بهبود فرایند طراحی درس ، بررسی و نوآوری در راهبردهای آموزشی ، ارزیابی نتایج و بازدادن به نظام و ارزیابی تفکر دانش آموزان می باشد که همگی از جمله صلاحیت های حرفه ای ملمان است.
استيگلر و هيبرت (1999) نيز به موارد فوق، اين نکته را میافزايند که درس پژوهی، سيستمی ايجاد می کند که ازتجربههای خود میآموزد؛ به عبارت ديگر سيستمی که دارای حافظه است و تجربيات و بينش معلمان را ضبط می کند و باعث بهبود بلندمدت می گردد.
در واقع درس پژوهی محيطی فراهم می کند که معلمان در آن بتوانند با مشارکت مستمر به حل مسائل خود بپردازند و دانش حرفهای توليد کنند و از طريق آن به توسعه حرفهای دست يابند(استيگلر و هيبرت، 2004).
لوئيس(نقل از ائتلاف منطقهای شمال غربی آيزنهاور در رياضی و علوم،2001:3نقل از خاکباز) می گويد: “نکتهی درخشان درس پژوهی آن طور که معلمان ژاپنی بيان می کنند، تمرکز بر فکر و عمل دانش آموزان است که حاصل آن بهبود يادگيری دانش آموزان میباشد.” او همچنین (2002) مهم ترین هدف درس پژوهی را بهبود مستمر تدریس به منظور یادگیری دانش آموزان می داند و برای رسیدن به این هدف تمرکز اولیه آن را این موضوع می داند که دانش آموزان چگونه رفتار می کنند و چگونه یاد می گیرند. به بیان دیگر هدف اولیه درس پژوهی بهبود فرایندهای آموزش و یادگیری در کلاس درس از طریق درک و شناخت بیشتر و بهتر چگونگی یادگیری و تفکر دانش آموزان است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
به نظر یوشیدا و فرناندز(2004) هدف اصلی درس پژوهی پیشرفت مستمر تدریس است که در نتیجه آن دانش آموزان نیز بیشتر و بهتر یاد می گیرند.آن ها و لوئیس (2002) معتقدند موفقیت درس پژوهی با میزان یادگیری ، مهارت و حرفه ای شدن معلمان سنجیده می شود ، این که معلمان و اعضای گروه در پایان درس پژوهی چه قدر احساس می کنند که بر یادگیری و مهارتشان افزوده شده است.
فرناندز، کانن[96] و چوکسی [97](2003) یادآوری کرده اند، این الگوی پیشرفت علم مسائل مهمی را که مرتبط به چگونگی ارزشیابی، بحث و یادگیری از سنت تدریس خود است پیش روی معلمان قرار می دهد (نقل از سایتو[98] و آتنسیو[99]، 2013)
سربین و کپ[100] (2006 ،) هدف های درس پژوهی را در موارد زیر خلاصه کرده اند:
-
- درک بهتر چگونگی یادگیری دانش آموزان از آن چه معلم تدریس می کند.
-
- خلق نتایج کاربردی و قابل استفاده برای معلمان دیگر در همان موضوع درسی .
-
- بهبود و اصلاح تدریس از طریق پژوهش مشارکتی و نظام مند .
-
- ایجاد یک دانش آموزشگری بر اساس آن چه معلمان از بحث کردن با یکدیگر به دست می آورند.
2-4-6 - پیامدها برای مشارکت کنندگان
مشارکت کنندگان در درس پژوهی: (لویس براون ، 2009)
-
- درک می کنند که چگونه درس پژوهی به عنوان راهی برای تقویت تدریس و یادگیری در مدارس و به ویژه آنهائی که عملکرد پائین دارند دارای اهمیت است؛
-
- نقشی را که اطلاعات در درس پژوهی بازی می کند و نحوه ی جمع آوری اطلاعات در خلال درس پژوهی را می فهمند؛
-
- می دانند که خودشان چگونه درس پژوهی را انجام دهند؛
-
- راههایی را برای تنوع بخشیدن به درس پژوهی می یابند مانند، نوشتن دروس و سپس آزمایش آن ها
-
- از اهداف درس پژوهی آگاه شده و می دانند چگونه درس پژوهی با اقدامات آغازین دیگربایستی متناسب باشد؛
-
- از دیگر فعالیت های یادگیری حرفه ای ،که با درس پژوهی مرتبط هستند مطلع می شوند؛
-
- در مورد نحوه ی اجرای درس پژوهی در محیط های خود برنامه ریزی میکنند؛
-
- در همان حال که درس پژوهی را در گروه های یادگیری حرفه ای خود آغاز می کنند در مورد نحوه ی برقراری ارتیاط با همدیگر و پی گیری این کارگاه به صورت الکترونیکی و به صورت شخصی برنامه ریزی می کنند.
دادلی (2013) درباره فواید درس پژوهی اظهار می داردکه :
1) زمینه امن درس پژوهی این امکان را در اختیار معلمان قرار می دهد که با آموزش تجربه کنند در حالی که در برابر یادگیری شاگردان تا حدودی زیادی مسئول هستند .
2) ارزش و منافعی که معلمان از یادگیری به کمک یکدیگر کسب کرده اند .
3) و اینکه چگونه درس پژوهی آنها را قارد می سازد شاگردان خود را به صورتی جدید و بر اساس بینش های دقیق که از طریق مشاهده ی کلاس متمرکز به دست آمده است ببینند.
درس پژوهی، از طريق ايجاد فرصت در زمينههای زير، باعث توسعه حرفهای معلمان می شود:
-
- تفکر عميق درباره اهداف بلند مدت يادگيری[101]؛
-
- توسعه دانش موضوعی[102]؛
-
- توسعه دانش آموزشی[103]؛
-
- يادگيری دانشگاهی[104]؛
-
- طرح درسهای با کيفيت بيشتر؛
-
- ارتباط با اهداف زندگی روزمره؛
-
- توانايی مشاهده دانش آموزان از طريق ايجاد چشمانی برای ديدن همه دانش آموزان[105]” (لوئيس، 2002؛ لوئيس، 2002؛ لوئيس، پرری و هارد،2004؛ پالتی و دورت[106]، 2004 ، نقل ازدادلی ،2013).
همچنین(لویس براون ، 2009) معتقد است که چرخه ی درس پژوهی برای معلمان فرصتی فراهم میکند که:
-
- با دقت درمورد اهداف مرتبط با یک درس ویژه، واحد و یک موضوع تفکر کنند.
-
- عمیقا در مورد اهداف بلند مدت آن برای دانش آموزان فکر کنند. چه تفاوتی بین آنچه الان دانش آموزان هستند و آنچه که امیدواریم بشوند وجود دارد ؟
-
- بهترین دروس در دسترس را مطالعه و بهبود بخشند؛
-
- دانش خود را در بارهی موضوع تعمق بخشند و این کار را با در نظر گرفتن سوالاتی مانند آنچه در زیر آمده انجام دهند: چه دانش و درک وفهمی دارای اهمیت است؟ این دانش و درک وفهم چگونه گسترش می یابد؟ تفاوت بین درک وفهم و آگاهی دانش آموز چیست؟
-
- راجع به اهداف بلند مدت برای دانش آموزان عمیقا فکر کنید. اختلاف و شکاف بین اینکه دانش آموزان الان چه کسانی هستند و آنچه امیدواریم در آینده باشند چیست؟
- بهترین درس های در دسترس را بررسی و توسعه دهند.