مدل شبکه ای مناسب برای SWOT
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مدل سلسله مراتبی و شبکه ای که برای تحلیل SWOT در اینجا پیشنهاد می شود و در شکل ۳-۱ مشاهده می شود از چهار سطح تشکیل شده است.هدف(بهترین مدل کسب و کار برای انتشارات آریانا قلم)نشان دهنده ی سطح اول می باشد،سطح دوم گروه های SWOT می باشند و سطح سوم عوامل یا فاکتورهای هر گروه SWOT و سطح چهارم هم گزینه ها یا مدل های کسب و کار بدیل برای انتشارات آریانا قلم.
سطح هدف
سطح زیر معیار
سطح هدف
W1
W21
W2
سطح معیار
سطح معیار
W3
W32
سطح زیر معیار
W4
W43
سطح گزینه ها
سطح گزینه ها
شکل ۲‑۱۳ساختار سلسله مراتبی SWOT(الف)و ساختار شبکه ای SWOT(ب)
در مدل سلسله مراتبی w21 برداری است که نشان دهنده ی تاثیر هدف بر معیار است و w32برداری است که نشان دهنده ی تاثیر هر زیر معیار بر گزینه ها می باشد.در مدل شبکه ای SWOT همانطور که در شکل ۳-۱ هم نشان داده شده است در سطح معیار برای گروه های SWOTوابستگی درونی در نظر گرفته شده است که اشاره به این دارد که مثلا بین نقاط قوت و فرصت ها وابستگی وجود دارد.در مدل شبکه ای هم w1نشان دهنده ی بردار اثرگذار هدف بر گروه های SWOT می باشد و W2 هم نشان دهنده ی بردار وابستگی درونی میان گروه های SWOT می باشد و W3هم نشان دهنده ی بردار تاثیر گروه های SWOT بر فاکتورهای گروه ها و W4هم بردار اثرگذاری فاکتورها بر مدل های کسب وکار.
الگوریتم پیشنهادی برای بکارگیری ANP در SWOT
نکته ای که لازم به ذکر است آن که در فرایند تحلیل شبکه ای می توان مراحل را به دو صورت پیش برد:یا از رویه تشکیل ماتریس بزرگ مراحل به پیش می رود و بر مبنای ارزیابی ماتریس بزرگ و نرمال سازی آن اوزان گزینه ها و در نهایت اولویت آنها تعیین می شود و یا اینکه مراحل بر مبنای عملیات ماتریسی به پیش می رودکه در الگوریتم پیشنهادی زیر رویه دوم به رویه اول ترجیح داده شده است.در نتیجه در الگوریتم پیشنهادی نیازی به تشکیل بزرگ و نرمال سازی آن و انتخاب مدل کسب و کار بر مبنای آن نیست.با توجه به مدل شبکه ای طراحی شده در بالا و اصول کلی ANPمراحل به کارگیری فرایند تجلیل شبکه ای در تحلیل SWOT به صورت زیر معرفی می گردد:
گام اول:شناسایی فاکتورها یا عوامل SWOT و مدل های کسب و کاری جایگزین.
گام دوم:با فرض اینکه هیچ وابستگی میان عوامل وجود ندارد درجه ی اهمیت گروه های SWOTرا از طریق مقایسات زوجی و با یک مقیاس ۹-۱ اندازه گیری می شود(محاسبه ی W1)
گام سوم :چون بین گروه های SWOT وابستگی وجود دارد لذا با بهره گرفتن از یک مقیاس ۹-۱ و مقایسات زوجی ماتریس وابستگی های درونی گروه ها(سطح دو مدل) محاسبه شود (محاسبه w2)
گام چهارم :تعیین ارجحیت (اهمیت) هریک از گروه های SWOT،از طریق ضرب کردن W1 در W2(محاسبه یwf)
گام پنجم:تعیین درجه اهمیت نهایی هریک از فاکتورهای SWOT با یک مقیاس ۹-۱ و مقایسات زوجی(wsub-f(local))
گام ششم:تعیین درجه ی اهمیت نهایی هریک از فاکتورهای SWOTبا ضرب کردن حاصل مرحله ی چهار در مرحله ی پنجم(wsub-f(global))
گام هفتم:تعیین درجه اهمیت مدلهای کسب وکارجایگزین به نسبت هریک از فاکتورهای SWOT با یک مقیاس ۹-۱ و از طریق مقایسات زوجی (یعنی محاسبه یw4)
گام هشتم:تعیین اولویت ها(رجحان ها)ی نهایی هریک از گزینه ها(با ضرب حاصل مرحله ششم در مرحله هفتم).(صحت و همکاران،۱۳۸۸)
مدل مفهومی تحقیق
در شکل ۳-۱ شمای ساده ای از مدل مفهومی تحقیق نشان داده شده است.
مطالعه مستندات موجود در زمینه مدل کسب و کار وکار آستروالدر،مدل های کسب و کار در صنعت نشر و تکمیل پرسشنامه باز توسط متخصصینو مصاحبه به منظور شناسایی ابعاد مختلف مدل کسب وکار موسسه چاپ و نشر کتاب
تعیین ارزشهای پیشنهادی با توجه به دیدگاه مشتریان و طراحی مدلهای کسب و کاری ممکن
تشکیل شبکه تصمیم و استفاده از روش ANP به منظور رتبه بندی مدلهای کسب وکار
تعیین فرصت ها،تهدید ها،نقاط قوت و نقاط ضعف به منظور ارزیابی مدلهای کسب و کار از نظر خبرگان و کارشناسان
شکل ۲‑۱۴مدل مفهومی تحقیق
جمع بندی:
در این فصل در ابتدا به بررسی مبانی نظری موجود در زمینه کسب وکار پرداختیم.از آنجایی که مبنای پژوهش صورت گرفته مدل کسب وکار آستروالدر می باشد به بررسی تابلوی کسب وکار و عناصر موجود در آن از دیدگاه آستروالدر پرداختیم.پس از صنعت نشر را معرفی کرده و تاریخچه کوتاهی از آن را بررسی کردیم.از آنجایی که ارزش پیشنهادی قلب مدل کسب و کار بوده و سایر عناصر مدل کسب وکار متاثر از ارائه ی ارزش پیشنهادی می باشند به رابطه ارزش و مدل کسب وکار اشاره کرده در بخش معرفی صنعت نشر به معرفی زنجیره تامین،زنجیره ارزش و شبکه ارزش پرداختیم.
در بخش پیشینه سعی کردیم تحقیقاتی که ارتباط بیشتر و مستقیمی با پژوهش حاضر دارند را مورد بررسی قرار دهیم.در تحقیقات داخلی طراحی مدلهای کسب و کاری به شیوه ی حاضر انجام نشده بلکه در صنایع مختلف به بررسی عناصر مدل کسب وکار پرداخته شده و بیشتر به ارزیابی و مقایسه مدلهای موجود پرداخته شده و کمتر به طراحی و یا تغییر مدلهای کسب وکار توجه شده است.علاوه بر آن در صنعت چاپ و نشر مورد پژوهشی مشابهی یافت نشد.
در تحقیقات خارجی بیشتر تحقیقات به صورت کیفی بوده و با بررسی عناصر تابلوی کسب و کار و مدلهای کسب وکاری موجود و سنتی در بیشتر موارد به مقایسه آنها پرداخته اند .تحقیقات خارجی نیز در صنایع مختلفی صورت گرفته و تنها چند تحقیق در صنعت نشر و چاپ کتاب صورت گرفته است.
فصل سوم
متدلوژی تحقیق
روش تحقیق
مقدمه
در این فصل در مورد روش تحقیق ،منابع جمع آوری اطلاعات و چگونگی نحوه گردآوری اطلاعات صحبت می کنیم.سپس فرایند تحقیق مورد بررسی و موشکافی قرار می گیرد.پس از آن با جامعه آماری تحقیق آشنا می شویم.
روش شناسی تحقیق
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است.تحقیق کاربردی در جستجوی دست یابی به یک هدف علمی است و تاکید آن بر تاثیر سعادت و رفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است و توسعه شیوه های علمی فعالیت های اجرایی را به دست می دهد.در تحقیق کاربردی ،یافته ها را می توان برای حل مسائل اجتماعی به کار برد (ایران نژاد پاریزی،۳۷:۱۳۸۷).
همچنین در این پژوهش به توصیف و مطالعه آنچه که هست می پردازیم.تحقیق توصیفی آن چه را که هست توصیف و تفسیر می کندو به شرایط موجود و روابط موجود،عقاید متداول،فرایندهای جاری ،آثار مشهود یا روند های در حال گسترش توجه دارد.توجه آن در درجه اول به حال است ،هر چند که غالب رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شود،مورد بررسی قرار می دهد.(جان بست،۱۲۵:۱۳۷۸)
از آنجایی که در تحقیقات توصیفی می توان ویژگی های جامعه مورد مطالعه را از طریق پیمایش ارزیابی نمود ،تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است.
«پیمایش» عبارتست از جمع آوری اطلاعات که با طرح و نقشه و به عنوان راهنمای عمل یا پیش بینی و یا به منظور تجزیه و تحلیل روابط برخی متغیرها صورت می گیرد(اوپنهام،۱۵۰:۱۳۶۹).