ارزش دهی آغازی:
شرکت, رشد بار, احتمال سناریوی هر باد, مقدار خودروهای قابل اتصال به شبکه
%V2G=0
v
مسأله برنامه ریزی قابل استفاده با در نظر گرفتن تولید توان احتمالی باد
بهینه سازی در هر شرکت
%V2G=%V2G+
سود هر شرکت
سود باد
NO
آیا بازده باد زیاد شده است؟
YES
نتایج را ذخیره کن(بهره برداری از خودروهای قابل اتصال به شبکه,سود باد و قیمت برق)
شکل(۴-۶): الگوریتم پیشنهادی مسئله برنامه ریزی بهره برداری با در نظر گرفتن نقش خودروهای برق ده قابل اتصال به شبکهدر کنار منابع بادی
۴-۶- خلاصه و نتیجه گیری
در این فصل مدلسازی مربوط به مسئله برنامه ریزی بهره برداری با در نظر گرفتن منابع سنتی، منابع بادی،خودروهای برق ده قابل اتصال به شبکه و همچنین در نظر گرفتن راهکارهای مدیریت مصرف آمده است. مدلسازی مسئله برنامه ریزی بهره برداری در یک دوره یکساله صورت گرفته است. دلیل اصلی این مسئله این است که هزینه سرمایه گذاری منابع تولید در مسئله در نظر گرفته شود. مطالعات در این سال به چند زیر دوره تقسیم شده است که اساس انتخاب این زیر دورهها، رژیک باد و همچنین اطلاعات بار مشترکین میباشد. مسئله برنامه ریزی بهره برداری در محیط رقابتی صورت گرفته است؛ بنابراین برای انتخاب استراتژی بهینه از تئوری بازی و مدل کارنو استفاده شده است تا نقطه تعادل نش به دست آید.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ازآنجاییکه درصد استفاده از ذخیرهسازها نسبت بهکل منابع محدود است، لذا خودروهای برق ده برای تأمین بار پایه مناسب نمی باشد؛ بنابراین در این فصل از پایان نامه پیشنهاد شده است که خودروهای برق دهبهصورت یکپارچه با منابع بادی بهره برداری شوند تا انعطافپذیری منابع بادی را افزایش داده و ضریب ظرفیت منابع بادی را بهبود دهند.الگوریتم پیشنهادی میزان شرکت خودروهای برق ده در کنار منابع بادی نیز در این فصل آمده است. در مورداجرای راهکارهای مدیریت مصرف نیز بار مشترکین بهصورت الاستیک نسبت به قیمت برق در نظر گرفته شده است. علاوه بر این پیشنهاد شده است که از یکپارچگی منحنی بار و ذخیرهسازهای انرژی میزان پیک توان مصرفی کاهش یابد که این خود به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف مطرح میباشد.
فصل پنجم
مطالعات عددی
۵-۱ - مقدمه
قیمت برق یکی از عوامل مؤثر در بحث برنامه ریزی بهره برداری در بازارهای رقابتی برق
میباشد که بهمنظور ترغیب بازیگران جهت شرکت در بازار برق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با حضور منابع بادی پرشهای قیمت نیز افزایش مییابد. یکی از مسائل بسیار مهم که با در نظر گرفتن منابع بادی مطرح می شود، در نظر گرفتن سیاست تشویق برای این منابع جهت شرکت آنها در محیط رقابتی میباشد. در این فصل مسئله برنامه ریزی بهره برداری با در نظر گرفتن منابع بادی، خودروهای برق ده و با توجه به راهکار مدیریت مصرف در سمت مشترکین، شبیهسازی شده است.
۵-۲- شبکه نمونه
چارچوب پیشنهادی جهت برنامه ریزی بهره برداری بر روی یک سیستم تست که از مراجع برگرفتهشده پیادهسازی شده است که سیستم تست شامل چهار شرکت تولید میباشد. هر یک از شرکتهای تولید مالک یک نوع تکنولوژی میباشند.
سیستم تست دارای ۱۶۰ مگاوات ظرفیت نصب شده تولید میباشد. همانطور که قبلاً نیز بیان شد، بار الکتریکی سیستم بهصورت الاستیک در نظر گرفته شده است. ماکزیمم دیماند این سیستم موردمطالعه۱۴۰ مگاوات میباشد. جدول(۵-۱) مشخصات واحدهای تولید پراکنده سیستم موردمطالعه را نشان میدهد.
جدول (۵-۱): داده های مربوط به تکنولوژیهای تولید پراکنده
نوع تکنولوژی | هزینه بهرهبرداری(دلار بر مگاوات ساعت) | ظرفیت (مگاوات) | طول عمر | CO2 پوند بر مگاوات |
بیوماس | ۶/۶ | ۴۰ | ۴۰ | ۰ |
بخاری | ۱۵ | ۸۰ | ۴۰ | ۱۸۴۰ |