امنیت شغلی عبارت است از تضمین برقراری رابطه استخدامی فرد با سازمان. امنیت شغلى داراى دو بعد عینى و ذهنى است. بعد عینى به عدم وجود عوامل تهدید کننده در سازمان و بعد ذهنى به احساس و ادراک از نبودن موانعى در جهت اشتغال در حال و آینده اشاره مىکند. (مجیدى و همکاران ، ۱۳۸۷)
امنیت شغلی عبارت است از حق تداوم اشتغال که معمولا تا زمان بازنشستگی ادامه مییابد.( اعرابی، کمانی، ۱۳۷۹) .
۲-۳- کیفیت تدریس
در فن تعلیم و تربیت از معلمان به عنوان کارشناسان یادگیری اثربخش یاد شده است. تدریس توسط معلمان انتقال محتوای تدوین شدهای است که در کلاس های درس صورت میپذیرد. در کلاس های درس تعاملات انسانی مابین معلم و یادگیرندگان نقش به سزایی در روند تدریس ایفا میکند. معلمان در آموزش و پرورش به صورت ناخودآگاه با انتقال حالات و رفتار خود عامل عمده ای در تامین و حفظ آرامش روحی و روانی حاکم بر محیط های یادگیری در افراد است.
۲-۳-۱- مفهوم کیفیت
مفهوم کیفیت به رغم معانی گسترده آن در متون مختلف ، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.لذا ، ارائه تعریفی دقیق از آن به آسانی ممکن نیست . باوجود این ، اشاره به آنچه گو در باره کیفیت مطرح کردهاست ،میتواند به فهم آن کمک کند. گو در فرهنگ بینالمللی جدید و دربستر پژوهشی که در خصوص ابعاد مختلف واژه کیفیت انجام داده است ، مفاهیم و معانی زیر را به نقل از پژوهشگران علوم و علوم تربیتی آورده است. کیفیت ،یعنی درجه تعالی ،درجه انطباق با استانداردها، نوع ویژگی های تعالی درونی و ذاتی ، برتری در نوع ، پالایش و تعالی در ارتباط با استاندارد ، خصوصیات و صفات ویژه ، صفات مطلوب و روش عمل و… است (قورچیان ،۱۳۷۳،به نقل از گو).
۲-۳-۲- کیفیت آموزش
کیفیت در حوزه تدریس چنان که در بسیاری از تعاریف تدریس آمده است ، به درجه انطباق و سازگاری هر یک از شاخص ها و ویژگی های اصلی کیفیت تدریس با استانداردها و خصوصیات مطلوب و متعالی که در نظریه های گوناگون بدان اشاره شده است، تعریف می شود(ویدوویچ[۶۲] ، ۲۰۰۰).
یکی از عوامل اساسی پیشرفت در هر جامعه ای نظام آموزشی آن جامعه است .کیفیت آموزشی پیشرفت های آتی هر جامعه را روشن میکند. مسئله کیفیت در نظام آموزشی یکی از ارکان های مهم و حیاتی محسوب می شود که به صورت مستقیم بر سرنوشت کشور تاثیر به سزایی دارد. زیرا کیفیت می- تواند به عنوان ترکیبی از کارایی ،اثر بخشی ، پاسخگویی و توان نو آوری و وضعیت آموزشی بیان شود، پس به پیشرفت هر کشور بستگی دارد.امروز بهبود کیفیت در آموزش و پرورش مانند زمینههای دیگر از جمله صنعت و بهداشت ضرورت یافته است، زیرا عملکرد نظام آموزشی را درسطح جامعه رقم می- زند واز آنجا که عملکرد مؤثر سازمان های آموزشی نیز اساس عملکرد یک جامعه و ملت را تشکیل میدهد. لذا بهبود کیفیت در آموزش و پرورش از شاخص های مهم در بهبود سازمان های آموزشی محسوب می شود.(حاجی پور، ۱۳۷۸، ۱۰۱)
نقش آموزش فراهم کردن زمینه رشد و آشکار کردن تمایلات انسان هاست و در تمام طول عمر آدمی ادامه دارد. آموزش مبتنی بر هدف است . بنابرین، کیفیت آموزش با توجه به اهداف زیر تعریف پذیر است :
تعالی در آموزش، افزایش ارزش در آموزش، ارزش افزوده در آموزش، هماهنگی برون دادهای آموزش با اهداف برنامه ریزی شده، ویژگی ها ، خصوصیات و الزامات، جلوگیری از عیب و نقص در فرایند آموزش، تحقق یا فقدان تحقق انتظارات و خواسته های مشتریان آموزش.( شهرکی پور و رستگاری پور، ۱۳۹۱، ۱۴۲).
در قرن ۲۱،توجه جدی به امر مهم آموزش و پرورش از اهداف کلیدی مهم دولت ها محسوب می- شود ،کشور ما نیز به دلیل تعاملی که با محیط پیرامون خود دارد از تحولات جهانی بی نصیب نیست با توجه به رویکرد جهانی در مباحثی مثل آموزش برای همه،آموزش مادام العمروآموزش برای زندگی بهتر ، می بایست از روش های خاصی برای تحت پوشش درآوردن هر چه بیشتر جمعیت لازم التعلیم یا افزایش کیفیت آموزش و پرورش استفاده کند.لذا باید توجه داشت که چگونگی تدریس معلمان است که میتواند در بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان نقش داشته باشد. از آنجا که جامعه ما یک جامعه دینی است پس مردم با تکیه بر دستورات نجات بخش اسلام توانسته اند فرهنگ حاکم بر کشور را از تهاجم دشمنان محافظت کنند ، چرا که دشمنان با تمام قدرت قصد دارند با تهاجم همه جانبه، فرهنگ اصیل جامعه را که ریشه در اسلام ناب محمدی دارد،مردم به خصوص قشر نوجوانی را که شکل میگیرد با مشکل مواجه کنند . بی شک نظام آموزش و پرورش مسئولیت سنگینی بر عهده دارد چرا که تعلیم اکثریت نوجوانان بر عهده این نهاد است . در نظام آموزش و پرورش دروس دینی جز درس هایی هستند که بر جنبه اعتقادی و فکری نوجوانان تأکید به سزایی دارند باید بتوانند از نظر محتوا،نیازهای فکری و اعتقادی آن ها را بر آورده کنند،البته وجود یک محتوای خوب و کامل به تنهایی برای موفقیت کافی نیست ،بلکه مهم تر از آن وجود معلمانی است که بتوانند آن محتوا را با بیانی شیوا و جذاب در ذهن دانش آموز به تصویر بکشند. در اینجا است که نقش حساس و سرنوشت ساز معلمان و توجه به کیفیت تدریس آن ها آشکار می شود. ( شهرکی پور و رستگاری پور، ۱۳۹۱، ۱۴۳) .
بررسی کیفیت تدریس معلمان از جمله مهم مسائلی است که از یک سو بازخورد مناسب در تصمیم گیری های اساسی و تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی برای مسئولان آموزشی فراهم میکند زیرا معلمان که تربیت نیروی انسانی جامعه را بر عهده دارند خود از عوامل مهم ساختار آموزشی هستند و افت کمی و کیفی آن تاثیر مستقیمی بر عملکرد آموزشی آن ها دارد و از سوی دیگر بر تسلط بر محتوا ، مدیریت کلاس و بهره گیری از مهارت های آموزشی و بهرمندی از رفتارهای مناسب در کلاس از مهم ترین عوامل مؤثر بر جریان تدریس معلمان است و بازخورد ارزیابی دانش آموزان را می توان مهم ترین ملاک تشخیص تاثیر گذاری تدریس در کلاس درس دانست. ( شهرکی پور و رستگاری پور، ۱۳۹۱، ۱۴۳)
۲-۳-۳- اثربخشی آموزشی
وقتی بحث از اثربخشی آموزشی است، نگاه ها به سمت پیامدهای مدرسه (انواع یادگیری) متوجه می- شود (کریمرز[۶۳]، ۲۰۰۲ ، کریاکیدز[۶۴]، ۲۰۰۵).
در زمینه ی اثربخشی سه دسته مدل دیده می شود (کمپل[۶۵] و دیگران، ۲۰۰۴).
۱- مدلهای عملکرد محصول اقتصادی،
۲- مدل های آموزشی، روان شناسی
۳- مدلهای ترکیبی « اثربخشی آموزشی».
مدلهای اثربخشی تلاش میکنند تا با ادغام یافته های پژوهشهای «مدرسه مؤثر» و تحقیقات اولیه در دیدگاه درون داد- برون داد به ارائه ی مدلی ترکیبی در زمینه ی « اثربخشی آموزشی» بپردازد. در این مدل متغیرها در سه سطح مدرسه (کیفیت قوانین، فرصت و زمانی که مدرسه برای یادگیری دانش آموزان فراهم میسازد)، کلاس (کیفیت تدریس معلم و فرصت و زمانی که معلم برای یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار میدهد)، و دانش آموز (وضعیت اقتصادی- اجتماعی، استعداد و انگیزش) مطرح میباشد.
محققان نشان دادهاند که بهترین معلمان معمولاً اشتیاق و حرارت فراوان در تدریس خود دارند، نسبت به پیشرفت تک تک دانش آموزان حساس هستند، روابط مثبت، انگیزش بالا و تعهد زیاد دارند (ای اس آر سی[۶۶]، ۲۰۱۰).