ارتباط درک شده
تایید
هفت
۰.۰۰۷
۰.۴۵۰
۰.۲۹
در دسترس بودن
جدول فوق که ترکیبی از جدول ۴-۱۸ و فرضیات تحقیق می باشد، نشان می دهد که فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفته است.
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه
این پژوهش با هدف بررسی متغیرهای اعتماد به سیستم، پذیرش سیستم، استفاده واقعی سیستم مدیریت دانش و ارتباط بین این متغیرها در بین کارمندان بانک های شهرستان مشگین شهر، به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. نمونه آماری شامل ۱۷۵ نفر بوده که از این تعداد ۱۷۵ پرسشنامه به صورت صحیح تکمیل که به روش نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگزین جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزارهای سنجش عبارتند از: الف) اعتماد به سیستم که بعد از بومی سازی دارای ۹ سؤال میباشد. ب) مقیاس پذیرش سیستم که بعد از بومی سازی دارای۱۳ سؤال میباشد. ج) مقیاس استفاده واقعی که دارای ۹ سؤال میباشد. دادهها با بهره گرفتن از آمار توصیفی و آمار استنباطی، تحلیل مسیر با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
در این فصل ابتدا خلاصهای از نتایج تجزیه و تحلیل آماری ارائه میشود، سپس بر اساس مبانی نظری و پژوهشی، فرضیه های پژوهش مورد بحث و بررسی قرار میگیرند. در ادامه به نتایج اصلی اشاره خواهد شد. همچنین به محدودیتهای که در مسیر تحقیق وجود داشته و در نهایت پیشنهادهایی که برای رفع این محدودیتها مفید خواهد بود، بیان میشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۲- خلاصه نتایج
با توجه به فرضیه اول مبنی بر اینکه «بین امنیت شغلی و استفاده واقعی از سیستم رابطه وجود دارد». بر اساس نتایج حاصله از مدل نهایی مشاهده میشود بین امنیت شغلی و استفاده واقعی از سیستم به صورت مستقیم و کلی رابطه معنی دار وجود دارد. در نتیجه این فرضیه تایید میشود به این معنا که کارمندانی که به واسطه استفاده از سیستم مدیریت دانش احساس امنیت شغلی می کنند، اجرای موفق سیستم را سبب می شوند. به عبارت دیگر سیستم های مدیریت دانش که بتوانند احساس امنیت شغلی را در کارکنان افزایش دهند، استفاده واقعی از این سیستم توسط این کارکنان را افزایش داده و در نتیجه اجرای موفق این سیستم را باعث می شوند.
با توجه به فرضیه دوم مبنی بر اینکه «بین وجود قهرمان دانش و استفاده واقعی از سیستم رابطه وجود دارد». بر اساس نتایج حاصله از مدل نهایی مشاهده میشود بین وجود قهرمان دانش و استفاده واقعی از سیستم به صورت مستقیم و کلی رابطه معنی دار وجود دارد. در نتیجه این فرضیه تایید میشود به این معنا که کارمندانی که در محل کار خود از وجود قهرمان دانش برخوردارند از سیستم مدیریت دانش اجرا شده در سازمان خود راحتتر استقبال می کنند و در نتیجه اجرای موفق سیستم را سبب می شوند. به عبارت دیگر سیستم های مدیریت دانش که بتوانند قبل از اجرا قهرمانان دانش را شناسایی کرده و معرفی کنند، استفاده واقعی از این گونه سیستمها توسط این کارکنان را افزایش داده و در نتیجه اجرای موفق این سیستم را باعث می شوند.
با توجه به فرضیه سوم مبنی بر اینکه «بین ترس از انتقاد و استفاده واقعی از سیستم رابطه وجود دارد». بر اساس نتایج حاصله از مدل نهایی مشاهده میشود بین ترس از انتقاد بدلیل استفاده از سیستم توسط سایر همکاران و استفاده واقعی از سیستم به صورت معکوس و کلی رابطه معنی دار وجود دارد. در نتیجه این فرضیه تایید میشود به این معنا که کارمندانی که به واسطه استفاده از سیستم مدیریت دانش احساس مورد انتقاد قرارگیری توسط سایر همکاران را دارند، کمتر تمایل به استفاده از این سیستم را نشان داده و به گونه ای مانع اجرای موفق سیستم می شوند. به عبارت دیگر سیستم های مدیریت دانش که بتوانند احساس انتقاد توسط سایر کارکنان را در کارکنان کاهش دهند، استفاده واقعی از این سیستم توسط این کارکنان را افزایش داده و در نتیجه اجرای موفق این سیستم را باعث می شوند.
با توجه به فرضیه چهارم مبنی بر اینکه «بین حمایت مدیریت و استفاده واقعی از سیستم رابطه وجود دارد». بر اساس نتایج حاصله از مدل نهایی مشاهده میشود بین حمایت مدیریت و استفاده واقعی از سیستم به صورت مستقیم و کلی رابطه معنی دار وجود دارد. در نتیجه این فرضیه تایید میشود به این معنا که در سازمانی که سیستم مدیریت دانش توسط مدیریت سازمان حمایت می شود، کارکنان از این سیستم استفاده نموده و اجرای موفق سیستم را سبب می شوند. به عبارت دیگر سیستم های مدیریت دانش که بتوانند حمایت مدیریت را کسب کنند، از استفاده واقعی توسط این کارکنان و در نتیجه اجرای موفق برخوردار خواهند بود.
با توجه به فرضیه پنجم مبنی بر اینکه «بین سیستم ارزیابی و استفاده واقعی از سیستم رابطه وجود دارد». بر اساس نتایج حاصله از مدل نهایی مشاهده میشود بین وجود سیستم ارزیابی مبتنی بر استفاده از سیستم مدیریت دانش و استفاده واقعی از این سیستم به صورت مستقیم و کلی رابطه معنی دار وجود دارد. در نتیجه این فرضیه تایید میشود به این معنا که کارمندانی که از به واسطه استفاده از سیستم مدیریت دانش ارزیابی می شوند، از این سیستم استفاده نموده و اجرای موفق سیستم را سبب می شوند. به عبارت دیگر سیستم های مدیریت دانش که بتوانند مبنای ارزیابی کارکنان باشند، از استفاده واقعی توسط این کارکنان و در نتیجه اجرای موفق برخوردار خواهند بود.
با توجه به فرضیه ش
شم مبنی بر اینکه «بین ارتباط درک شده کارمند با سیستم و استفاده واقعی از سیستم رابطه وجود دارد». بر اساس نتایج حاصله از مدل نهایی مشاهده میشود بین ارتباط درک شده کارکنان با سیستم و استفاده واقعی از سیستم به صورت مستقیم و کلی رابطه معنی دار وجود دارد. در نتیجه این فرضیه تایید میشود به این معنا که کارمندانی که قادر به درک بیشتر و بهتر از عملکرد بهتر سیستم مدیریت دانش باشند، از این سیستم بیشتر استفاده نموده و اجرای موفق سیستم را باعث خواهند شد. به عبارت دیگر سیستم های مدیریت دانش که بتوانند باعث برقراری ارتباط بیشتر و موثرتر با کارکنان شوند، از استفاده واقعی توسط این کارکنان و در نتیجه اجرای موفقی را شاهد خواهند بود.
با توجه به فرضیه هفتم مبنی بر اینکه «بین در دسترس بودن سیستم و استفاده واقعی از سیستم رابطه وجود دارد». بر اساس نتایج حاصله از مدل نهایی مشاهده میشود بین در دسترس بودن سیستم و استفاده واقعی از سیستم به صورت مستقیم و کلی رابطه معنی دار وجود دارد. در نتیجه این فرضیه تایید میشود به این معنا که سیستم مدیریت دانشی که دارای دسترسی بیشتری برای کارکنان باشد، از استقبال بیشتری برخوردار بوده و اجرای موفقی شاهد خواهد بود. به عبارت دیگر سیستم های مدیریت دانش که بتوانند دسترسی بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند از استفاده واقعی توسط این کارکنان و در نتیجه اجرای موفق برخوردار خواهند بود.
۵-۳- محدودیت های تحقیق
همانند سایر تحقیقات علوم انسانی و مدیریتی عدم دسترسی پژوهشگر به موقعیتها، خلق و خو، سطح آگاهی، پایگاه اجتماعی، هوش، استعداد، نوع شخصیت و…کارکنان که گروه های نمونه از آنها انتخاب شده بودند جزو محدودیت های غیر قابل گریز در این تحقیق می باشند. همچنین در صورتیکه پاسخ دهندگانی که از میان جامعه آماری انتخاب شده اند، هرچه بیشتر مقایسه پذیر، معادل و همتا میبودند قطعاً نتایج بهتر و قابل اطمینانی از پژوهش به دست میآمد.
با توجه به ماهیت کاری کارکنان بانکها که همواره از زمان ورود به بانک تا زمان خروج دارای ارباب رجوع به طور مستمر می باشند در صورتیکه تحقیقاتی که کارکنان بانکها را به عنوان جامعه آماری تعریف می کنند از طرف مدیریت های سطوح بالا حمایت شوند، به نظر می رسد میزان درگیری کارکنان در اینگونه تحقیقات بیشتر خواهد بود.
۵-۴- پیشنهادات کاربردی
بین امنیت شغلی و استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
یافته تحقیق نشان می دهد استفاده از سیستم مدیریت دانش یا هر سیستمی کامپیوتری که منجر به ارتباط هر چه بیشتر کارکنان در محیط سازمانی با یکدیگر شود، در صورتی مورد پذیرش کارکنان واقع می شود که امنیت شغلی از طرف کارکنان احساس شود.
بین قهرمان دانش و استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
اینکه فردی در سازمان وجود دارد یا از طرف سازمان معرفی شده است که کلیه ابهامات و سوالات پیش آمده در خصوص سیستم پیشنهادی را با رضایت خاطر جوابگو می باشد، در این تحقیق ثابت شده است که می تواند در موفقیت استفاده از سیستم مدیریت دانش موثر واقع شود.
بین ترس از انتقاد و استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
استفاده از هر تکنولوژی جدیدی آن هم در حوزه تکنولوژی اطلاعات در صورتیکه به گونه ای درست مورد استفاده واقع نشود انتقاداتی را از سوی مسئولان امر به دنبال خواهد داشت، این ترس از انتقاد جوی را ایجاد می کند که پذیرش سیستم جدید را با مشکل روبرو می کند. این تحقیق ثابت می کند در صورتیکه هدف، اجرای موفقیت آمیز سیستم مدیریت دانش در سازمان می باشد این ترس از انتقاد بین کارکنان به دلیل استفاده از سیستم جدید باید برطرف شود.
بین حمایت مدیریت و استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
حمایت مدیریت به عنوان یک عامل موثر در استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش از یافته های این تحقیق قابل استنباط می باشد. این تحقیق ثابت می کند بدون نظر موافق و حمایت مدیریت دانش امکان اجرای موفق سیستم مدیریت دانش در یک سازمان با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود.
بین سیستم ارزیابی و استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد وجود سیستم ارزیابی بر مبنای استفاده و کاربردی نمودن سیستم مدیریت دانش مدنظر مدیریت سازمان از سوی کارکنان به عنوان یکی از عامل های موثر بر اجرای موفق سیستم مدیریت دانش در جامعه آماری مورد تحقیق در این پژوهش موثر می باشد. مدیریت سازمان باید حداقل در ابتدای راه اندازی و معرفی سیستم مدیریت دانش به کاربران این سیستم ارتباط بین سیستم ارزیابی و استفاده این سیستم توسط کاربران را گوشزد نماید.
بین ارتباط درک شده و استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
اینکه سیستم جدید مدیریت دانش معرفی شده در سازمان و ارتباط آن با وظایف و اهداف سازمان و کارکنان توسط مدیریت سازمان در سطح سازمان و بالخصوص بین کابران سیستم معرفی و شفاف سازی شود به اعتماد بیشتر و پذیرش راحتتر سیستم توسط کاربران سازمانی منجر خواهد شد.
بین در دسترس بودن سیستم و استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
در دسترس بودن سیستم در مراحل قبل از پیاده سازی و معرفی در سطح سازمان و همچنین عدم وجود مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری در مراحل اجرایی، همچنین
توجه به زیرساختهای مورد نیاز قبل از پیاده سازی و درک این موارد توسط کابران سیستم منجر به اعتبار بخشی بیشتر به سیستم و در نهایت جذب اعتماد و پذیرش بیشتر سیستم توسط کاربران و استفاده هر چه بیشتر آنان خواهد شد.
۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی
پیشنهاد می شود در تحقیقات مشابه آینده، موسسه یا سازمان مورد تحقیق با سایر سازمان های مشابه مورد مقایسه قرار گیرد تا بدین طریق نحوه عملکرد کارکنان با توجه به ماهیت کاری در صنعت های دیگر به صورت مقایسه ای هرچه بیشتر آشکار شود.
باتوجه به اینکه یکی از دغدغه های اصلی تحقیق حاضر تکمیل پرسشنامه ها (به علت تعداد کم کارکنان و عدم وجود وقت کافی برای پر نمودن پرسشنامه در موسسات و بانک های دولتی و خصوصی) توسط کارکنان بود، فلذا پیشنهاد می شود تحقیقات مشابه در آینده بر روی سازمان هایی صورت گیرد که حجم وسیعی از کارکنان یا مشتریان داشته و وقت کافی جهت پر نمودن پرسشنامه قابل اختصاص باشد.
به نظر می رسد یکی از موانع استفاده واقعی از سیستم مدیریت دانش وجود کارکنان با سابقه زیاد و با سنین بالا بالخصوص در بانکهای دولتی در سطح کارکنان و در بانکهای خصوصی در سطح مدیریت عالی می باشد، پیشنهاد می شود متغیر گروه سنی و نوع بانک از نظر دولتی یا خصوصی بودن در تحقیقات آتی مدنظر محقق قرار گیرد.
فهرست منابع و مآخذ
هومن، حیدرعلی(۱۳۸۴). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی.تهران: نشر ویرایش.
هومن، حیدرعلی(۱۳۸۰). مدل یابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات سمتخوی نژاد غ. ۱۳۸٠. روش های پژوهش در علوم تربیتی.تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.انتشارت سمت. چاپ اول ۵۴۴ص