به منظور بررسی اعتبار سازه ای پرسشنامه مربوط به بررسی ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان بهبود روش های آموزش در کلاس درس با روش تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی به روش پیشینه درست نمایی با بهره گرفتن از نرم افزار ایموس (amos) نتایج زیر به دست آمده است.
تازگی داشتن
.۴۵
رضایت داشتن
۱٫۰۰
علاقه داشتن
.۳۴ .۴۹
زمان برگزاری
.۳۳
ایجاد انگیزه
.۴۰
فضای آموزشی
.۶۳
نحوه بیان
۱٫۰۰ .۳۲
آشنایی با نرم افزارها
.۶۵
قابل فهم بودن
.۸۲
کارکردن با نرم افزارها
.۳۶
استفاده از نرم افزارها
.۴۳ .۵۰
ارزشیابی دوره آموزشی
.۳۱
استفاده از نرم افزارها در کلاس
ارزشیابی همکاران
.۴۰
استفاده از نرم افزاها در همایش استانی
۱٫۰۰ ۱٫۰۰
ارائه مطالب در کلاس
.۷۵ .۷۲
استفاده از نرم افزار در سمینار
.۶۷
استفاده از office در کلاس درس
.۴۸
استفاده از اینترنت در کلاس درس
.۵۱ .۵۱
استفاده از ویندوز در کلاس درس
تغییر در روابط با مدیران
۱٫۱۷ ۱٫۰۰
تغییر در نحوه ارائه مطالب
.۳۶
تغییر در نحوه ارزشیابی
تغببر در فرایند یاددهی یادگیری
.۴۷
تاثیر در یادگیری شاگردان
.۳۸
تاثیر در روابط با همکاران
.۵۰ .۵۷
تاثیر در کنفرانس منطقه ای
یک – تصویر ۴-۱ مدل تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی برای بررسی اعتبار سازه ای مدل ارزشیابی آموزش های ضمن خدمت معلمان فاوا بر اساس مدل کرک پاتر
بر اساس طرح تحلیلی تصویر۴-۱مشاهده می شود که مرتبه اول و مرتبه دوم عامل ها و نشانگرهای مرتبط با هر عامل مرتبه اول همگی ارزش های t معناداری را دارند. شاخص اول هر یک از مؤلفه ها در چهار سطح با عدد بار عاملی یک محدود می شود و واریانس خطای آن با عدد صفر محدود می شود. این عملیات در تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی به منظور تعیین مدل انجام می شود.
– جداول شماره (۴-۱ تا ۴-۴) نتایج برآورد پارامترها در مدل تحلیل عاملی تایدی سلسله مراتبی را نشان میدهد.
جدول شماره ۴-۱ برآورد پارامترهای مدل در سطح واکنش را به صورت نموداری نشان میدهد.
جدول ۴-۱برآورد پارامترهای مدل در سطح واکنش
سطح معناداری
بار عاملی استاندارد شده
مقدار t
خطای استاندارد برآورد
بار عاملی خام
شاخص های اندازه گیری سطح واکنش
۰/۰۰۰۵
۰/۳۵۰
۴/۰۰۳
۰/۱۱۲
۰/۴۵۰
تازگی داشتن
۰/۰۰۰۵
۰/۵۰۰
۰/۰۰۰۵
۰/۰۰۰۵
۰/۵۰۰
رضایت داشتن
۰/۰۰۰۵
۰/۴۲۵
۵/۰۳۸
۰/۰۹۶
۰/۴۸۶
علاقه داشتن
۰/۰۰۲
۰/۲۸۱
۳/۱۳۷
۰/۱۰۸
۰/۳۴۰
رضایت از زمان برگزاری
۰/۰۰۵
۰/۲۵۳
۲/۸۰۶
۰/۱۱۶
۰/۳۲۵
انگیزه ایجاد کردن
۰/۰۰۰۵
۰/۳۴۲
۳/۹۰۶
۰/۱۰۳
۰/۴۰۲
رضایت از فضای آموزشی
۰/۰۰۰۵
۰/۵۴۷
۶/۹۹۹
۰/۰۸۶
۰/۶۰۰
رضایت از نحوه بیان مطالب
همان طور که در جدول شماره ۱-۴ مشاهده می شود شاخص تازگی داشتن بار عاملی خام برآورد شده توسط مدل، معادل با۰/۴۵۰ صدم است، این مقدار دارای خطای استاندارد برآوردی معادل با ۰/۱۱۲ هزارم است، مقدار t محاسبه شده برای این مقدار بار عاملی معادل با ۴/۰۰۳ است. مقادیر استاندارد شده برآورد بار عاملی برای شاخص تازگی داشتن معادل با ۰/۳۵۰ میباشد. سطح معناداری بار عاملی برای این شاخص برابر است با p<0/01 این بدین معنی است که شاخص تازگی داشتن با بیش از ۹۹ درصد اطمینان با مؤلفه واکنش ارتباط مثبت و معناداری دارد. بنابرین می توان گفت که شاخص تازگی داشتن میتواند مؤلفه واکنش را به صورت معناداری اندازه گیری کند.
برای شاخص رضایت داشتن بار عاملی خام برآورد شده توسط مدل، معادل با۰/۵۰۰ است، این مقدار دارای خطای استاندارد برآوردی معادل با ۰/۰۰۰۵ است، مقدار t محاسبه شده برای این مقدار بار عاملی معادل با ۰/۰۰۰۵ است. مقادیر استاندارد شده برآورد بار عاملی برای شاخص تازگی داشتن معادل با ۱/۰۰۰ میباشد. سطح معنا داری بار عاملی برای این شاخص برابر است با p<0/01 این بدین معنی است که شاخص رضایت داشتن با بیش از ۹۹ درصد اطمینان با مؤلفه واکنش ارتباط مثبت و معناداری دارد. بنابرین می توان گفت که شاخص رضایت داشتن میتواند مؤلفه واکنش را به صورت معناداری اندازه گیری کند.
برای شاخص علاقه داشتن بار عاملی خام برآورد شده توسط مدل، معادل با۰/۴۸۶ است، این مقدار دارای خطای استاندارد برآوردی معادل با ۰/۰۹۶ است، مقدار t محاسبه شده برای این مقدار بار عاملی معادل با ۵/۰۳۸ است. مقادیر استاندارد شده برآورد بار عاملی برای شاخص تازگی داشتن معادل با ۰/۴۲۵ میباشد. سطح معنا داری بار عاملی برای این شاخص برابر است با p<0/01 این بدین معنی است که شاخص علاقه داشتن با بیش از ۹۹ درصد اطمینان با مؤلفه واکنش ارتباط مثبت و معناداری دارد. بنابرین می توان گفت که شاخص علاقه داشتن میتواند مؤلفه واکنش را به صورت معناداری اندازه گیری کند.
برای شاخص رضایت از زمان برگزاری بار عاملی خام برآورد شده توسط مدل، معادل با ۰/۳۴۰است، این مقدار دارای خطای استاندارد برآوردی معادل با ۰/۲۰۸ است، مقدار t محاسبه شده برای این مقدار بار عاملی معادل با ۳/۱۳۷ است. مقادیر استاندارد شده برآورد بار عاملی برای شاخص رضایت از زمان برگزاری معادل با ۰/۲۸۱ میباشد. سطح معنا داری بار عاملی برای این شاخص برابر است با p<0/01 این بدین معنی است که شاخص رضایت از زمان برگزاری با بیش از ۹۹ درصد اطمینان با مؤلفه واکنش ارتباط مثبت و معناداری دارد. بنابرین می توان گفت که شاخص رضایت زمان برگزاری میتواند مؤلفه واکنش را به صورت معناداری اندازه گیری کند.
برای شاخص انگیزه ایجاد کردن بار عاملی خام برآورد شده توسط مدل، معادل با ۰/۳۲۵ است، این مقدار دارای خطای استاندارد برآوردی معادل با ۰/۱۱۶ است، مقدار t محاسبه شده برای این مقدار بار عاملی معادل با ۲/۸۰۶است. مقادیر استاندارد شده برآورد بار عاملی برای شاخص انگیزه ایجاد کردن معادل با ۰/۲۵۳می باشد. سطح معنا داری بار عاملی برای این شاخص برابر است با p<0/01 این بدین معنی است که شاخص انگیزه ایجاد کردن با بیش از ۹۹ درصد اطمینان با مؤلفه واکنش ارتباط مثبت و معناداری دارد. بنابرین می توان گفت که شاخص انگیزه ایجاد کردن میتواند مؤلفه واکنش را به صورت معناداری اندازه گیری کند.