EN 25163
-
۸۵
-
عدد اکتان موتور, MON
ISO 3405
درجه سانتیگراد
-
۲۱۰
نقطه جوش پایانی , FBP
ASTM D 1319
درصد حجمی
-
۱۸
اولفینها
درصد حجمی
-
۳۵
آلفاتیکها
درصد حجمی
-
۱
بنزن
EN ISO 20846
میلیگرم بر کیلوگرم
-
۱۰
گوگرد
۱-۷- کلیات
در این پروژه هدف تبدیل میعانات گازی حاصله از واحد ۱۱۲ پارس جنوبی به محصولات با ارزش افزوده و سوخت های مصرفی از قبیل بنزین می باشد.
واحد ۱۱۲ پارس جنوبی جهت تصفیه میعانات گازی در ساحل خلیج فارس بنا گردیده است. این واحد وظیفه تبدیل و استخراج مرکاپتانها و ترکیبات گوگردی و در صورت لزوم تثبیت میعانات گازی از جریانات موجود بالادستی واحد ۱۰۳ و همچنین واحد ۱۱۰ را به عهده دارد. خروجی این واحد دارای حداکثر ppm8/10 ازH2S خواهد بود.
واحد ۱۰۳ واحد تثبیت میعانات گازی[۲۴] می باشد. هدف از واحد تثبیت میعانات گازی، تولید مایعات تثبیت شده با RVP=10psi در تابستان و RVP=12psi در زمستان میباشد. عمل این واحد، حذف سبکترین اجزاء از خوراک خام و تولید محصولی با شرایط ذکر شده میباشد. مایعات خام ورودی از سمت جداکننده دوفازی[۲۵] پس از گرم شدن در مبدل های ورودی سپس به سمت واحد نمک زدایی[۲۶] میرود. اجزاء سبک مایعات سپس در برج از آن جدا میشوند. به ازاء هر فاز یکی از واحدهای ۱۰۳، طراحی شده است.
هدف ازایجاد واحد ۱۱۰ جلوگیری از هدر رفت مایعات گازی، درحالتی که یکی از دو واحد ۱۰۳ فازهای ۴و۵ درسرویس نباشند یا درحالتی که مقدار ورودی مایعات به پالایشگاه بیش از ظرفیت دو واحد تثبیت میعانات گازی باشد، است. همانطور که گفته شد این واحد کار تثبیت مایعات گازی را انجام می دهد و شبیه واحد ۱۰۳ می باشد. با این تفاوت که دراین واحد گازهای جدا شده از مایعات به فلر فرستاده می شود و برج تثبیت کننده و واحد نمک زدایی ندارد و به جای انها یک فلاش درام درنظر گرفته شده است.
دراین واحد مخلوط گلایکول وآب و مایعات گازی که از واحدهای ۱۰۰ پس از پیش گرم شدن دردو مبدل حراراتی و رسیدن به دمای ۵۰ درجه سانتی گراد و با فشار ورودی ۱۵ بار، وارد پیش-فلش درام[۲۷] شده که بافل موجود در درام، آب وگلایکول را از کاندنسیت براساس اختلاف وزن مخصوص جدا کرده و گاز آزاد شده نیز از بالا به فلر[۲۸] فرستاده می شود. آب وگلایکول جدا شده از این درام پس ازعبور از فیلتر به منظورخالص سازی گلایکول با فشار ۱۳ بار و دمای ۵۰ درجه به واحد ۱۰۲ بازیافت گلایکول فرستاده می شود.
فصل دوم
روش های تولید بنزین
۲-۱- واحدهای پالایشگاهی تولید بنزین از نفت
شکل۲-۱شمایی کلی از یک واحد پالایشگاهی [۱۹]
شکل ۲-۱ شمایی کلی از یک واحد پالایشگاهی را نشان می دهد. پالایشگاه نفت یک واحد صنعتی است که در آن نفت خام به مواد مفیدتری مانند سوخت جت، سوخت دیزل، بنزین، آسفالت، گاز مایع شده و بسیاری دیگر از فرآوردههای نفتی تبدیل میگردد. پالایشگاههای نفت به طور معمول واحدهای صنعتی بزرگ و درهم پیچیدهای میباشند که در آنها واحدهای مختلف توسط مسیرهای لوله کشی متعددی به هم پیوند داده شدهاند. در شکل پروسسهای معمول در یک پالایشگاه نفت نشان داده شدهاست. فرآوردههای سوختی نفتی در گستره وسیعی از کاربردها، سوخت کشتی، سوخت جت، بنزین و بسیاری دیگر موارد استفاده میشود. هر کدام از مواد فوق الذکر دارای نقطه جوشی متفاوت میباشند از این رو میتوان آنها را توسط فرایند تقطیر از همدیگر جدا نمود. از آنجائیکه تقاضای زیادی برای اجزای مایع سبک تر وجود دارد، در یک پالایشگاه مدرن نفتی هیدروکربنهای سنگین و اجزای گازی سبک در طی فرآیندهای پیچیده و انرژی بر، به مواد با ارزش تری تبدیل میشوند. نفت به خاطر دارا بودن هیدروکربنهایی با وزن و طولهای مختلف مانند پارافین، آروماتیکها، نفتا، آلکنها، دینها و آلکالینها میتواند در مواردی مفید و در برخی موارد دردسر آفرین واقع گردد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول ۲- ۱ اجزای کلی تشکیل دهنده نفت