برای اجرای این آزمون، ابتدا شرکت کننده به پشت روی تشک دراز می کشد و درحالی که کف پاهایش روی زمین قرار دارد، زانوها را طوری خم کرده تا زاویه ای کمتر از ۹۰ درجه داشته باشد و دست ها به صورت ضربدری روی سینه و کف پای او ثابت روی زمین قرار بگیرد. سپس شرکت کننده با شنیدن فرمان«حاضر»، «رو» حرکت را آغاز می کند(۴۱). در این آزمون، تعداد دراز و نشست صحیحی که هر شرکت کننده در مدت یک دقیقه(۶۰ ثانیه) انجام داد به عنوان رکورد او محاسبه و ثبت گردید.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل۳-۶٫ یک نمونه از مراحل اجرای آزمون دراز نشست در تحقیق
۳-۷-۳٫ اندازه گیری انعطاف پذیری عضلات کمر و عضلات خلفی ران
چگونگی اجرای آزمون انعطاف پذیری
آزمون انعطافپذیری که به آن نشستن و رساندن نوک انگشتان دست به پاها نیز گفته می شود، شرکت کننده در اجرای این آزمون تلاش می کند با صاف نگه داشتن زانوها تا حدامکان دست های خود را روی جعبه به طرف جلو بکشد. مقیاس اندازه گیری(سانتی متر) روی جعبه مشخص گردیده است. در این آزمون، شرکت کننده دستهای خود را درحالیکه کف دست ها به طرف پایین بود و انگشتان به طرف جلو کشیده شده بود، چهار بار به طرف جلو کشید. سپس در کشش چهارم با حداکثر کشش، حداقل دوثانیه در همان وضعیت باقیماند. در این مرحله، میزان کشش او بر اساس سانتیمتر اندازه گیری و ثبت شد(۴۱).
۳-۷٫ یک نمونه از اجرای آزمون انعطاف پذیری در تحقیق
۳-۸٫ اندازه گیری قلبی- تنفسی(توان هوازی)
برای اندازه گیری توان هوازی از روش میدانی و آزمون دوی ۵۴۰ متر استفاده شد.
چگونگی اجرای آزمون دوی ۵۴۰ متر
برای اجرای این آزمون، شرکت کننده پشت خط شروع ایستاد و با علامت «حاضر» آماده شد و با فرمان «رو» شروع به دویدن کرد. در این مرحله شرکت کننده مسافت ۵۴۰ متر را با ۱۰ بار دویدن و یا راه رفتن دور زمین والیبال طی کرد. کمترین زمان پیموده شده در این مسافت به عنوان رکورد وی ثبت گردید(۴۱). در این آزمون برای اندازه گیری زمان و ثبت رکورد از کرونومتر JOEREX ساخت کشور چین استفاده شد.
۳ –۸٫ نحوه ی اجرای آزمون دوی ۵۴۰ متر
شکل۳-۹٫ کرونومتر جهت سنجش زمان در دوی ۵۴۰ متر
۳-۹٫ روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها
در این پژوهش، به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی از توزیع فراوانی، درصد، نمودار، میانگین، انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی برای تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف، و به منظور آزمون فرضیات و تعیین روابط همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. کلیه فرایند تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش به کمک نرم افزار SPSS21 در سطح معناداری آلفای ۵ درصد تحلیل شد برای رسم نمودارها نیز از نرم افزار اکسل استفاده گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱٫ مقدمه
در این فصل یافته های پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل می شود. در بخش آمار توصیفی از درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و نمودار استفاده شده است. در بخش دوم به تحلیل استنباطی اطلاعات به دست آمده پرداخته شد که برای تعیین نرمالبودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و تعیین روابط همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. کلیه فرایند تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش با نرم افزار SPSS21 و برای رسم نمودارها از نرم افزار اکسل استفاده شد.
۴-۲٫ تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها، یافتههای پژوهش
۴-۲-۱٫ یافتههای توصیفی مربوط به ویژگی های تن سنجی و ترکیب بدنی
میانگین و انحرافمعیار ویژگیهای تنسنجی و ترکیببدنی شرکت کنندگان(سن، قد، وزن، شاخص توده بدن(BMI)، دورکمر، دور لگن و WHR) درجدول شماره ۴-۱ ارائه شده است.
جدول ۴-۱. ویژگیهای تن سنجی و ترکیب بدن شرکت کنندگان
گروه(۳۰۰=N) | متغیر | میانگین | انحراف معیار | حداقل | حداکثر | |
دانش آموزان (دختر) |
سن (سال) | ۰۷/۱۳ | ۷۰۲/۰ | ۱۲ | ۱۴ | |
قد (سانتیمتر) | ۷۰/۱۵۷ | ۰۷۰/۶ | ۱۳۸ | ۱۷۵ |