۴-۳-۴-۲-۴-توسعهی محتوا وکاربردها
مزیت فناوری اطلاعات در یکپارچهسازی اطلاعات، (C7-16) شفافسازی (C7-17) و استخراج اطلاعات (C7-18) است با توجه به نامناسب بودن ارائه خدمات از سوی بنگاهها و دولت (C6-9) و پایین بودن استفاده از فناوری اطلاعات در کشور در مقایسه با سایر کشورها (C3-13) دولت باید با ارائه خدمات الکترونیکی ملی (C6-5) برنامهیی برای استفاده از فناوری اطلاعات در درون دولت داشته باشد (C1-29) و دستگاههای دولتی را به ارائه خدمات از طریق شبکه (C3-12) تشویق کند بر همین اساس تولید محتوی نیز باید به صورت جدی پیگیری شود. (C2-30) از نظر اولویت کاربردی نقطهی آغاز باید جایی باشد که هم دستگاههای دولتی و هم مردم بتوانند خدمات را عرضه و استفاده کنند و این خدمات باید بخش بزرگی از جمعیت را پوشش دهد.(C1-3)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
هر چند که تجربیاتی که در زمینهی توسعهی کاربردهای فناوری اطلاعات در کشور انجام شده است مثل ثبتنام کنکور، خرید کالا و خدمات، سفارش کالا و اینجور موارد نمونههای موفقی بودهاند (C1-4) اما باید کار به گونهیی باشد که کار مردم را تسریع کند البته در این میان نباید از نقش مهم فرهنگسازی غافل شد، فرهنگسازی سرعت استفاده و کاربرد فناوری اطلاعات را بیشتر میکند (C1-43) لذا باید با توسعهی تولید محتوای موثر در فضای سایبر (C3-6) فعالیتها را به فضای مجازی ببریم و الکترونیکی کنیم (C1-12) بر همین اساس هر نوع فعالیت که در فضای حقیقی وجود دارد میشود متناظر با آن در فضای مجازی جستوجو کرد. (C1-15)
کشش شدید بخش فناوری اطلاعات در جامعه به صورت ناخودآگاه طی سالهای گذشته به صورت یک نیروی پیشران عمل کرده است (C3-1) دولت باید با سرمایهگذاری بیشتر و پذیرش خطرات و تهدیدهای نهفته در این فناوری، سرعت توسعه و کاربرد این فناوری را در کشور افزایش دهد (C1-19) تا با بهرهگیری از آخرین دستاوردها و پدیدههای جهانی بتواند به یک سطح جهانی برسد و در تعامل با جهان بتواند از دستاوردهای دیگران بهرهمند شود. (C1-28)
سیاستهای اتخاذ شده توسط دولت باید در راستای تحقق دولت الکترونیکی جهت ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان باشد (C6-20) از آنجا که شبکهی ملی اطلاعات در رشد کمی و کیفی خدمات دولتی و عمومی (C7-29) و بومیسازی محتوا و توسعهی فرهنگ ایرانی – اسلامی موثر است (C7-31) و باعث امنیت میشود (C7-32) لذا در شبکهی ملی اطلاعات خدمات زیادی باید پیشبینی شود، (C2-26) مانند بانکداری الکترونیکی، بیمه الکترونیکی، مالیات الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و…. (C6-17)
همانطور که میدانیم به عنان نمونه با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، اپراتورهای تلفن همراه میتوانند سرویسهای خود را ۱۰ برابر افزایش دهند. (C2-29) همچنین هدف شبکهی ملی اطلاعات تولید محتوا، (C7-34) فروش محتوا به خارج از ایران و کسب درآمدر ارزی فراوان برای کشور (C7-35) است، در کنار این موارد آموزش از راه دور، (C7-40) دسترسی به بازار (C7-41)، توسعهی سلامت الکترونیکی (C7-42) کار از راه دور (C7-43) (H5-44) تولید و عرضهی اطلاعات، (H2-5) خدمات ضروری، (H2-6) ترویج فرهنگ و اندیشهی اسلامی، (H2-7) توسعهی نظام اداری الکترونیکی، (H2-45) دانش بنیان کردن نظام اداری، (H2-46) گسترش کاربرد فناوریاطلاعات، (H5-40) بهرهگیری از فناوری اطلاعات در بازاریابی، گسترش بازارهای بدون مرز، (H5-47) به کارگیری فناوری اطلاعات در شفافسازی نظام اطلاعاتی تولید کالا و خدمات(H5-41) از جمله کاربردهای شبکهی ملی اطلاعات باید باشد.
استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارآفرینی در سایر حوزهها (A2-3) و در راستای بهبود فرآیندهای کسبوکار (A3-1) و توسعه و گسترش تجارت الکترونیکی در کشور (A3-2) موثر است.
۴-۳-۴-۳- توسعهی کارآفرینی
آخرین کد محوری که در مدل وجود داشت موضوع توسعهی کارآفرینی است. این محور در چهار جز به شرح زیر بررسی شد:
۴-۳-۴-۳-۱-نوآوری
امروز ایدهیی که در یک نقطهی جهان پدید و شکل میگیرد در لحظهیی به سراسر عالم نفوذ پیدا میکند و برای همه قابل بهرهبرداری است. (C1-41)با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات سرعت انتقال ایدهها و به مشارکت گذاشتن دانشها بسیار زیاد شده است (C1-40) و فناوری اطلاعات نوآوری و خلاقیت را افزایش میدهد؛ (H2-20) (C1-39) و به طور کلی جوامع را در یک فضای جدید میبرد. (C1-13) بر همین اساس بسیاری از کسبوکارهای جدید وجود دارد که جای همهی آن خالی است و کارآفرینان میتوانند آنها را کشف و پر کنند. (C1-14) با توجه به تاثیر سیاست دولت در تجاری شدن ایدهها (C3-29) برای حمایت از کارآفرینی دولت باید با غربالگری و شتاببخشی به تجاریسازی ایدههای (H4-4) و راهاندازی بازار بورس ایده (H4-5) سیاستهای تشویقی در زمینهی توسعهی فناوری، نوآوری، خلاقیت (C1-34) داشته باشد.
۴-۳-۴-۳-۲-ایجاد
ارتباطات و فناوری اطلاعات جایگاه مهمی در اقتصاد کشورها دارد بسیاری از مسایل اساسی در کشور به تولید و ایجاد اشتغال وابسته است (C7-19) و بسیاری از کشورها بسیاری از مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود نظیر اشتغال را از این طریق حل میکنند. (C7-2) یکی از اهداف اصلی توسعهی تجارت الکترونیکی ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری در کشور است (C7-4) دلیل انتخاب فناوری اطلاعات و ارتباطات برای برونرفت از فقر و بحران اقتصادی را گستردگی و ایجاد اشتغال بالا در این صنعت است (C2-13) از این رو تاثیر سیاست دولت در افزایش سهم کارآفرینی در توسعهی ملی (C3-27) موجب “تسهیل” اجرای سیاستهای موجود حاکم بر فناوری اطلاعات در فرآیندهای کسبوکار میشود (C3-20) و امکان تعریف و ایجاد کسبوکارهای جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات(C3-25) (C3-23) را فراهم میکند
کوتاهسازی فرایند اخذ مجوز و ایجاد بنگاههای کارآفرین (H4-24) در کنار تامین نیازهای سختافزاری و نرمافزاری و پشتیبانی منجر به ایجاد مشاغل جدید و توسعهی کارآفرینی (C6-18) میشود، ایجاد اشتغالهای جدید و کسبوکارهای جدید با افزایش دانش فنی (C6-15) و با افزایش پهنای باند مشترکین ایجاد شده است. (C6-12)
همانطور که میدانیم بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی یک از معضلات کشور است (C2-19) از طرفی هیچ صنعتی به اندازهی صنعت فناونری اطلاعات حجم ایجاد اشتغال ندارد، (C2-17) به طوری که به ازای ۱۵ میلیون تومان امکان ایجاد یک شغل در بخش فناوری اطلاعات وجود دارد. (C2-18) لذا تدوین سیاست توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات باید جزو برنامههای دولت باید باشد.
وجود بسترهای اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال ویژگی مهمی است. (C7-24) لذا شبکهی ملی اطلاعات باعث ایجاد اشتغال(C2-28) (C7-28) در عرصه کارآفرینی در حوزههای کسبوکار الکترونیکی (H5-37) میشود.
۴-۳-۴-۳-۳-رشد
با توجه به پیشبینیهای انجام شده در سال ۲۰۱۵ درآمد اپراتورها ۹۹۴ میلیارد دلار خواهد بود. (C2-16) از این رو در بررسیهای انجام شده مشخص شد که شبکهی ملی اطلاعات در اقتصاد ملی و GDP (C7-27) موثر بوده به بلوغ و تبدیل شرکتها به بنگاههای بزرگ و رقابتپذیر (H3-20) کمک میکند. با کوتاهسازی فرایند اخذ مجوز و ایجاد بنگاههای کارآفرین (H4-24) هدفگذاریهایی نظیر صادرات ۱ میلیون دلاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (A5-5) محقق خواهد شد .
۴-۳-۴-۳-۴- توسعهی کسبوکار
میزان استفاده از فناوری اطلاعات در فضای کسبوکار چندان زیاد نیست و عمده دلیل آن ابهام در مزایای استفاده از فناوری اطلاعات است. (C3-17) از این رو با توجه به آن که توسعهی زیرساختهای فناوری اطلاعات در توسعهی کارآفرینی موثر است (C6-11) لذا باید الگوی جدید کسبوکار مبتنی بر فناوری اطلاعات تعریف شود. (C7-1)
با توجه به آن که سیاستهای اتخاذ شده توسط دولت مستقیماً در کارآفرینی (C6-21) از جمله اشتغالزایی (C3-26) و توسعهی کسب و کارهای کوچک (C3-28) موثر است، لذا فناوری اطلاعات باید در خدمت کارآفرینان کشور باشد. (C7-5) از طرفی با توجه به تعداد زیاد متخصصان و فارغالتحصیلان حوزه فاوا در کشور یکی از راه حل های اصلی برای اشتغال، توسعه فناوری اطلاعات قلمداد میشود. (C7-3)
دولتها در عرصهی کارآفرینی باید با بررسی و رفع موانع کسبوکار (H3-19) (H3-14) و کوتاهسازی فرایند اخذ مجوز و ایجاد بنگاههای کارآفرین (H4-24) و بهرهمندی از فناوریهای نوین (H2-31) به بهبود فضای کسبوکار (H2-38) و توسعهی تشکلهای تخصصی کارآفرینی(H2-39) بپردازند.
تحلیل دادههای کمی تحقیق
در این پژوهش از پرسشنامهی محقق ساخته با ۹۰ سوال بسته پاسخ پنجگزینهیی لیکرت استفاده شده است. پرسشنامهی مذکور شامل سه بخش سوالات عمومی نظیر جنسیت، مدرک تحصیلی، سن و سمت؛ سوالات اختصاصی در رابطه با اثبات مدل پژوهش و سوالات اختصاصی سیاستهای تدوینی بود. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق طراحی سوالات بر اساس ادبیات پژوهش و سنجش اولیه پیرامون کیفیت سوالات و نظرخواهی از خبرگان و استادان صورت گرفته است.
جهت تعیین پایایی پرسشنامه به صورت آزمایشی روی نمونهی ۲۰ نفری اجرا شد و سپس با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه به شرح جدول زیر استخراج شد که نشانگر پایایی بالای پرسشنامه در هر دو بخش اثبات مدل مفهومی و استخراج سیاستهای مناسب است. همچنین عدد به دست آمده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای سوالهای مربوط به هر عنوان نشان میدهد که سوالهای پرسشنامه از هماهنگی درونی برخوردار بوده و پرسشنامه پایاست.
جدول ۴‑۱۴- ضریب پایایی پرسشنامه
ردیف | بخش | عنوان | سوالها | ضریب کرونباخ |
۱ | اثبات مدل مفهومی پژوهش | اثر سیاستهای دولت در توسعهی فا | ۱۲ | ۰.۸۷۹ |
۲ | اثر توسعه فناوری اطلاعات بر توسعهی کارآفرینی | ۱۶ | ۰.۸۹۶ | |
۳ | اثر توسعهی کارآفرینی در سیاستگذاری فا | ۱۲ |