gاجرا
شکل (۲-۴): الگوی برنامه ریزی استراتژیک گوداشتاین و همکاران
ویژگی و نقطه بارز این الگو، توجه به ارزیابی اجرای کارهای استراتژیک است. حاصل این ارزیابی، مقایسه مرحله اجرا با وضعیت مطلوب و تحلیل شکاف بین وضع موجود و شرایط مطلوب است. اگر فاصله این دو وضعیت قابل قبول باشد، مرحله تدوین برنامه عملیاتی آغاز می شود. در این الگو به تدوین اهداف عالی و ویژه، و انتخاب شاخص های سنجش عملکرد به صورت مستقل پرداخته نشده است.
۲-۳-۵ -الگوی برنامه ریزی استراتژیک دانکن[۱۰] و همکاران
این الگو که توسط دانکن و همکارانش در سال ۱۹۹۵ ارائه شده است، از جامعترین الگوهای برنامهریزیاستراتژیک است که در قالب فرایند مدیریت استراتژیک ارائه شده است. در زیر به مهمترین مراحل این فرایند اشاره می شود (دانکن و همکاران، به نقل از طبیبی و ملکی، ۱۳۸۲).
تحلیل وضع موجود
تحلیل محیط داخلی
تحلیل محیط خارجی
تدوین راهبرد
رسالت، دورنما، ارزشها و اهداف
راهبردهای تحکیم راهبردهای ورود به راهبردهای
موقعیت بازار (جامعه) سازشی
راهبردهای بازاریابی
راهبردهای فرهنگی
راهبردهای سازمانی
اجرای راهبرد
راهبردهای نظامهای اطلاعات
راهبردهای سیستم مالی
راهبردهای تسهیلات و تجهیزات
راهبردهای اجتماعی اخلاقی
راهبردهای منابع انسانی
شکل (۲-۵): الگوی برنامه ریزی استراتژیک دانکن و همکاران
مرحله ۱- تحلیل محیط داخلی؛
مرحله ۲- تحلیل محیط خارجی؛
مرحله ۳- تعیین رسالت، دورنمای آینده، ارزشها و اهداف سازمان؛
مرحله ۴- تنظیم راهبردها؛
مرحله ۵- کنترل.
نقاط قوت الگو: در این الگو اجزای اساسی برنامه ریزی استراتژیک به چشم میخورد و بین اجزاء تعامل مناسب طراحی شده است. ابعادی که در ارزیابیهای محیطی ارائه شده، از کفایت مناسب برخوردار است. پرداختن به تدوین راهبرد از ابعاد مختلف، یکی از نقاط بسیار بارز این الگو است. براساس این الگو، اجرای برنامه نیازمند طراحی راهبردهای لازم در این خصوص است. سنجش عملکرد، ارزشیابی و اقدام برای تصحیح براساس روابطی که در الگو پیش بینی شده است، کاملاً قابل اجرا است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نقاط ضعف الگو: تعیین رسالت، چشم انداز، ارزشها و اهداف در یک مرحله و همچنین تحلیل محیط قبل از تدوین رسالت را میتوان از نقاط ضعف این الگو دانست.
۲-۳-۶ -الگوی برنامه ریزی استراتژیک وایتمن[۱۱]
یکی دیگر از الگوهای سادهای که برای برنامه ریزی استراتژیک ارائه شده است، متعلق به وایتمن است. براساس الگوی مذکور، برنامه ریزی استراتژیک از دو قسمت مستقل برنامه ریزی و اجرا تشکیل میشود.
ممیزی داخلی
وضعیت مطلوب وضعیت فعلی
برنامه اجرایی
مشخص کردن انتخابها
مرحله برنامه ریزی
ممیزی خارجی
مرحله اجرا
اجرا
پیگیری
شکل (۲-۶): الگوی برنامه ریزی استراتژیک وایتمن
در مرحله برنامه ریزی، عوامل داخلی و خارجی سازمان برای شناسایی وضعیت فعلی و طراحی وضعیت مطلوب مورد ارزیابی و بررسی قرار میگیرند. بدیهی است که شرایط مطلوب دارای گزینه هایی است که مشخص کردن گزینه ها و انتخاب مناسبترین گزینه گام بعدی در مرحله برنامه ریزی است. این مرحله با تدوین برنامه اجرایی و عملیاتی پایان میپذیرد؛ سپس اجرا و پیگیری برنامه ها و اقدام اصلاحی ادامه مییابد (طبیبی و ملکی، ۱۳۸۲).
۲-۳-۷ -الگوی برنامه ریزی استراتژیک پیگلز و روجر
این الگو شامل هشت مرحله متوالی و شش وظیفه موازی برای پشتیبانی برنامههاست. پیگلز و روجر در الگوی خود به صورت تفضیلی و تحلیلی به محیط، بازار و خدمات اشاره نموده و همچنین به ارزیابی منابع انسانی، ارزیابی منابع مالی و ارزیابی عوامل درونی در الگوی خویش پرداختهاند. آنها در تعیین اهداف، هدفهای عالی و کلان را از اهداف ویژه جدا نموده اند تا تدوین راهبردهای کلی با دقت بیشتری انجام پذیرد. از ویژگیهای بارز این الگو، توجه به تحلیل فرصتها و تهدیدهای محیط خارجی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف محیط داخلی در قالب شش وظیفه پشتیبانی است (همان منبع، ص ۱۹۱).
الگوی پیگلز و روجر نیز در جای خود قابل ملاحظه است. این الگو بنا به شرایط خاص برخی سازمانها، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این الگو نیز اجزا و مراحل مختلف برنامه ریزی استراتژیک به صورت مناسب طراحی شده است. شاید یکی از نقاط ضعف الگوی مذکور، عدم توجه به شاخص های سنجش عملکرد است؛ بدون توجه به این نکته، مرحله تدوین هدفهای ویژه در الگو، موضوعیت خود را از دست میدهد. نقطه ضعف دیگر الگو، یک طرفه بودن آن است. در این الگو پیش بینی نشده است که به عنوان مثال اگر در مرحله تدوین هدفهای عالی، ضرورت تغییر رسالت مطرح شود، آیا امکان انجام این امر وجود دارد یا خیر.
توصیف سازمان
ارزیابی منابع انسانی