۸
۷
۶
۵
۴
۳
۲
۱
n
۱/۴۹
۱/۴۵
۱/۴۱
۱/۳۲
۱/۲۴
۱/۱۲
۰/۹۰
۰/۵۸
۰
۰
I.R.I
تجربه ثابت کرده است که نرخ ناسازگاری تا ۱۰/۰ قابل تحمل بوده و نتایج را چندان تحت تأثیر قرار نخواهد داد.
زنجیره مارکوف
زنجیره مارکوف[۱۴۰] یک فرایند تصادفی گسسته در زمان است که دارای خاصیت فراموش شدنی است. یک فرایند تصافی گسسته در زمان، شامل سیستمی است که در هر مرحله در حالت خاص و مشخصی قرار دارد و به صورت تصادفی در هر مرحله تغییر حالت میدهد. خاصیت فراموشی زنجیره مارکوف به این نکته اشاره دارد که پیش بینی حالت بعد در سیستم، فقط به حالت فعلی سیستم بستگی داشته و به حالتهای قبلتر بستگی ندارد. بهعنوانمثال، اگر زمان زندگی یک فرد را به سه دوره گذشته، حال و آینده تقسیم کنیم، آینده این فرد بستگی به مسیری که در گذشته طی کرده است، نداشته و تنها به موقعیت آن در زمان حال وابسته است. رابطه۲-۴۶، خاصیت فراموشی در زنجیره مارکوف را نشان میدهد.
(۲-۴۶)
یکی از کاربردهای اصلی زنجیره مارکوف، تعیین احتمال گذار از یک مرحله به مرحله بعد در فرایند موردنظر است. این زنجیره با بررسی حالت پیشین در فرایند، احتمال وضعیت آینده(Pij) را تخمین زده و نشان میدهد. در این زنجیره، احتمال گذار از هر مرحله به مرحله بعد توسط ماتریس گذار نشان داده می شود.
ماتریس گذار ماتریسی است که عنصر تشکیل دهنده ی آن در سطر i و ستون j مقدار Pij یا همان احتمال تغییر حالت از i به j است. اگر فرض کنیم که تعداد حالتهای سیستم M باشد ماتریس گذار همانند ماتریس P خواهد بود.
نکته حائز اهمیت در مورد ماتریس P آنست که، تمام عناصر این ماتریس غیر منفی بوده و مجموع عناصر هر سطر برابر با یک است اما مجموع عناصر یک ستون الزاما یک نمی باشد.
با توجه به قدرت و انعطافپذیری بالای زنجیره مارکوف، امروزه از زنجیره مارکوف در تعیین ارزش آینده مشتریان بسیار استفاده می شود. بهعنوانمثال در [۱۴۱]، از ترکیب زنجیره مارکوف و درخت تصمیم برای پیش بینی آینده متغیرهای RFM استفاده شده است. در [۱۴۲] نیز از ترکیب زنجیره مارکوف و مدل RFM برای تعیین CLV مشتریان استفاده شده است. در [۱۴۳] نیز ابتدا مشتریان با بهره گرفتن از الگوریتم k-means خوشهبندی شده و مراکز تشکیل شده بهعنوان گذارهای ماتریس در زنجیره مارکوف مشخص میشوند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )