در ایران الزامات مربوط به تجدید ارائه صورتهای مالی در استاندارد حسابداری شماره ۶ با عنوان گزارش عملکرد مالی مطرح شده است که انطباق زیادی با استاندارد بینالمللی حسابداری شماره ۸ با عنوان تغییرات حسابداری و اصلاح اشتباهات دارد. این استاندارد در سال ۱۳۸۰ تصویب شد و نخستین رهنمود ایران لازمالاجرا در این زمینه محسوب میشود.
۲-۲-۱۲-۲- تعدیلات سنواتی
در تهیه صورتهای مالی، اگر مدیریت اطلاع یابد که صورتهای مالی دوره (یا دوره های) قبل حاوی اشتباه بااهمیت بوده است باید اقدام به تجدید ارائه آن نموده و ارقام مقایسه مربوط به سال گذشته را بر مبنای رقم جدید منعکس نماید. اثر خالص این تغییرات، باید به صورت تعدیل سود انباشته ابتدای دوره در صورت سود و زیان جامع منعکس گردد. البته در صورتی که شرکت صورت سود و زیان جامع را تهیه ننماید، تعدیلات سنواتی در صورت گردش حساب سود (زیان) انباشته منعکس میگردد.
طبق استاندارد حسابداری شماره ۶ ایران، تعدیلات سنواتی (یعنی اقلام مربوط به سنوات قبل که در تعدیل مانده سود (زیان) انباشته ابتدای دوره منظور میگردد) به اقلامی محدود میشود که از «تغییر در رویه حسابداری» و «اصلاح اشتباه» ناشی میشوند. در واقع، طبق این استاندارد، تعدیلات سنواتی اقلامی مانند تغییر در برآوردها را شامل نمیشود. (کمیته فنی سازمان حسابرسی). تعدیلات سنواتی را از یک منظر میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
الف- تعدیلات سنواتی که سود انباشته قبلی را کاهش میدهند.
ب- تعدیلات سنواتی که سود انباشته قبلی را افزایش میدهند.
دسته اول تعدیلات سنواتی، به مواردی مرتبط است که به اصلاح اشتباهات یا تقلبهای منجر به بیش نمایی سود در دورههای قبل شده است مربوط است. پژوهشها نشان میدهد که هم در ایران و هم در سایر کشورها، این قبیل تعدیلات سنواتی و تجدید ارائههایی که در جهت کاهش سود دورههای قبل انجام میگیرد درصد عمدهای از تجدید ارائهها را تشکیل میدهد. (آزاد و کاظمی، ۱۳۸۸؛ پالمروز و همکاران، ۲۰۰۴).
۲-۲-۱۲-۲-۱تغییر در رویه حسابداری
تغییر در رویه حسابداری، حاصل گزینش بین دو یا چند روش حسابداری است. بر اساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی، رعایت ثبات رویه در نحوه عمل حسابداری طی هر دوره مالی و نیز از یک دوره به دوره مالی بعد ضروری میباشد. اما در شرایطی که رویه جدید بر رویه پیشین از نظر ارائه مطلوبترصورتهای مالی واحد تجاری، ارجحیت داشته باشد یا به موجب قوانین و مقررات، استفاده از رویه جدید الزامی شده باشد، رویه باید تغییر یابد. در صورت تغییر در رویه حسابداری، ارقام مربوط به سال جاری بر اساس رویههای جدید منعکس شده و ارقام مقایسه ای سنوات قبل نیز بر مبنای رویه جدید ارائه مجدد میشود. در این حالت، تعدیلات انباشته مربوط به سنوات قبل، به جهت اینکه هیچ گونه ارتباطی با نتایج عملکرد سال جاری نداشته است، نباید در تعیین سود یا زیان سال جاری دخالت داده شود. تعدیلات مزبور باید از طریق ارائه مجدد ارقام سالهای قبل به حساب گرفته شود در نتیجه مانده حساب سود (زیان) انباشته ابتدای دوره نیز بدین ترتیب تعدیل خواهد شد.
۲-۲-۱۲-۲-۲-اصلاح اشتباه
استاندارد حسابداری شماره ۶ ایران بیان میکند که ممکن است در دوره جاری، اشتباهاتی مربوط به صورتهای مالی یک یا چند دوره مالی گذشته کشف گردد. این اشتباهات میتواند ناشی از (الف) اشتباهات ریاضی، (ب) اشتباه در بهکارگیری رویههای حسابداری، (ج) تعبیر نادرست یا نادیده گرفتن واقعیتهای موجود در زمان تهیه صورتهای مالی، (د) تغییر از یک رویه غیراستاندارد حسابداری به رویه استاندارد حسابداری و (هـ) موارد تقلبباشد.در این گونه موارد که صورتهای مالی منتشرشده یک یا چند دوره قبل شامل اشتباهات بااهمیتی باشد که تصویر مطلوب را مخدوش و در نتیجه قابلیت اتکای صورتهای مالی مزبور را کاهش دهد، اصلاح چنین اشتباهی نباید از طریق منظور کردن آن در سود و زیان سال جاری صورت گیرد بلکه باید با ارائه مجدد ارقام صورتهای مالی سال (های) قبل به چنین منظوری دست یافت. در نتیجه مانده ابتدای دوره حساب سود (زیان) انباشته نیز بدین ترتیب تعدیل خواهد شد.
۲-۲-۱۳-عوامل ایجاب کننده تجدید ارائه
همانطور که بیان شد، تجدید ارائه صورتهای مالی ناشی از اصلاح اشتباه (شامل تقلب) و تغییر در رویههای حسابداری میباشد. در این پژوهش، تأکید بر روی تجدید ارائههای ناشی از اصلاح اشتباه (شامل تقلب) میباشد. این گونه تجدید ارائه، نشاندهنده این است که صورتهای مالی دوره (دورههای) قبل بیانگر واقعیت اقتصادی شرکت نبودهاند و ممکن است گمراهکننده باشند. در واقع، تجدید ارائه ناشی از اشتباه، ناشی از گزارشگری نادرست در سالهای قبل از تجدید ارائه بودهاند. با توجه به این امر، میتوان ارتباط نزدیکی بین انگیزههای مدیریت سود و تجدید ارائه سود متصور بود. بنابراین، در ادامه به دلایل و عوامل موثر در گزارشگری نادرست سود پرداخته میشود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۲-۱۴-اهداف مدیریت از گزارشگری نادرست
تجدید ارائه سود، در واقع ناشی از این است که سود سالهای قبل، به نحو درست منعکس نشده است. همانطور که مطرح شد، این موارد شامل موارد مربوط به اصلاح اشتباه و یا تغییر در رویه حسابداری میباشد. اشتباه مزبور ممکن است ناشی از دستکاری عمدی در سود یا اشتباه غیر عمدی باشد. از آنجا که سود خالص، رقمی است که بیشترین توجه در صورتهای مالی را به خود جلب میکند، در نتیجه مدیران انگیزههای بالایی برای دستکاری آن دارند. (استایس و همکاران[۳۸]، ۲۰۰۹) دستکاری عمدی در سود عموماً در تعریف مدیریت سود میگنجد. از نظر هیلی و والن (۱۹۹۹) مدیریت سود هنگامی رخ میدهد که مدیران از قضاوتهای شخصی خود در گزارشگری مالی استفاده کنند و ساختار معاملات را جهت تغییر گزارشگری مالی دستکاری نمایند. این عمل یا به قصد گمراه نمودن برخی از سهامداران و سرمایهگذاران در خصوص عملکرد اقتصادی شرکت است یا با هدف تأثیر بر نتایج قراردادهایی است که انعقاد آنها منوط به دستیابی به سود مشخصی میباشد. (مدرس و همکاران، ۱۳۸۸) استایس (۲۰۰۹) چهار هدف زیر را برای گزارشگری نادرست سود بر میشمرد:
الف- دستیابی به اهداف داخلی
ب- دستیابی به انتظارات بیرونی
ج- هموارسازی سود
د- حساب سازی برای عرضه اولیه سهام یا اخذ تسهیلات و وام
در ادامه انگیزههای فوق، به شکل مختصر شرح داده میشود:
الف- دستیابی به اهداف داخلی
اهداف داخلی سود، یک ابزار مهم برای ایجاد انگیزه برای مدیران جهت تلاش برای افزایش فروش، کنترل هزینهها و استفاده کاراتر از منابع میباشد. این گونه انگیزه در زمانی که پاداش مدیران مشروط بر دستیابی به حد مشخصی از سود باشد، وجود دارد. پژوهشها نشان میدهد که وجود پاداشهای داخلی مبتنی بر سود، باعث افزایش مدیریت سود میگردد.
ب- دستیابی به انتظارات بیرونی
بسیاری از سرمایهگذاران بیرونی، به عملکرد مالی شرکت علاقمند هستند. برای مثال، کارمندان و مشتریان به دلیل اطمینان از نظر مزایای بلندمدت خود و تعهدات ضمانتی (گارانتی) به عملکرد مناسب شرکت علاقمند هستند. عرضه کنندگان از عملکرد مناسب شرکت این اطمینان را کسب میکنند که طلب خود را دریافت میکنند و مهمتر از آن اینکه به داشتن یک مشتری برای سالهای آتی نیز امیدوار میباشند. برای این دسته از استفاده کنندگان صورتهای مالی، نشانههایی از ضعف مالی شرکت، مانند گزارش سود منفی، اخبار بسیار بدی محسوب میشود. بنابراین، وقتی که محاسبات اولیه نشان میدهد که شرکت زیان آور خواهد بود، در بسیاری از موارد از حسابرس خواسته میشود که از قضاوت خود در مورد اقلام تعهدی استفاده نموده تا مشخص گردد که چه میزان سود دیگر نیاز است تا شرکت زیان ده نباشد و سود آن مثبت گردد. با توجه به این انگیزه، معمولاًشرکتهای کمتر از انتظاری وجود دارند که سود آنها تنها اندکی منفی باشد و در مقابل، تعداد بیش از مورد انتظار شرکت وجود دارند که سود آنها اندکی مثبت میباشد. در واقع، شرکتهایی که سود واقعی آنها اندکی منفی میباشد (زیان اندک دارند)، انگیزه فراوانی دارند تا با بهره گرفتن از مفروضات حسابداری، سود خود را از منفی بودن خارج نمایند. البته به دلیل اینکه شرکتهای دارای زیانهای زیاد، به راحتی نمیتوانند زیان خود را به سود تحریف نمایند، انگیزه فوق، معمولاًفقط برای شرکتهای دارای زیان اندک وجود دارد. (مدرس و همکاران، ۱۳۸۸)
علاوه بر موارد فوق، تحلیلگران مالی نیز یکی از مهمتریناستفادهکنندگان صورتهای مالی به شمار میروند. علاوه بر ارائه پیشنهادات خرید و و فروش، آنها سود شرکت را نیز پیش بینی میکنند. تحقیقات زیادی نشان داده است که انتشار سود کمتر از پیش بینیهای تحلیلگران به سقوط قیمت سهام منجر میشود. بنابراین دستیابی به ارقام پیش بینی شده توسط تحلیلگران یکی از انگیزههای مدیران برای گزارشگری نادرست میباشد.
ج- هموار سازی سود
هموارسازی سود به عنوان کاهش آگاهانه نوسانات در سطح سود تعریف میشود به گونه ای که سود شرکت، عادی به نظر برسد (پورحیدری و افلاطونی، ۱۳۸۵).اکثر پژوهشها حاکی از این است که سهامداران به سود هموار نسبت به سود پر نوسان عکسالعمل بهتری نشان میدهند. هر چه نوسان سود بیشتر باشد، قرض دهندگان و سایر اعتباردهندگان شرکت نیز، هزینه بیشتری را بابت اعطای اعتبار برای شرکت درخواست میکنند. در واقع، به دلیل ریسک ناشی از نوسانات بیشتر سود شرکت، استفاده کنندگان، صرف ریسک بیشتری را از شرکت طلب میکنند. بنابراین، شرکتها برای هموارسازی سود، همواره انگیزههای بسیاری خواهند داشت. محققان، شرایط مختلفی را به عنوان عواملی که در هموارسازی سود اثرگذار هستند ذکر میکنند. پورحیدری و افلاطونی (۱۳۸۵) برخی از این عوامل را به شرح زیر ذکر میکند: اندازه شرکت (واتز و زیمرمن، ۱۹۸۶)، قراردادهای بدهی (موسز ۱۹۸۷) و تغییرپذیری سود (لو و کنیتزکی، ۱۹۷۴). علاوه بر این، آنها عوامل اثرگذار در هموارسازی سود در ایران را مالیات بر درآمد و انحراف در فعالیتهای عملیاتی میدانند.
هموار سازی سود خود به دو دسته (الف) هموارسازی بین دوره ای و (ب) هموارسازی طبقه بندی تقسیم میشود. منظور از هموارسازی بین دوره ای، تغییر در زمانبندی شناسایی درآمدها و هزینهها به گونه ای است که سود سالهای متفاوت، هموارتر باشد و منظور از هموارسازی طبقه بندی، ایجاد روند هموار و با ثبات سود از طریق تغییر در طبقه بندی یک معامله مهم در سود عملیاتی یا سود غیرعملیاتی میباشد (رونن و یاری[۳۹]، ۲۰۰۷).
د- مدیریت سود قبل از عرضه اولیه سهام
در برخی از مقاطع حیاتی و حساس، شرکت نیاز دارد که عملکرد مناسبی را منعکس نماید. در این گونه موارد، مدیران سعی میکنند با بهره گرفتن از تکنیکهای مدیریت سود، عملکرد مالی شرکت را مناسب جلوه دهند. این موارد اغلب قبل از عرضه اولیه سهام یا قبل از درخواست اخذ تسهیلات صورت میگیرد. ریتر (۱۹۹۱)[۴۰] بیان کرد که شرکتهایی که سهام خود را در عرضه اولیه منتشر میکنند، در بلندمدت عملکرد کمتر از انتظار دارند. در بررسی دلیل این پدیده، تئو و همکاران (۱۹۹۸الف)[۴۱] به نتیجه رسیدند که شرکتها در سالهای قبل از عرضه اولیه سهام، در جهت بالاتر نشان دادن سود، اقدام به مدیریت سود میکنند (استایس و همکاران، ۲۰۰۹). کاتن (۲۰۰۸)[۴۲] نیز در تحقیق خود، به نتایجی دست یافت که با نتایج تئو و همکاران (۱۹۹۸الف) سازگار است. انگیزه دیگری که تا حدی زیادی به این مورد نزدیک است و توسط کراوت و همکاران (۲۰۱۲)[۴۳] مطرح شده است، این است که شرکتها قبل از تحصیل شرکت دیگر، سود خود را متورم میسازند.
علاوه بر موارد فوق، یکی دیگر از انگیزههای مدیریت سود، اجتناب از هزینههای سیاسی میباشد. (مدرس و همکاران، ۱۳۸۸). این انگیزه به این امر اشاره دارد که شرکتهای بزرگتر که سود بیشتری دارند، مسئولیت پاسخگویی بیشتری دارند. بنابراین، در شرکتهایی که اندازه بیشتری دارند، شرکتها به احتمال بیشتری، چنین انگیزه ای برای دستکاری سود خواهند داشت.
با دقت در اهداف بالا میتوان این گونه بیان کرد که مدیریت سود، بیشتر به صورت بیش نمایی سود صورت میگیرد تا کم نمایی سود.
۲-۲-۱۵-عوامل پیش بینی کننده تجدید ارائه صورتهای مالی
یکی از بحثهایی که در سالیان اخیر در بین صاحبنظران بسیار مطرح بوده است، این است که آیا شواهدی وجود دارد که بتوان بر اساس آن، تجدید ارائههای بالقوه را شناسایی کرد؟ به عبارت دیگر، ارائه مدلی برای پیش بینی تجدید ارائه، یکی از بحثهای مورد توجه پژوهشگران بوده است. با توجه به اینکه تجدید ارائه صورتهای مالی، ریشه در انگیزههای مشترکی دارد که ممکن است در ویژگیها و اطلاعات مالی اقتصادی شرکتها تجلی یابد. بدین ترتیب با پی بردن به این ویژگیهای مشترک، امکان پیش بینی تجدید ارائه صورتهای مالی فراهم میگردد. به طور کلی، در ادبیات تحقیق مرتبط با تجدید ارائه سود، ویژگیهای مشخصی به صورت طبقه بندی شده برای شرکتهای تجدید ارائهکننده در سالهای قبل از تجدید ارائه ذکر نشده است. با وجودی که نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه توسط سایر پژوهشگران مورد بررسی مجدد قرار نگرفته و به همین دلیل ممکن است دارای اعتبار بالایی نباشد اما در ادامه چند مورد از شواهدی که ممکن است در پیش بینی تجدید ارائه صورتهای مالی کمک کننده باشد، ذکر میگردد. در واقع، به نظر میرسد که شرکتهای تجدید ارائهکننده، قبل از تجدید ارائه سود، دارای ویژگیهای مشترک زیر میباشند:
الف- تفاوت در رفتار گزارشگری مالی:میزان محافظهکاری شرکتهای تجدید ارائهکننده در دورههای قبل از تجدید ارائه، کمتر از سایر شرکتها میباشد. (ایترگ و همکاران،۲۰۱۰؛ ایترگ و همکاران، ۲۰۱۲)(در این تحقیق، در فرضیه دوم به آزمون این ادعا پرداخته میشود)
ب- تفاوت در رفتار سرمایهگذاران نهادی موقت:سرمایهگذاران نهادی موقت (کوتاه مدت)[۴۴] معمولاً یک فصل قبل از اعلان تجدید ارائه، میزان سرمایهگذاری خود در شرکت را کاهش میدهند. (هریبار و همکاران[۴۵]، ۲۰۰۹). این امر، میتواند نشان دهنده این باشد که سرمایهگذاران نهادی، بیشتر از سرمایهگذاران فردی، قادر به پیش بینی مشکلات حسابداری بالقوه شرکت میباشند و بر اساس این پیش بینیها، سرمایهگذاری خود در شرکت را قبل از تجدید ارائه کاهش میدهند.
ج= تفاوت در نسبتهای مالی: نسبتهای مالی مانند نرخ بازده داراییها، گردش حسابهای دریافتنی و نسبت جریانهای نقدی عملیاتی به سود خالص شرکت تجدید ارائهکننده در سال قبل از تجدید ارائه، نسبت به سایر شرکتهای صنعت (میانگین صنعت) متفاوت است. (دابو و لاوکس[۴۶]، ۲۰۱۲).
علاوه بر این، مواردی مانند کاهش سطح سود، افزایش سرمایه، اهرم مالی بالا، تغییر مدیریت، وجود طرحهای پاداش مبتنی بر ارقام حسابداری، تغییر حسابرس و اندازه شرکت نیز میتوانند در پیش بینی تجدید ارائه بالقوه مدنظر قرار گیرند (نیکبخت و رفیعی، ۱۳۹۱). نوروش و حسینی (۱۳۸۸) نیز در پژوهش خود به نتیجه رسیدند که مدیریت سود معمولاً با کیفیت افشای پایینتر همراه است.
۲-۲-۱۶-پیامدهای تجدید ارائه سود
همانگونه که بیان شد، تجدید ارائه سود، باعث کاهش اطمینان و اعتماد[۴۷] نسبت به فرایند گزارشگری مالی میگردد. روزیو اعتماد را «قصد پذیرفتن شکنندگی بر اساس انتظارات مثبت نسبت به قصد و رفتار سایرین» تعریف میکند. تجدید ارائه صورتهای مالی، با انتظارات مثبت سرمایهگذاران در قبال شرکت سرمایه پذیر و مدیریت آن در تضاد بوده و در نتیجه به اعتماد آنان خدشه وارد میکند (الیوت و همکاران، ۲۰۱۲). نتایج پژوهش سرینیواسان (۲۰۰۵) نشان میدهد که پیامدهای منفی تجدید ارائه، در مورد تجدید ارائههایی شدید است که منجر به کاهش سود انباشته میگردند. این نتایج بیان میکند که واکنش بازار نسبت به تجدید ارائه در صورتی شدید است که سود دورههای قبل از تجدید ارائه بیش نمایی شده باشد.
کالن و همکاران[۴۸]، سه دلیل برای واکنش منفی بازار به تجدید ارائه صورتهای مالی بیان میکنند:
الف- تجدید ارائه، اخبار و اطلاعات جدیدی حاکی از کاهش جریانهای نقدی مورد انتظار آتی، به بازار منتقل میکند.
ب- نشانه ای از سیستم اطلاعاتی و گزارشگری حسابداری ضعیف و احتمالاً نقطه عطفی در ارتباط با بروز مشکلات مدیریتی شرکت است.
ج- علامتی از رفتار فرصتطلبانه مدیریت است و مبین آن است که باید سودهای گزارش شده قبلی به دلیل به کار گرفتنروشهای پذیرفته نشده، برآوردها و اشتباهات عمدی و سهوی اصلاح گردند.(کاظمی و شریعت پناهی، ۱۳۸۹)
پیامدهای منفی تجدید ارائه به طور کلی در دو بازار متفاوت مشاهده میشود: بازار سرمایه و بازار کار. بازار سرمایه از طریق افزایش هزینه سرمایه (هریبار و جنکینس، ۲۰۰۴؛ دمیرکان[۴۹]، ۲۰۰۷)، کاهش قیمت سهام و در نتیجه کاهش سود مورد انتظار (پالمروز و همکاران، ۲۰۰۴)، اقامه دعوای حقوقی علیه شرکت (پالمروز و شولز، ۲۰۰۴)، کاهش تمایل تحلیلگران به سهام شرکت (گریفین، ۲۰۰۲) به تجدید ارائه واکنش نشان میدهد. گزارش دیوان محاسبات آمریکا نیز نشان میدهد که بازده شرکتها پس از تجدید ارائه کاهش مییابد. در بازار کار نیز، پژوهشها نشان میدهد که مدیران شرکتها نیز از آثار سوء تجدید ارائه صورتهای مالی بی نصیب نمیمانند و از نظر حسن شهرت با مشکلات مواجه میشوند. پس از تجدید ارائه صورتهای مالی، احتمال تغییر مدیران غیر موظف افزایش مییابد. (سرینیواسان، ۲۰۰۵). علاوه بر این احتمال دعوای حقوقی علیه شرکت و حسابرس مستقل شرکت نیز افزایش مییابد. در ادامه برخی از اثرات منفی تجدید ارائه که در پژوهشها به دست آمده ذکر میشود: