جدول( ۳-۴) : نتایج حاصل از تحلیل گویه های مقیاس نگرش اینترنتی
شماره گویه
ضریب همبستگی با ابعاد نگرش اینترنتی
سودمندی اینترنت
نظارت بر استفاده
عاطفی
رفتاری
۱
*۷۶/۰
۲
*۸۱/۰
۳
*۸۵/۰
۴
*۸۳/۰
۵
*۸۱/۰
۶
*۵۸/۰
۷
*۷۸/۰
۸
*۸۱/۰
۹
*۷۸/۰
۱۰
*۷۳/۰
۱۱
*۶۴/۰
۱۲
*۵۲/۰
۱۳
*۷۶/۰
۱۴
*۷۵/۰
۱۵
*۸۰/۰
۱۶
* ۶۲/۰
۱۷
* ۷۷/۰
۱۸
* ۸۰/۰
۰۰۰۱/۰ ≥ p
۳-۳- ۲- ۲- پایایی پرسشنامه نگرش اینترنتی
تسائی (۲۰۰۱)، به منظور تبیین پایایی پرسشنامه نگرش اینترنتی از ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد این پرسشنامه استفاده نمود. ضرایب حاصل برای ابعاد سودمندی، عاطفی، نظارت و رفتاری به ترتیب: ۸۲/۰، ۷۱/۰، ۶۸/۰ و ۴۹/۰ گزارش شد.
جدول( ۳-۵): ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نگرش اینترنتی
بعد
تعداد گویه ها
ضریب آلفای کرونباخ
سودمندی
۵
۸۷/۰
عاطفی
۵
۷۹/۰
نظارت
۵
۷۳/۰
رفتاری
۳
۶۰/۰
کل
۱۸
۸۵/۰
در تحقیق حاضر ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد فوق به ترتیب ۸۷/۰، ۷۹/۰، ۷۳/۰ و ۶۰/۰ حاصل شد که نشان از پایایی قابل قبول ابعاد این پرسشنامه است. این نتایج در جدول ۳-۵ آمده است.
۳-۴- روش اجرا
بهمنظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش، پس از ارائه توضیحاتی در مورد هدف پژوهش، ضرورت همکاری صادقانه و دادن اطمینان به دانشجویان در مورد محرمانه ماندن اطلاعات، پرسشنامه ها به صورت جمعی و با ترتیب تصادفی برای تکمیل، به گروه نمونه ارائه گردید.
۳-۵- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها
بهمنظور ارائه اطلاعات توصیفی، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ ابتدا از شاخص های آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار و …) استفاده خواهد شد.
بهمنظور پاسخ گویی به سوال اول، مبنی بر بررسی رابطه بین نگرش اینترنتی و اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، از روش همبستگی پیرسون استفاده خواهد شد.
بهمنظور پاسخ گویی به سوال دوم، مبنی بر بررسی سهم نگرش اینترنتی در پیش بینی اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، از روش رگرسیون چندگانه استفاده خواهد شد.
بهمنظور پاسخ گویی به سوال سوم، مبنی بر بررسی تفاوت جنسیت در اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، از روش آماری T برای گروه های مستقل، استفاده خواهد شد.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
در این فصل، با توجه به تحلیلهای آماری انجام شده، ابتدا یافته های توصیفی تحقیق، سپس یافته های استنتاجی و در نهایت یافته های جانبی تحقیق، ارائه گردیده است.
۴-۱- یافته های توصیفی پژوهش
در این بخش یافته های توصیفی تحقیق که تصویری از عملکرد آزمودنیها را ارائه میدهد آورده شده است. جدول ۴-۱ نمایانگر میانگین و انحراف معیار چهار بعد نگرش اینترنتی شامل سودمندی اینترنت، عاطفی، رفتاری، نظارت بر استفاده و جدول ۴-۲ نشاندهنده میانگین و انحراف معیار شش بعد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای شامل راحتی و اعتماد به نفس در هنگام استفاده از کتابخانه، اضطراب عمومی کتابخانه ای و فرایند جستوجوی اطلاعات، موانع در ارتباط با کارکنان، درک اهمیت چگونگی استفاده از کتابخانه، راحتی با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه، راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی ، به تفکیک جنسیت شرکت کنندگان تحقیق است.
جدول( ۴-۱): میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیها در ابعاد متغیر نگرش اینترنتی
جنسیت
بعد
پسران(۹۰ نفر)
دختران (۱۳۹ نفر)
میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
سودمندی اینترنت
۵۲/۲۱
۳۲/۳
۰۴/۲۲
۶۳/۲
نظارت بر استفاده
۰۸/۱۷
۹۸/۳
۷۴/۱۶
۰۰/۴
عاطفی
۹۵/۱۶
۷۹/۳
۸۴/۱۷
۳۲/۴
رفتاری
۶۷/۱۰
۶۲/۲
۴۱/۱۰
۶۲/۲
جدول( ۴-۲): میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیها در ابعاد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای
جنسیت
بعد
پسران(۹۰ نفر)
دختران (۱۳۹ نفر)
میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
راحتی و اعتماد
۷۰/۴۴
۴۲/۵
۰۵/۴۲
۶۹/۶
اضطراب عمومی
۴۵/۵۰
۴۲/۶
۳۴/۴۹
۴۴/۷
کارکنان
۱۸/۲۹
۷۳/۳
۰۵/۲۸
۱۰/۵
درک اهمیت
۸۷/۲۴
۷۸/۴
۷۵/۲۴
۰۳/۵
فن آوری
۶۷/۱۹
۳۲/۳
۵۸/۱۹
۵۰/۳
راحتی با کتابخانه
۴۵/۲۰
۱۹/۳
۰۲/۲۱
۸۱/۳
۴-۲- یافته های استنتاجی تحقیق
در پاسخ به پرسشهای تحقیق مبنی بر چگونگی رابطه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای با ابعاد نگرش اینترنتی و نیز سهم هر یک از ابعاد نگرش اینترنتی در پیش بینی یکایک ابعاد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، این قسمت از پایان نامه حاضر به یافته های استنتاجی تحقیق می پردازد.
۴-۲- ۱- رابطه بین ابعاد نگرش اینترنتی با اضطراب چندبعدی کتابخانه ای
در پاسخ به نخستین پرسش این تحقیق مبنی بر اینکه رابطه بین ابعاد نگرش اینترنتی شامل سودمندی اینترنت، عاطفی، رفتاری، نظارت بر استفاده با اضطراب چندبعدی کتابخانه ای مشتمل بر راحتی و اعتماد به نفس در هنگام استفاده از کتابخانه، اضطراب عمومی کتابخانه ای و فرایند جستوجوی اطلاعات، موانع در ارتباط با کارکنان، درک اهمیت چگونگی استفاده از کتابخانه، راحتی با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه، راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی، چگونه است، ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای فوق محاسبه و معناداری آن بررسی شد. نتایج به صورت ماتریس همبستگی در جدول (۴-۳) آمده است.