۵
۴
۳
۲
۱
۳-۶- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه:
جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارمندان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم و مراجعه کنندگان به مراکز دولتی در گروه سنی مختلف می باشد . نمونه آماری متشکل از ۳۶۰ نفر در این مطالعه کلی انتخاب شدند.
شیوه انتخاب نمونه مورد نظر به صورت تصادفی خوشه ای بوده است بدین صورت که از ابتدا کارمندان و مراجعه کنندگان را انتخاب و سپس هر گروه به دو گروه دیگر (تحصیلات پایین تر از لیسانس ، لیسانس و بالاتر از لیسانس ) تقسیم نمودیم و از هر دو گروه به صورت تصادفی انتخاب نمودیم .
در انبوه مقالاتی که درباره روش های مبارزه با فساد مالی و اداری منتشر شده برخی از اصول بیشتر تاکید می شود که درهر کشور با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و مدیریتی آن باید تطبیق ، تبیین و اجرا گردد. فصل مشترک و اهم اصول مبارزه با مفاسد در این مقالات عبارت است از تقویت، شفافیت و پاسخگویی بخش دولتی ، مستندسازی، تسهیل مقررات اداری، تقویت نظام حسابرسی و ذیحسابی و کنترل و نظارت موثر بر فعالیتهای مالی، خصوصی سازی و… که با مطالعه کتابهای مختلف در این زمینه این تحقیق صورت پذیرفت. بدین منظور پرسشنامه طراحی وسئوالات پرسشنامه طراحی برای جامعه آماری (کارمندان دولت و بعضی از مراجعه کنندگان به مراکز دولتی) تدوین شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
یافته های تحقیق شامل رتبه بندی متغیرهای موثر در بروز فساد اداری و همچنین راه کار مبارزه با فساد اداری و شناساندن جایگاه دیوان عدالت اداری برای جامعه آماری است. درنهایت مدل مبارزه با فساد اداری مبتنی بر راهبردهای مدیریتی فرهنگی و اقتصادی و سیاسی بر اساس مبانی نظری و نیز یافته های تحقیق ارائه شده است.
۳-۷- ابزارگردآوری اطلاعات:
در پژوهش حاضر برای سنجش اطلاع از فساد اداری وتاثیر دیوان عدالت اداری از فرم۴۵ سوالی پرسشنامه استفاده شد . این پرسشنامه از پنج خرده آزمون بر اساس پرسشنامه GHQ به شرح جدول ذیل تشکیل شده است .
جدول شماره (۲ – ۳ ): فهرست ابعاد آزمونGHQ
ردیف
ابعاد
شماره سوال ها
تعداد سوال
۱
حقوق و مزایای کارکنان
۱ ، ۲ ، ۳، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷
۷
۲
کارکرد مدیریتی ، فرهنگی ، سیاسی
۸ ، ۹ ، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ ،۱۵، ۱۶، ۱۷ ، ۱۸ ، ۱۹
۱۲
۳
عوامل محیطی
۲۰، ۲۱ ،۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱
۱۲
۴
نظارت نهادهای مدنی در ادارات
۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸
۷
۵
ارزشهای اخلاقی و باورهای دینی کارکنان