تجارت الکترونیکی مهمترین دستاورد بهکارگیری فنّاوری اطلاعات در زمینههای اقتصادی است. برای توسعهی تجارت الکترونیکی در کشور و ورود به بازارهای جهانی، داشتن نظام بانکی کارآمد از الزامات اساسی بهشمار میآید. اگرچه طی سالهای اخیر برخی روشهای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی نظیر دستگاههای خودپرداز، کارتهای بدهی[۲۰]،پیشپرداخت[۲۱] و غیره در نظام بانکی کشور مورد استفاده قرار گرفته است، اما تا رسیدن به سطحی قابل قبول از بانکداری الکترونیکی راهی طولانی در پیش است. در این میان بحث امنیت نیز به عنوان رکن بقای هر سامانهی الکترونیکی مطرح است. بدون امنیت، بانک الکترونیکی نه تنها فایدهای نخواهد داشت بلکه خسارتهای فراوانی نیز وارد می کند. دنیای امروز ما تفاوتهای چشمگیری با گذشته دارد. در گذشته پیچیدگی کار رخنهگرها[۲۲] و ابزارهایی که در دسترس آنها قرار داشت بسیار محدود و کمتر از امروز بود. گرچه جرایم اینترنتی در گذشته نیز وجود داشت اما به هیچ وجه در سطح گسترده و خطرناک امروز نبود. رخنهگرهای دیروز، امروزه متخصصان امنیت اطلاعات هستند که سعی می کنند از تأثیرات گستردهی حملات اینترنی بکاهند. امروزه مجرمان اینترنتی نه تنها نیاز به خلاقیت زیادی ندارند بلکه اغلب در زمینه رخنه[۲۳] از دانش چندانی برخوردار نیستند ولی در عین حال بسیار خطرناک هستند. در فضای اینترنت کنونی حتی کودکان نیز میتوانند به آسانی به رایانه ها نفوذ کرده و برای اهداف مخربی از آنها بهره بگیرند. در گذشته هدف رخنهگرها عموماً دانشگاهها، کتابخانه ها و رایانههای دولتی بود و اغلب انگیزه های بیضرر و کنجکاوی شخصی منجر به حمله میشد؛ حال آنکه امروز با گسترش پهنای باند، رخنهگرها تقریباً هرآنچه آسیبپذیر است را هدف قرار می دهند (James, 2005).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در این فصل ابتدا بانکداری الکترونیکی را تعریف میکنیم و پس از مرور چالشها و زیرساختهای مورد نیاز آن به معرفی یکی از مهمترین و آسیبرسانترین انواع حملات تهدیدکنندهی بانکداری الکترونیکی یعنی دامگستری[۲۴] میپردازیم. در ادامه آمارهای مربوط به دامگستری را بررسی کرده و در نهایت با دستهبندی روشهای تشخیص دامگستری فصل را به پایان میبریم.
۲-۲- بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی عبارت است از ارائه خدمات بانکی از طریق شبکههای رایانهای عمومی و قابل دسترسی (اینترنت یا اینترانت) که از امنیت بالایی برخوردار باشند. بانکداری الکترونیکی دربرگیرنده سامانههایی است که مؤسسات مالی و اشخاص را قادر میسازد تا به حساب خود دسترسی داشته باشند و اطلاعاتی دربارهی خدمات و محصولات مالی بهدست آورند. در سامانههای بانکداری الکترونیکی از فنّاوریهای پیشرفتهی نرمافزاری و سختافزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی استفاده می شود که در نهایت میتواند منجر به عدم حضور فیزیکی مشتری در شعب بانکها شود (سعیدی و همکاران، ۱۳۸۶).
براساس تحقیقات مؤسسۀ دیتامانیتور[۲۵] مهمترین مزایای بانکداری الکترونیکی عبارتند از: تمرکز بر شبکه های توزیع جدید، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای جدید تجارت الکترونیکی. بانکداری الکترونیکی در واقع اوج استفاده از فنّاوری جدید برای حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است (Shah et al., 2005). جدول ۲-۱ خلاصهای از مزایای بانکداری الکترونیکی را از دیدگاههای مختلف بیان می کند.
جدول ۲-۱ مزایای بانکداری الکترونیکی از جنبه های مختلف (ساروخانی، ۱۳۸۷)
دیدگاه | مزایا | |
بانکها و مؤسسات مالی |
|
|
مشتریان |