حمایتی مناسب وجود ندارد.۳- در هیچ کدام از مدارس از سیستم های هوشمند و دارای مدیریت کاربری از نظر دستر سی به اطلاعات برخوردار باشند و بتوانند با بهره گرفتن از تکنولوژی با والدین و کارشناسان در ارتباط باشند وجود ندارد.۴- بیشتر معلمان دوره راهنمایی و متوسطه دوره ی مهارتهای هفت گانه را گذرانده اند . ولی باکاربرد این مهارت ها در تدریس آشنایی ندارند و بیش از دو سوم آن ها با روش های تولید محتوا ی الکترونیکی آشنا نیستند .۵-در هیچ یک از مدارس راهنما یی ومتوسطه اراک ارتباط الکترونیکی بین مدارس مشاهده نگردید و حتی از وجود پورتال شبکه ملی مدارس ایران نیز اظهار بی اطلاعی میکردند.
– میرحسینی و همکارانش (۱۳۸۹)مطالعه ای شبه آزمایشی با هدف اصلی مقایسه تأثیر به کارگیری نرمافزارهای آموزشی با روش تدریس سنتی بریادگیری درس ریاضی پایه چهارم مقطع ابتدایی پسرانه شهرستان قائمشهرانجام دادند.نتایج نشان داد که عملکرد دانشآموزانی که به وسیله نرمافزار آمورشی،آموزش دیدهاند در مقایسه با دانشآموزانی که به شیوه سنتی آموزش دیدهاند در آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی به طور قابلملاحظهای بهتر بوده است
– سلیمانپورو همکارانش (۱۳۸۹) مطالعهای شبه تجربی انجام دادند که باهدف تعیین تأثیر روش تدریس مبتنی برفنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان رامسر در سال ۱۳۸۹انجام شد.نتایج حاصلاز تحقیق،تأثیر روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بریادگیری پایدار دانشآموزان در درس علوم تجربی را تأیید نمود.همچنین مشخص شد که میزان یادگیری پایدار در روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بیشتراز روش تدریس سنتی است.