۱

عنوان

۲

چکیده

۳

کلیدواژه­ها

۴

مقدمه

۵

بیان مسئله

۶

تبیین هدف

۷

پرسش­ها پژوهش

۸

پیشینۀپژوهش

۹

معرفی پروژه

۱۰

روش شناسی

۱۱

‌ابزار پژوهش

۱۲

جامعۀپژوهش

۱۳

محدوده ‌و محدودیت‌ها

۱۴

یافته­ ها

۱۵

بحث ونتیجه

۱۶

پیشنهادها

۱۷

تقدیروتشکر

۱۸

منابع

۱۹

پیوست­ها

۲-۱-۱۴٫ دانش هسته­ای

۲-۱-۱۴-۱٫مقدمه

علوم و فنون هسته ای از جمله فن­آوری­های پیشرفته و برتر جهان معاصر است. در جهان امروز تأثیر این علوم در گسترش دانش بشری،تامین انرژی، حفظ منابع طبیعی، جلوگیریاز آلودگی­های زیست محیطی و کمک به رفاه و پیشرفت زندگی بشر در عرصه های مختلف پزشکی، کشاورزی، صنعتی و … غیر قابل تردید بوده و به درستی ‌می‌توان آن را از محورهای اصلی در توسعه پایدار و از مؤلفه‌ ­های مهم پیشرفت هر کشور به شمار آورد.

۲-۱-۱۴-۲٫مفهوم دانش هسته ای

واکنش­هایی که در یک راکتور انجام می‌گیرد به دو دسته تقسیم می­شوند: گداخت هسته­ای و شکافت هسته­ای.

شکافت هسته ای فرآیندی است که بسیار سخت قابل کنترل است که طی آن هستۀ یک اتم را با یک نوترون به دو جز کوچک تر تقسیم می­ شود.

گداخت هسته­ای فرآیندی است که در آن دوتریوم و ترتیوم ترکیب شده و تبدیل به هلیوم می­شوند، این همان شیوه­ای است که در خورشید و ستارگان برای تولید انرژی به کار می­رود.

غنی سازی اورانیوم

غنی سازی اورانیوم علمی است که به واسطه­ آن در یک توده اورانیوم طبیعی مقدار ایزوتوپ۲۳۵ U بیشتر شود و مقدار ایزوتوپ ۲۳۸ U کم­تر گردد. غنی­سازی اورانیوم یکی از مراحل چرخه سوخت هسته­ای است.

کیک زرد

فراوری کیک زررد و تولید هگزافلورید اورانیوم و آغاز غنی­سازی کیک زرد در این مرحله هنوز دارای ناخالص­هایی است که توسط روش های مختلف این ناخالصی­ها کاسته شده است.

۲-۱-۱۴-۳٫ تاریخچه دانش هسته­ای

حدود سه قرن قبل از میلاد مسیح، دموکریت با مطالعه بر روی اشیای پیرامونش، ‌به این نتیجه رسد که اشیا به رغم شکل ظاهری متفاوتی که دارند، از ذرات بسیار ریز و غیر قابل تجزیه­ای تشکیل ‌شده‌اند. وی اسم این ذرات را اتم نهاد که در یونانی به معنی نشکم است. دو هزار سال بعد، جان دالتون ‌به این نتیجه رسد که اتم هم قابل تجزیه و شکستن است.

در اوایل قرن بیستم یک سری آزمایش با ذرات مختلف حاصل از مواد پرتوزا به فهم نسبتا شفاف ساختار اتم و هسته منجر شد. از کار ” رادرفورد” و “بور” نتیجه گیری شد که اتم خنثی از نظر الکترونیکی از بار منفی به شکل الکترون­های احاطه کننده یک هسته مرکزی مثبت که قسمت اعظم ماده اتم را شامل می­ شود، تشکیل شده­است. اگر چه هسته از ذرات مقید به یکدیگر از طریق نیروهای قوی هسته­ای تشکیل شده است، تبدیلات هسته­ای می‌توانند القا شوند یعنی بمباران نیتروژن با هلیم منجر به تولید اکسیژن و هیدروژن می­ شود.

۲-۲٫ پیشینه در داخل کشور

بررسی و مرور مطالعات انجام شده‌ قبلی به منظور تعیین جایگاه پژوهش درحال انجام توسط محققان امری اجتناب ناپذیر است. به منظور تعیین دامنه مطالعاتی این پژوهش، از چند منظر مختلف می‌بایست به متون گذشته نگریست و بین آن‌ ها ارتباط برقرار نمود. بدین جهت مطالعات مربوط به ارزیابی تولیدات علمی از جهات گوناگون مورد بررسی قرار گرفت.

۲-۲-۱٫ کیفیت

بررسی کیفیت تولیدات علمی ایران در مقاله های متعددی مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشگران بسیاری با مطالعه و بررسی آمارهای منتشر شده توسط پایگاه‌های اطلاعات علمی و مقایسه با آمارهای مربوط به کشورهای دیگر، سعی در روشن نمودن وضعیت کیفیت مقالات علمی دارند.


فرم در حال بارگذاری ...

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل
ردیف معیارهای ارزیابی ظاهری مقالات علمی