۲-۳-۷: مدل تعالی سازمانی در ایران
مدل تعالی سازمانی در شرایطی در ایران مطرح می شود که در جهان، بیش از ۷۰ مدل سرآمدی ملی و ۹۰ جایزه کیفیت وجود دارد که عموماً بهره گرفته از مدلهای EFQM و بالدریج بوده و به سوی یکدیگر همگرا شدهاند.گویا زبان رقابت در همهجای دنیا یکی است و مؤسسات اقتصادی را از آموختن الفبای مدیریت فراگیر سازمانگریزی نیست. لزوم رقابتپذیر شدن بخش صنعت و معدن با رویکرد جهانی و توصیههای مشارکتها و ادغامهای صنعتی با جهان، برای امکان دستیابی به بازار جهانی و ایجاد اعتبار جهانی برای این بخش باعث شد که در وزارت صنایع و معادن طراحی مدلی جهانی مورد توجه و اقدام قرار گیرد، مدلهایی که چندین سال بود جوامع صنعتی جهانی آن ها را پذیرفته و دنبال کرده بودند.طی سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ دو مدل اصلی مالکوم بالدریج و EFQM و تغییراتی که احیاناً برخی کشورهای دیگر روی این دو مدل صورت داده بودند توسط وزارت صنایع و معادن و مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفت.فرایند انتخاب نیز با تشکیل گروههای کارشناسی و جمع آوری اطلاعات و انجام ارتباطات یا مؤسساتی که این مدلها را دنبال می کردند و تهیه پیشنویسهای لازم صورت گرفت سپس در جلسات متعدد کمیتههای علمی مرکب از کارشناسان و متخصصین سیستمهای مدیریت، این پیشنویسها مطرح و در نهایت توسط کمیته علمی مدل تعالی سازمانی EFQM در تاریخ ۱۰/۳/۸۲ به تصویب رسید.با تصویب مدل EFQM در سال ۱۳۸۲، این مدل در زیر مجموعه های وزارت صنایع و معادن به اجرا درآمد و این وزارتخانه و مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی، مقدمات جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی را پیریزی کردند که در طول دو دوره از برگزاری جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی، تعدادی از شرکتهای بزرگ دولتی و تعداد محدودی از شرکتهای بخش خصوصی این مدل را دنبال کردند و پس از طی مرحله خودارزیابی، موفق به پرکردن اظهارنامه جهت دریافت گواهینامه شدند.(دلقوی ۱۳۸۶)
۲-۳-۸ : دلایل انتخاب مدل تعالی سازمانی EFQM در ایران
۱٫ در میان کشورهای جهان، بیش از مدلهای دیگر به عنوان مدل جایزه ملی انتخاب شده است.
۲٫ روابط خوب ایران با کشورهای اروپایی، امکان انتقال دانش و استفاده مستقیم از خبرگان این مدل را برای سازمانهای ایرانی فراهم می کند.
۳٫ دیدگاه سیستماتیک قوی و توجه دقیق به مدیریت مبتنی بر فرایندهای سازمانی و نتیجهگرایی مدل EFQM برای سازمانهای ایرانی که معمولاً در این حوزه ها با مشکلات جدی روبرو هستند بسیار آموزنده و اجرایی است.
۴٫ مدلی که مبنای ارزیابی و اهدای «جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی» در بخش صنعت و معدن ایران قرار گرفته است و قرار است توسط وزارت صنایع و معادن به سازمانهای واجد شرایط احراز جایزه داده شود منطبق بر مدل EFQM است. (نجمی،حسینی ۱۳۸۳،۱)
خلاصه فصل :
این فصل به سه بخش تقسیم شده که با مباحثی سلسله وار در مورد مشتری مداری ، ارزیابی عملکرد و مدل تعالی سازمانی (EFQM) سعی در بیان مبانی نظری این تحقیق دارد و در واقع به نحوی تشریح موضوع کلی این تحقیق میباشد.
در ابتدا مباحثی در مورد مشتری و مشتری مداری و اهمیت این موضوع در بقا و ادامه حیات سازمانها مطرح گردیده است . امروزه دنیای کسب و کار بر پایه مشتری مداری و رضایت مشتریان استوار گشته ، به گونه ای که گسترش خدمات و حتی ارائه آن بدون در نظر گرفتن این اصل نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن است . فعالان عرصه اقتصاد و کسانی که به ماندگاری جاودانه در این عرصه می اندیشند ، به خوبی می دانند که اکسیژن تنفس در دنیای تجارت ، اصل مشتری مداری است و درک این سخن که ” همیشه حق با مشتری است ” را سرلوحه برنامه های خویش می دانند.
همه سازمانهای دولتی و خصوصی برای توسعه، رشد و پایداری در عرصه رقابتی امروز به نوعی سیستم ارزیابی عملکرد نیاز دارند که در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامه های سازمان، فرایند و منابع انسانی خود را مورد سنجش قرار دهند.سازمانهای کارا به جمع آوری و تحلیل داده ها بسنده نمیکنند، بلکه از این داده ها برای بهبود سازمان و تحقق رسالتها و استراتژیها استفاده می کنند.
بیان انواع مطالعات و شاخصهای کیفیت خدمات و مدلهای ارزیابی آن ها از قبیل مطالعات پاراسرمن و همکارانش در دهه ۱۹۸۰ ، بررسی ابعاد کیفیت خدمات توسط والری و همکاران ، شاخص رضایت مشتری آمریکا و … و همچنین بررسی مدلهایی مثل مدل سروکوال ، جایزه ملی دمینگ و … نیز بخش دوم این فصل را تشکیل داده است .
و در پایان فصل از مدل تعالی سازمانی (EFQM) که مدل استفاده شده در این تحقیق بوده و یکی از رایج ترین و پراستفاده ترین مدلهای ارزیابی عملکرد میباشد به طور کامل مطرح و معیارها ، ویژگیها و مفاهیم و در پایان معایب این مدل توضیح داده شده است.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه:
پس از اینکه پژوهشگر در فرایند پژوهش با چارچوب نظری پیرامون موضوع پژوهش آشنا شد و پژوهشهای مرتبط با موضوع را مورد بررسی قرار داد، خواهد توانست با دیدگاهی وسیعتر و ابعادی جدیدتر به موضوع پژوهش خود بپردازد. بر این مبنا خواهد توانست بر اساس چارچوب نظری پژوهش و روشهای به کار گرفته شده در پژوهشهای قبلی، روش مناسب را انتخاب و به نتایج بهتری دست یابد. روش پژوهش یکی از مراحل بسیار مهم در انجام پژوهشهای علمی است و روش شناختی درست پژوهش، موجب به کارگیری ابزار و روشهای معتبر در فرایند بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و حل مشکلات خواهد شد در این فصل ابتدا نوع و طرح پژوهش،روش تحقیق ،جامعه آماری، نمونه آماری پژوهش و انتخاب آزمودنی ها شرح داده شده است.سپس درمورد ابزار گردآوری داده هاو همچنین روایی و پایایی این ابزار ها توضیحاتی ارائه می شود. در پایان روش اجرای پژوهش و روش های آماری برای تجزیه تحلیل داده ها ارائه می شود.
۳-۱ : نوع پژوهش
پژوهش حاضر با تعریفی که کمپبل، از پژوهش شبه آزمایشی عرضه میکند ، مطابقت بیشتری با پژوهش شبه آزمایشی دارد.پژوهش شبه آزمایشی، پژوهشی است علمی ، که معمولاً در شرایط واقعی و حقیقی اجتماعی به کار می رود ، در این شرایط و موقعیت ها ، امکان کنترل همه متغیرهای موجود در حوزه آزمایشی وجود ندارد.بنابرین ، مهم ترین وظیفه پژوهشگر آن است که، تا حد امکان استثناها ، محدودیت ها و عوامل کنترل در پژوهش را شناسایی کند و آن ها را مورد ارزشیابی کمی و کیفی قرار دهد، تا بتواند نتایج پژوهش خود را، مستدل تر و عینی تر ارائه دهد.(نادری و نراقی ، ۱۳۸۴)
۳-۲ : جامعه آماری:
جامعه آماری تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشد. صفت مشخصه صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری، مشترک بوده و متمایز کننده جوامع آماری از سایر جوامع باشد(آذر و مومنی،۱۳۷۵)
جامعه آماری این پژوهش را مشتریان محترم بانک مسکن در شعب منتخب (شعب درجه ۱ تا ۴ ) که شامل ۲۵ شعبه میباشد، تشکیل میدهند.مشتریان به طور تصادفی انتخاب گردیده و پرسشنامه مورد نظر را تکمیل می نمایند.
۳-۳: روش نمونه گیری و حجم نمونه :