دانلود مطالب پایان نامه ها در مورد بررسی نقش و جایگاه ...
- ر.ک جلال الدین سیوطی، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۱، ص۹۷٫ ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۳۹٫ ↑
- «گفت: پروردگارا، براى من نشانهاى پدید کن…». (۴۱، آل عمران) ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۲، ص۲۲٫ ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص ۱۸۴؛ به نظر می آید، علاوه بر این معیار، بتوان «مخالفت با عصمت انبیاء» را نیز، به اشکال های این روایت اضافه نمود؛ زیرا در آن به پیامبری که دارای عصمت از خطا و نسیان می باشد، نسبت شک و تردید داده شده است. ↑
- «من مىخواهم گناه من و گناه خود را برگیرى…». (مائده: ۲۹) ↑
- ر.ک فضل بن حسن طبرسی،مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۲۸۴٫ ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۳۰۵٫ ↑
- «[اینک] به خدایت که پیوسته بر آن مقیم بودى بنگر که آن را بسوزانیم- یا به سوهان بساییم- سپس یکسره در دریا پراکندهاش سازیم…». (طه: ۹۷) ↑
- «…و دلهاشان به سبب کفرشان، از [دوستى] گوساله سیراب شد…». (بقره: ۹۳) ر.ک جلال الدین سیوطی، الدر المنثورفی تفسیر المأثور، ج۴، ص۳۰۶٫ ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن،ج۱۴، ص۲۰۴٫ ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی، الدر المنثور فی تفسیر المأثور،ج۴، صص ۲۱۴-۲۱۳٫ ↑
-
-
- سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، ص۲۸۷؛ برای مشاهده نمونه های دیگر رجوع کنید به: ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۱۰و ۱۷۳/ج۱۱، ص۱۳۴/ ج۱۲، ص۳۱۶/ج۱۳، ص۳۵۳ و ص۳۶۹/ج۱۵، ص۳۶۹/ ج۱۷، ص۱۶۱/ ج۲۰، ص ۳۵٫ ↑
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- «[یاد کنید] هنگامى که در میان شما پیامبرانى پدید کرد و شما را پادشاهان گردانید…». (مائده: ۲۰) ↑
- ر.ک ابوجعفر محمدبن جریر طبری، جامع البیان فی تفسر القرآن، ج۶، ص ۱۰۹؛ جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۲، صص ۲۶۹-۲۷۰٫ ↑
- ر.ک همان، ص۲۶۹٫ ↑
- سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۲۹۵٫ ↑
- «و تو را از ذو القرنین پرسند…». (کهف: ۸۳) ↑
- ر.ک فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۷۵۶ ؛ احمد بن محمد قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج۱۱، ص۴۶٫ ↑
- ر.ک محمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، صص۳۸۳-۳۸۴٫ ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۴، صص ۲۱۴-۲۱۳٫ ↑
- ر.ک محمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، ص۲۸۶٫ ↑
- در اصطلاح یعنی تنافی میان دو دلیل، به نحوی که قابل جمع نباشند. (ر.ک علی مشکینی، اصطلاحات الأصول و معظم ابحاثها، چاپ ششم، (قم: نشر الهادی، ۱۴۱۶ق)، ص۱۱۲) در اینجا نیز، مقصود مخالفت روایت صحابی یا تابعی با روایتی دیگر می باشد. ↑
- «من [در خواب] یازده ستاره و مهر و ماه را دیدم». (یوسف: ۴) ↑
- جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۴، ص ۴٫ ↑
- سیدهاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص ۱۵۶؛ عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، النورالثقلین، ج۲، ص۴۱۰؛ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۲، ص۲۱۷٫ ↑
- نمونه ای از این روایات را می توان از طبری از ابن عباس نقل کرد که در تفسیر آیه می گوید: «ستاره ها برادران یوسف و خوشید و ماه، پدر و خاله ی او بودند». طبری، طریق آن را غیر صحیح می شمرد. (ر.ک ابوجعفر محمدبن جریر طبری،جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱۲، ص ۹۱٫ ↑
- ر.ک محمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۱، ص۸۵٫ ↑
- ر.ک فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۳۲۰٫ ↑
- «…پدر و مادر خویش را در کنار خود جاى داد…». (یوسف: ۹۹) ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۴، ص۳۷٫ ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الإتقان فی علوم القرآن، ج۲، ص۳۲۱؛ جلال الدین سیوطی، معترک الأقرانفی إعجاز القرآن، [بی نا]، (بیروت: دارالفکر العربی، [بی تا])، ج۱، ص۴۹۲؛ جلال الدین سیوطی، التحبیر فی علم التفسیر، [بی نا]، (بیروت: دارالفکر، ۱۴۲۱ق)، ص۱۵۵ذیل آیه «وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْش…». (یوسف: ۱۰۰) ↑
- ر.ک احمد بن علی عسقلانی[ابن حجر]، تهذیب التهذیب، چاپ اول،(بیروت: دارالمعرفه، ۱۴۱۷ق)، ج۳، ص۳۸۶؛ ابوالقاسم خویی، معجم رجال الحدیث، [بی نا]، (قم: مرکز نشر آثار شیعه، ۱۴۱۰ق)، ج۷، ص۲۳۱٫ ↑
- «همچنان که در آغاز بیافریدتان بازمىگردید…». (اعراف: ۲۹) ↑
- محمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۸، صص ۹۶-۹۵٫ ↑
- «و خداى پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق را…مىپرستیم…». (بقره: ۱۳۳) ↑
- محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، بحارالانوار، ج۱۲، ص۲۹۰٫ ↑
- نعمت الله بن عبدالله جزائری، النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین، چاپ اول، (قم: کتابخانه آیت الله نجفی مرعشی، ۱۴۰۴ق)، ص۱۸۲٫ ↑
- «و آن خوابى را که به تو نمودیم و آن درخت نفرین شده…در قرآن را جز براى آزمایش مردم نکردیم…». (اسراء: ۶۰) ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۴، ص ۱۹۱٫ ↑
- سیوطی از ابن مردویه از عایشه روایت کرده که روزى به مروان حکم گفت: «من خود از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که به پدرت و جدت مىفرمود: شمائید آن شجره ملعونه در قرآن». (جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۴، ص۱۹۱) ↑
- سیوطی نقل کرده است: «رسول خداصلی الله علیه و آله فرمود: «در خواب دیدم که بنى امیه در همه شهرها بر فراز منبرها برآمدهاند، و اینکه به زودى بر شما سلطنت مىکنند، و شما ایشان را بدترین ارباب خواهید یافت، آن گاه رسول خداصلی الله علیه و آله، از آن به بعد در اندوه عمیقى فرو رفت و به دین جهت خداى تعالى این آیه را فرستاد Cوَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْناکَ إِلَّا فِتْنَهً لِلنَّاسِB». (جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۴، ص۱۹۱) ↑
- محمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، ص۱۴۰٫ ↑
- جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۴، ص۱۹۱٫ ↑
- محمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، ص۱۴۰٫ ↑
- احمد بن محمد بن خالد برقی، المحاسن،(جلال الدین محدث)، چاپ دوم، (قم: دارالکتب الإسلامیه، ۱۳۷۱ق)،ج۱، ص۲۸۹؛ محمد بن حسن صفار، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی الله علیهم، (محسن بن عباسعلی کوچه باغی)، چاپ دوم، (قم: کتابخانه آیت الله نجفی مرعشی، ۱۴۰۴ق)، ج۱، ص۱۹۶؛ محمد بن ابراهیم بن ابی زینب نعمانی، الغیبه، چاپ اول، (علی اکبر غفاری)، (تهران: نشر صدوق،۱۳۹۷ق)، ص۱۳۴؛ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۳، ص۷۹/ ج۳۵، ص۴۰۴/ ج۶۶، ص۵/ ج۸۹، ص۹۷؛ سید هاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۲۳۱؛ عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج۲، ص۴۸۴٫ ↑
- محمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱، صص۴۲-۴۱٫ ↑