۴٫ کمبود منابع و تحقیقات مرتبط با موضوع مورد مطالعه.
۵٫ این تحقیق به بانک ملی استان سمنان محدود بوده است. میتوان با انجام تحقیق در سایر بانک ها یا بانک ملی سایر استان ها و مقایسه نتایج آن ها با یکدیگر به نتایج بهتر و قابل اطمینانتری دست یافت.
به دلیل انجام پژوهش در محدوده بانک ملی استان سمنان ، تعمیم نتایج به دست آمده به سایر جوامع آماری، باید با احتیاط انجام گیرد.
۵-۶- پیشنهادات برای تحقیقات آتی:
تحقیق حاضر تلاشی در جهت بررسی همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و سازمان میباشد، که بدون شک کاستیهای بسیاری دارد. با این حال در این تحقیق تلاش شد تا موضوع مورد نظر در بانک ملی استان سمنان مورد سنجش قرار گیرد. شناخت هر چه بیشتر همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و سازمان و پیامدهایی که این شناخت برای ، مدیران، کارکنان ، مشتریان، جامعه و … به همراه دارد مستلزم تحقیقات گسترده ای است. بدین منظور در زیر به تحقیقات بیشتری که میتوان در این زمینه انجام داد اشاره می شود:
بایستی توجه داشت که این تحقیق در شهرستان سمنان انجام شده که در آن پاسخ دهندگان از نظر فرهنگی با سایر استانها تفاوت دارند. لذا قبل از هر گونه تعمیم دادن یافته های اخیر در سایر استانها، برای درک و شناخت بیشتر در این زمینه بایستی تحقیقات مشابهی در سایر استانها انجام شده و ضمن بررسی موضوع مورد پژوهش در سایر استانها، استراتژیها و پیشنهادات مناسب تدوین و ارائه گردد. سایر تحقیقاتی که در این زمینه می تواند صورت بگیرد عبارتند از:
انجام مطالعه درخصوص بسترسازی مناسب در رابطه با پیاده سازی فناوری اطلاعات و استراتژی های فناوری اطلاعات در بانک ملی و سایر سازمان ها.
انجام مطالعه درخصوص فرهنگ فناوری اطلاعات در سازمان و معیار های وابسته به آن در سازمان مورد مطالعه و دیگر سازمان های مشابه.
انجام مطالعه دقیق و جامع در رابطه با وضعیت و میزان آشنایی نیروی انسانی سازمان در خصوص فناوری اطلاعات به تفکیک سطوح در سازمان مورد مطالعه و دیگر سازمان های مشابه.
انجام همین پژوهش در بانک ملی سایر استان ها و سایر سازمان های مشابه و مقایسه نتایج مختلف با یکدیگر.
۵-۷- جمع بندی:
پژوهش حاضر بر آن بود تا با بهره گرفتن از یک مدل و چارچوب مفهومی پیشنهادات و راهکارهای را جهت کمک به فرایند همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و سازمان در بانک ملی استان سمنان ارائه دهد ، که میتواند اهمیت فناوری اطلاعات و ابعاد آن را برای این سازمان روشن سازد. بدین منظور در فصل اول پس از بیان مسأله و ضرورت انجام تحقیق، به بیان سؤالات و فرضیات تحقیق پرداخته شد و اهداف اساسی برای انجام این پژوهش بیان گردید. در فصل دوم ادبیات موضوع و مفاهیم همسویی، همسویی استراتژیک، فناوری اطلاعات و مدل های همسویی ارائه شد و در پایان فصل چارچوب نظری و مدل مورد استفاده در تحقیق و همچنین مطالعات پیشین انجام شده در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. در فصل سوم، روش تحقیق، روش گردآوری وتجزیه و تحلیل اطلاعات بررسی شد. در فصل چهارم، اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان، آزمون فرضیات تحقیق و تحلیل های مورد نیاز ارائه شد و سرانجام در فصل پنجم، پژوهش حاضر با بحث و نتیجه گیری بر اساس یافته های فصل چهارم، بیان محدودیتها و ارائه پیشنهادات پایان گرفت.با توجه به این نکته که فناوری اطلاعات و بخصوص همسویی استراتژیک آن با زیر ساخت ها و استراتژیهای سازمان در دنیای رقابتی امروز و به خصوص در صنعت بانکداری، برای رشد و توسعه این سازمان ها لازم و ضروریست، امید میرود که اهمیت آن روز به روز برای مدیران، کارکنان، دانشجویان و مسئولین کشور روشن شود.
فهرست نمودارها
نمودار ۴‑۱) وضعیت پست سازمانی پاسخ دهندگان ۸۵
نمودار ۴‑۲) وضعیت تحصیلی پاسخ دهندگان ۸۶
نمودار ۴‑۳) رشته تحصیلی پاسخ دهندگان ۸۷
نمودار ۴‑۴) وضعیت سابقه کار پاسخ دهندگان ۸۸
نمودار ۴‑۵) وضعیت میزان آشنایی با فن آوری پاسخ دهندگان ۸۹
نمودار ۴‑۶) توصیف شاخصهای آماری زیر ساخت فناوری اطلاعات ۹۱
نمودار ۴‑۷) توصیف شاخصهای آماری زیر ساخت های سازمان ۹۲
نمودار ۴‑۸) :مدل نظری تحقیق به روش معادلات ساختاری ۱۰۵
نمودار ۴‑۹) تخمین ضرایب استاندارد معادلات ساختاری ۱۰۵
نمودار ۴‑۱۰) مدل نهایی اصلاح شده ۱۱۰
نمودار ۴‑۱۱) وزن شاخص ها در مدل نهایی ۱۱۴
نمودار ۴‑۱۲) وزن شاخص ها استاندارد در مدل نهایی ۱۱۶
علائم و اختصارات
Massachusetts Institute off Technology MIT
Business IT Alignment Methodology BITAM
Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy KMO
Confirmatory Factor Analysis CFA
Structural Equation Model SEM
General Leaner Model GLM
Analysis of Moment Structures AMOS
Maximum Likelihood ML
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
در یک سازمان چنانچه مدیران اجرایی نیازهای اطلاعاتی خود را ندانند مدیران بازرگانی از تواناییهای فناوری اطلاعات خود بی خبر باشند، پرسنل درگیر با فناوری اطلاعات سازمان هیچ گونه شناخت و دیدی از کسب و کار سازمان نداشته باشند، کل سازمان و بخش های اطلاعاتی آن سازمان به طور کاملا مجزا از یک دیگر فعالیت نمایند و نیاز های یکدیگر را نشناسند و… ، باعث خواهد شد تا بازدهی سرمایه گذاری سازمان در فناوری اطلاعات و همچنین کسب و کار مربوطه بسیار پایین و کم باشد، چرا که اساسا سیستم های اطلاعاتی ایجاد شده و فناوری به کار گرفته شده نمی تواند گامی در جهت رفع نیازها و مشکلات سازمان بردارد و خود باعث ایجاد هزینه های سربار می شود(علی پور پیجانی، ۱۳۸۹ ه ش،۳۷). میزان همسویی بین این دو مقوله (کسب و کار و فناوری اطلاعات) را در دو بعد استراتژیک و ساختاری، میتوان بررسی و ارزیابی نمود(براون، شارون،۱۹۹۴،۶۹). این ارزیابی به این معنی است که می توان با بررسی میزان همسویی استراتژی فناوری اطلاعات سازمان با کسب و کار آن سازمان و همچنین همسویی ساختاری این دو موضوع به بررسی میزان همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان پی برد.
در کشور ما در سال های اولیه دهه ۱۳۸۰( ه ش)، دولت، با تعریف و راه اندازی طرح تکفا، تلاشی جهت حضوری برجسته و رسمی درصحنه فناوری اطلاعات کشور به انجام رساند، این حمایت باعث به کارگیری و به نوعی پیشرفت فناوری در سازمان ها و دستگاه های دولتی شد.
با وجود نیاز به اجرای چنین بررسی هایی در سازمان ها و مخصوصا در سازمان های دولتی، تا کنون تحقیقات اندکی در مورد همسویی در دستگاهها اجرا شده است. در بررسی دلایل این کمبود، می توان به عامل مهم جوانی صنعت فناوری اطلاعات در کشور اشاره کرد.
در این فصل پژوهشگر به طور خلاصه و با توجه به موضوع پژوهش، به بیان مسأله اصلی پژوهش و اهمیت و ضرورت پژوهش و همچنین به تعریف متغیرها، فرضیات و اهداف
می پردازد.
۱-۲- عنوان تحقیق
بررسی همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات واستراتژی های کسب و کار سازمان (مورد مطالعه : بانک ملی استان سمنان)
۱-۳- بیان مسأله