کشنده
۴۰
۴
ریچ استاکر
۵۰
۵
لیفتراک و تاپ لیفت
۱۲۴
۵-۴-۱ تحلیل ظرفیت
بیش از ۶۰ درصد کالاهای عمومی که به وسیله حمل و نقل دریایی جابجا می شوند، کانتینری هستند. تقریبا ۸۰ درصد تجارت دریایی مناطق صنعتی کانتینری است (کانتینریزاسیون بین الملل، ۲۰۰۴). در سال ۲۰۰۹ ترکیب ناوگان کانتینری از نظر تعداد ۹۱۱۴ فروند و از نظر ظرفیت ۱۴/۱میلیون TEU بود. در حال حاضر روندی به سوی هر چه بزرگتر شدن کشتی های کانتینری در حال جریان است.
یک اسکله کالای عمومی به زحمت در سال۱۳۰۰۰۰-۱۵۰۰۰۰ تن کالا را تخلیه می کند (بانک جهانی، ۲۰۰۱). در حالی که یک اسکله کانتینری که به ۴ گنتری کرین مجهز است در حال حاضر به طور متوسط می تواند در سال ۴۰۰-۸۰۰ هزار تی ای یو معادل ۴-۸ میلیون تن کالا را جابجا می کند. اسکله هایی که می خواهند کشتی های کانتینری نسل ششم و هفتم را سرویس دهند می بایست ظرفیت متوسط سالانه ۶۴۰ هزار تی ای یو داشته باشند. جرثقیل های جدید در بنادر مطرح نظیر سنگاپور و رتردام ظرفیت سالانه ای تا ۲۵۰ هزار حرکت[۵۳] دارند. که بسیار بیشتر از ظرفیت جرثقیل های اخیر در بندر شهید رجائی که سال های گذشته حداکثر بین ۱۲۰-[۵۴]۱۸۰ هزار حرکت بود، ظرفیت آنها ۵۰ درصد بیشتر است. با توجه به طول کشتی های جدید که در حدود ۲۸۰-۳۰۰ متر می باشد به اسکله هایی با بیش از طول کنونی ۴۰۰ متر و با آبخور ۵/۱۳-۵/۱۶ متر نیاز است.
اصلیترین مشخصات ترمینال های کانتینری بر مبنای سند اصلاح بنادر که توسط بانک جهانی در ۲۰۰۱ و مشاورین بندر هامبورگ (HPC) ارائه شده به شرح زیر است که در این مطالعه از اطلاعات مشاورین بندر هامبورگ (HPC) در محاسبه استفاده شده است:
الف- مبنای سند اصلاح بنادر که توسط بانک جهانی در ۲۰۰۱
اسکله با آبخور ۱۵-۱۸ متر.
بهرهوری هر گنتری کرین ۳۵-۴۵ حرکت در هر ساعت و ۲۲ ساعت کار روزانه و ۳۶۵ روز کار در هر سال (ظرفیت سالانه ۲۸۱-۳۶۱ هزار حرکت در سال).
زمان رفت و برگشت هر دستگاه تریلر کشنده ۳۰ دقیقه.
طول هر اسکله۳۰۰ تا ۳۲۰ متر.
ظرفیت سالانه هر اسکله حداقل ۸۰۰ هزار تی ای یو و عملیات بوسیله ۴-۵ گنتری کرین بر روی هر کشتی انجام شود.
به ازای هر کرین ۱۰۰۰-۲۰۰۰ هکتار انبار کانتینر چینی.
پنج دستگاه کرین برای هر کشتی با ظرفیت ۶۰۰۰ تی ای یو به بالا
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ب - بر مبنای سند محاسبات مشاورین بندر هامبورگ (HPC ) برای کشتیهای نسل ششم و هفتم
اسکله هایی با آبخور ۱۵-۱۸ متر.
بهره وری هر گنتری کرین ۲۵ حرکت در هر ساعت
زمان رفت و برگشت هر دستگاه تریلر کشنده ۳۰ دقیقه.
طول هر اسکله ۴۰۰متر.
ظرفیت سالانه هر اسکله حداقل ۶۴۰ هزار تی ای یو و عملیات بوسیله ۴ گنتری کرین بر روی هر کشتی انجام شود.
به ازای هر کرین ۵ هکتار محوطه جهت کانتینر چینی.
۳۲۰۰۰ TEU ظرفیت هر هکتار از اراضی پشتیبانی
۵-۴-۱-۱ محاسبه ظرفیت مورد نیاز بر مبنای تقاضای بالقوه
تقاضای بالقوه کانتینری بندر شهید رجایی، در بخش ۵-۲-۳ (جدول ۵-۷) به کمک مدل تعریف شده محاسبه شده است. با در اختیار داشتن مقدار تقاضا و مشخصات تجهیزات در ترمینالهای کانتینری می توان به برآورد بخشی از تجهیزات اصلی به منظور انجام عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی با افق ۲۰۲۵ مبادرت نمود. محاسبات برای تقاضای مذکور در پنج حالت خوشبینانه، میانه- خوشبینانه، میانه،بدبینانه-میانه و بد بینانه به ترتیب برابر ۴۳۸۳۰۴۷۰، ۱۷۵۱۱۸۳۵، ۷۲۱۸۲۵۸، ۴۴۵۳۷۲۶ و ۳۰۶۲۲۷۷ TEU می باشد.
تعداد و ظرفیت اسکله
بنا بر پیشنهاد مشاورین بندر هامبورگ بر روی هر اسکله در آینده می بایست حداقل ۶۴۰ هزار TEU کانتینر تخلیه/بارگیری شود. بنابراین برای عبور هر ۶۴۰ هزار تی ای یو در سال به یک اسکله نیاز است و ظرفیت هر متر اسکله نیز ۱۶۰۰ TEU در سال می باشد و در این صورت است بندر در کارایی مناسبی قرار دارد (هر۴۰۰ متر یک اسکله در نظر گرفته می شود) همچنین بر روی هر کشتی پهلو گرفته در اسکله نیز باید ۴ گنتری کرین به طور همزمان عملیات تخلیه/بارگیری را انجام دهند. برای تخلیه و یا بارگیری کانتینر در حالت بدبینانه در سال ۱۴۰۴ یعنی ۳۰۶۲۲۷۷ از تقاضای بالقوه :
متراژ اسکله مورد نیاز برای حالت بدبینانه
۱۹۱۳٫۹۲۳۱۲۵= ۱۶۰۰ ÷۳۰۶۲۲۷۷
تعداد اسکله مورد نیاز برای حالت بدبینانه
۴۷۸۴۸۰۷۸۱۳= ۴۰۰ ÷ ۱۹۱۳٫۹۲۳۱۲۵
تعداد اسکله واحد صحیح بوده لذا به ۵ اسکله نیاز است.
متراژ اسکله مورد نیاز در حالت بد بینانه – میانه
۲۷۸۳٫۵۷۸۷۵= ۱۶۰۰ ÷ ۴۴۵۳۷۲۶
تعداد اسکله مورد نیاز در حالت بد بینانه – میانه
۶٫۹۵ =۴۰۰ × ۲۷۸۳٫۵۷۸۷۵
تعداد اسکله واحد صحیح بوده لذا تعداد به ۷ اسکله نیاز است.