معیارها
ابزارهای تقویت کیفیت
مراحل پژوهش که ابزارها در آن استفاده می شوند
اعتبار
سه سویه سازی
مشارکت طولانی مدت
تحلیل موارد مخالف
جمع آوری داده ها
قابلیت تأیید
بررسی اعضا
بازنگری دقیق
بررسی موارد مطالعه
قابلیت اطمینان
کدگذاری مطالعات
بررسی داده ها
مصاحبه های شرکت کنندگان
قابلیت انتقال
توصیف دقیق
بیان فرضیه ها
بررسی موارد مطالعه
۵-۳- روش تجزیه و تحلیل داده ها:
به کمک روش تحلیل محتوا، برداشت های محقق از محتوا تحلیل می گردد. درحین تجزیه و تحلیل داده ها، داده ها طبقه بندی می شوند.
پس از مصاحبه، کدها جمع آوری و مقایسه می شوند تا مفاهیم کلی تری استخراج گردد. کدبندی که انجام شد ابعاد ارزیابی عملکرد استخراج می شود. سپس مولفه ها مشخص می گردند. و در نهایت الگوی راهبردی ارزیابی عملکرد ارائه خواهد شد..
۱-۵-۳- تحلیل محتوا:
تحلیل محتوا روش مطالعه وتجزیه وتحلیل ارتباط ها به شیوه نظام مند، عینی وکمی برای اندازه گیری متغیرها است (شریفی،۱۳۸۶: ۲۳۹).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرایند کامل تحلیل محتوا را می توان به سه مرحله کلان تقسیم نمود:
الف) شکستن و کاهش متن،
ب) بررسی و کاوش متن
ج) ادغام و یکپارچه سازی بررسی ها و کاوش ها.
در حالی که همه این مراحل با تفسیر و تحلیل همراه است اما در هر مرحله تحلیل، سطح بالاتری از انتزاع به دست می آید (آتراید-استیرلینگ، ۲۰۰۱). برخی از مراحل تحلیل محتوا شبیه مراحل سایر تحقیقات کیفی است بنابراین همه مراحل آن لزوماً اختصاص به تحلیل مفهوم ندارد. فرایند تحلیل محتوا زمانی شروع می شود که تحلیلگر به دنبال شناسایی الگوهایی از معانی و موضوعات مورد علاقه در داده ها باشد، این کار ممکن است در طول جمع آوری داده ها اتفاق بیفتد. نقطه پایان این فرایند نیز تهیه گزارشی از محتوا و معانی الگوها و مفاهیم در داده ها است. مفاهیم، سازه های انتزاعی (غالباً فازی) هستند که پژوهشگر قبل، حین و بعد از تحلیل شناسایی می کند (ریان و برنارد، ۲۰۰۰: ۷۸۰)،
در اینجا فرایند تحلیل محتوا و ترسیم شبکه مفاهیم در قالب سه مرحله، شش گام و بیست اقدام معرفی میشود. خلاصه ای از مراحل شش گانه تحلیل محتوا در جدول زیر آمده است. نکته قابل توجه این است که تحلیل های کیفی از یک سری خطوط راهنما استفاده می کنند و نه یک سری قوانین مشخص، این امر باعث انعطاف پذیری آنها برای تناسب روش با سوال ها و داده های تحقیق می شود. ضمن اینکه تحلیل محتوا یک فرایند خطی و صرفاً حرکت از یک مرحله به مرحله بعد نیست بلکه یک فرایند رفت و برگشتی است که در صورت نیاز در همه مراحل تحقیق صورت می گیرد. همچنین تحلیل فرآیندی است که طی زمان شکل می گیرد و نباید با عجله انجام شود (براون و کلارک، ۲۰۰۶: ۹۱).
جدول ۲-۳) فرایند گام به گام تحلیل محتوا و تحلیل شبکه مفاهیم (براون و کلارک، ۲۰۰۶: ۹۵)
مرحله
گام