در این مرحله کانال با ابعادی مشخص طبق جدول (۶-۴۱) و (۶-۴۲)، در شرایط بهره برداری دارای یک لایه پوشش بتنی بوده و تا ارتفاع ۰/۸ H از آب پر می باشد. طبق مدل سازی صورت گرفته در این حالت و اعداد ارائه شده در نمودار (۶-۱۶) می توان به این نتیجه رسید که، در شرایط بهره برداری بار آبی موجود باعث بالا رفتن SF شده و با افزایش پارامتر B (عرض کف) از ۱/۵ متر تا ۹ متر، و ثابت ماندن باقی پارامترها، SF کاهشی حدوداً ۲۰% را در شیب ۱ و ۸% را در شیب ۱/۵ تجربه می کند. بنابراین افزایش این پارامتر در حالت بهره برداری نیز کاهش پایداری شیب را بدنبال خواهد داشت. برای مقایسه تأثیر پارامتر B بر روی SF در حالت های ساخت و بهره برداری در خاک درشت دانه نمودار (۶-۱۷) ارائه شده است. همانگونه که از این نمودار مشخص می شود، حالت بهره برداری به دلیل وجود بار آبی، SF بالاتری نسبت به حالت ساخت دارد، از طرفی افزایش ۶ برابری پارامتر B ، در حالت بهره برداری باعث کاهش ۲۰% SF در شیب ۱ شده که این کاهش نسبت به شیب ۱ در حالت ساخت که ۱۵% بود افزایش ۵% را نشان می دهد. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که خاک درشت دانه بدلیل نوع ساختار مناسب طراحی شیب ۱ در حالت بهره برداری نمی باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نمودار (۶-۱۶): تغییرات ضریب اطمینان (SF) نسبت به افزایش عرض بستر به عمق ثابت (B/H) در حالت بهره برداری (Operation) با خاک S-2 و دو شیب متفاوت
نمودار (۶-۱۷): مقایسه ضریب اطمینان (SF) حاصله برای یک کانال با خاک درشت دانه و در شرایط مختلف
ساخت (Construction) و بهره برداری (Operation)
شکل های (۶-۱۱) و (۶-۱۲) مش تغییر شکل یافته و گوه گسیختگی را در بحرانی ترین شرایط بهره برداری در کانالی با خاک درشت دانه و شیب ۱ با حداکثر جابجایی ۱۶ سانتی متر نشان می دهد.
شکل (۶-۱۱): مش تغییر شکل یافته در حالت MOD-12با ماکزیمم جابجایی ۱۶ سانتی متر
شکل (۶-۱۲): گوه و سطح گسیختگی در حالت MOD-12
۶-۳-۱-۲- بررسی افزایش همزمان عرض کف به عمق کانال و ثابت نگه داشتن نسبت =۰۵ :
الف) شیبZ=1 و خاک S-1 :
جدول (۶-۴۳): ضرب اطمینان (SF) حاصله در شرایط بهره برداری در کانالی با Z=1 و خاک S-1
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | B(m) |
۱۰ | ۸ | ۶ | ۴ | H |
۲۰ | ۲۰ | ۲۰ | ۲۰ | L |
۲۰ | ۲۰ | ۲۰ | ۲۰ | D |
۱/۷ | ۲/۵ | ۳/۴۸۸ | ۴/۵ | SF |