-
- بودن در حال حاضر
-
- هدفمند
- بدون قضاوت.
این نوع توجه منجر به افزایش آگاهی، شفافیت و وضوح آگاهی و پذیرش واقعیت موجود می شود. حضور صحیح ذهن بدان معنا است که شخص آگاهی خود را از گذشته و آینده قطع کند و به زمان حال حاضر معطوف کند. زمانی که فرد در حال حاضر حضور داشته باشد، واقعیت را با تمام جنبه های درونی و بیرونیاش میبیند و درمییابد؛ ذهن به دلیل قضاوت و تعبیر و تفسیرهایی که انجام میدهد دائمأ در حال نشخوار افکار و گفتگوی درونی است. (محمدخانی و خانیپور، ۱۳۹۱ ).
ذهن آگاهی به معنی توجه کردن به زمان حال به شیوه ای خاص، هدفمند، خالی از قضاوت به همراه پذیرش بدون داوری در مورد تجربه های در حال وقوع در لحظه کنونی است ( کابات زین، ۲۰۰۳٫م). ذهن آگاهی یعنی بودن در لحظه با هر آنچه اکنون هست، بدون قضاوت و اظهار نظر درباره آنچه اتفاق می افتد، یعنی تجربه واقعیت محض بدون توضیح. ذهن آگاهی را میتوان به عنوان یک شیوۀ «بودن» یا یک شیوۀ « فهمیدن » توصیف کرد که مستلزم درک کردن احساسات شخصی است ( بیر[۱۱۸] ،۲۰۰۳ .م). به نظر تیزدیل و همکاران (۲۰۰۰ .م)، مهارت های آموخته شدۀ کنترل توجه، در مراقبه ذهن آگاهی می توانند در پیشگیری از بازگشت دوره های افسردگی اساسی سودمند باشند. در این روش به افراد افسرده آموزش داده می شود که افکار و احساسات خود را بدون قضاوت، مشاهده کنند و آنها را وقایع ذهنی سادهای ببینند که میآیند و میروند، به جای آنکه آنها را به عنوان قسمتی از خودشان یا انعکاسی از واقعیت در نظر بگیرند، این نوع نگرش به شناختهای مرتبط با افسردگی، مانع تشدید افکار منفی در الگوی نشخوار فکری می شود.
ذهن آگاهی برگرفته از ابعاد مختلف سنتهای معنوی کهن است. یکی از این سنتهای معنوی بودایسم است. بر اساس باورهای رایج بوداییان، بودایسم؛ یک سنت منسجم از سلوک در راهی است که به سمت درک رنج میرود و به شروع و پایان درد و رنج معطوف می شود و ابزاری است که انسان از آن برای آزادی خود از رنج روز افزون و مشکلات و دردهای موجود متوسل می شود (کرین،[۱۱۹]، ۱۹۶۴)
در درمان (MBCT ) بیماران افسرده یاد می گیرند که چطور به طور متفاوتی با افکار و احساسات منفیشان رابطه برقرار کنند و روی تغییر محتوای باورها و فکرها متمرکز میشوند. همچنین یاد می گیرند که افکار خودآیند، عادتها، نشخوارهای ذهنی، فکرها و احساسات منفی را چگونه تغییر دهند و نسبت به آنها آگاه باشند و در چشم انداز وسیعتری افکار و احساسات خود را ببینند ( تیزدیل و همکاران، ۲۰۰۰ .م). پژوهشگران طیف وسیعی از اختلالات جسمی و روانی را با به کارگیری شیوۀ درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی درمان نموده اند. نتایج به دست آمده، گواه تأثیر بسزای روش شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در درمان اختلالات خلقی و اضطرابی است ( هافمن و همکاران، ۲۰۱۰ .م) و ( نزو[۱۲۰] ،نزو، ترونزو[۱۲۱]و مک کلار[۱۲۲] ،۲۰۱۰ .م).
پیشگامان این روش درمان از آن در کاهش استرس بهره جستند و هوشیاری آگاهانه که در این روش معرفی می شود، از محتوای باورهای بودایی با دوهزاروپانصد سال قدمت برگرفته شده که با اصول علمی درمان شناختی و رفتاری تلفیق شده اند و از روشهای کاهش استرس مبتنی بر حضور ذهن کابات زین نیز استفاده نموده است.
ذهن آگاهی شکلی از مراقبه است که ریشه در تمرینات معنوی بودا دارد که در کار بالینی مورد استفاده قرار گرفته است. مراقبه ذهن آگاهی شامل مشاهده تجارب گستره کنونی فرد، یعنی احساسات جسمانی، افکار و عواطف او است ( بائر ، ۲۰۰۳ .م).
هدف این درمان مانند شناختدرمانی تغییر در محتوای افکار نیست بلکه هدف آن ایجاد یک نگرش یا رابطۀ متفاوت با افکار احساسات و عواطف است که شامل حفظ توجه کامل و لحظه به لحظه و نیز داشتن نگرش همراه با پذیرش و به دور از قضاوت است. فرضیه اساسی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی آن است که ذهن دارای دو نوع ذهنیت است که از طریق آنها می تواند به پردازش تجربه بپردازد. این دو شامل: ذهنیت بودن و ذهنیت انجامی است. (محمدخانی و همکاران، ۱۳۹۱)
به طور کلی، در درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن، هدف آن است که بیمار بتواند افکارش را تنها به صورت افکار محض در نظر بگیرد و آنها را از نوع رویدادهای ذهنی قابل آزمون ببیند و قادر شود؛ وقوع این رویدادهای ذهنی منفی را از پاسخهایی که آن ها معمولاً برمی انگیزانند، جدا کنند و در نهایت معنای آنها را تغییر دهد. به عبارت دیگر در شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی سه هدف اساسی دنبال می شود:
الف) تنظیم توجه
ب)توسعه آگاهی فراشناختی
ج) تمرکززدایی و توسعه پذیرش حالتها و محتویات ذهنی (محمدخانی و همکاران ۱۳۹۱).
ماهیت افکار هر چقدر هم منفی باشد به خودی خود مشکل اصلی محسوب نمیشوند، بلکه این شیوه واکنش به آنها از طریق فعالشدن یک حالت ذهنی مبتنی بر تشخیص تفاوتهاست که موجب تداوم و تشدید افکار منفی می شود. حضور ذهن به بیمار کمک می کند با تسهیل در شناسایی به موقع الگوهای افکار، احساسات و حسهای بدنی آنها را در مرحله مناسبی پیش از توسعه و بسط یافتن خنثی کند. پرورش آگاهی به این شیوه بیماران را قادر میسازد تا آشکارا تر برانگیخته شدن واکنشهای نشخواری و منفی را مشاهده کنند و بتوانند از چنین الگوهای فکری تمرکز زدایی کنند و به آنها به عنوان رویدادهای ذهنی بنگرند که بازنماییهای از واقعیت نیستند
ذهن آگاهی یک درمان روانشناختی جدید است که بر پایه تکنیکهای مراقبه و شامل توجه کردن به شیوه خاص یعنی هدفمند، در زمان کنونی، بدون قضاوت است ( کابات زین، ۱۹۹۴٫م ). همچنین به معنای آگاهی کامل فرد از دنیای درونی و بیرونی خود از جمله افکار، احساسات جسمانی، هیجانات، اعمال و محیط اطراف است و فرد باید آنها را به همان صورتی که وجود دارند، در نظر بگیرد (چیسا و مالینوسکی[۱۲۳]، ۲۰۱۱ .م).
گلمن[۱۲۴](۲۰۰۵ .م) میگوید” آگاهی از تجربه زمان حال، توأم با پذیرش، هوشیار بودن نسبت به واقعیت، مواجه با ذات تجربه و دیدن امور است به گونه ای که برای اولین بار دیده میشوند، ذهن آگاهی است. بودن در لحظه با هر آنچه اکنون هست، بدون قضاوت و اظهار نظر درباره آنچه اتفاق می افتد (کابات زین، ۲۰۰۳ .م). شیوۀ «بودن» یا یک شیوۀ « فهمیدن » که مستلزم درک کردن احساسات شخصی است و فرد را به ایجاد رابطه متفاوت با تجربه احساسات درونی و حوادث بیرونی، از طریق ایجاد آگاهی لحظه به لحظه و جهتگیری رفتاری مبتنی بر مسئولیت عاقلانه به جای واکنش پذیری اتوماتیک، قادر میسازد ( کابات زین، ۲۰۰۳ .م). فرایندی که داشتن توجه بدون قضاوت به رویدادهای درونی و بیرونی است که در لحظه به وجود میآیند. رویدادهای درونی شامل افکار، هیجانات، ادراکات و احساسات جسمانی و رویدادهای بیرونی شامل تجارب محیطی، موقعیتی و بین فردی است ( کابات زین، ۲۰۰۵ .م).