[۳۸]
شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری در خرید آنلاین
کیفیت خدمات ارائهشده در وبسایت
عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری
رضایت مشتریان الکترونیکی
وفاداری مشتریان الکترونیکی
در دهههای اخیر اهمیت توسعه و استفاده از کانالهای مختلف فروش در شرکتهای هوایی هم برای محققان و هم برای مدیران ارشد این شرکتها روشن شده است[۳۹]؛ لذا امروزه شرکتهای مختلف هواپیمایی، کانالهای مختلفی برای فروش بلیت خود در نظر گرفتهاند؛ ازجمله فروش از طریق “وبسایت"، “آژانسها"، “فروش در ایستگاه” و… .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
علاوه بر عوامل مختلف تأثیرگذار بر انتخاب کانال که در بالا مورد بحث قرار گرفت، در تحقیقی که بر روی مسافران قطار در سال ۲۰۱۴ انجام شد [۳۶]، مشخص گردید که افراد مسن تمایل دارند که بلیت خود را از طریق پایانه های فروش در ایستگاههای قطار تهیه کنند. این در حالیست که مشتریان ۲۶ تا ۵۵ ساله استفاده از کانالهای آنلاین را برای خرید و دریافت بلیت در ایستگاه را ترجیح می دهند. همچنین نویسندگان این مقاله، نتیجه گیری کردند که، مسافرانی که تمایل دارند یک هفته قبل از حرکت بلیت خود را تهیه کنند، تمایل بیشتری به حضور در آژانسهای فعال برای خرید بلیت دارند. در سال ۲۰۱۲ نیز، فورگاس[۴۷] و همکاران [۴۰] به بررسی عوامل تأثیرگذار بر رضایت مشتریان وبسایتهای شرکتهای هواپیمایی پرداختند. نتایج بدست آمده از تحقیق آنها، نشان میدهد که بهبود دائمی کیفیت وبسایت و افزایش اعتماد مشتریان در خریدهای الکترونیکی نقش بسزایی در رونق کسبوکار الکترونیکی شرکتهای هواپیمایی خواهد داشت.
در مقاله [۳۹] که در سال ۲۰۱۰ بر روی ۲۹۴۷ مسافر اسپانیایی انجام شد، عوامل مؤثر بر خرید آنلاین مورد بررسی قرار گرفت. این عوامل در شکل۲- ۸ نشان داده شده است.
شکل۲- ۸ عوامل مؤثر بر خرید آنلاین بلیت(منبع:[۳۹])
همانگونه که در شکل۲- ۸ نشان داده شده است عوامل “فرصت"، “توانایی” و “انگیزه” بر نیات خرید آنلاین مسافران تأثیر بسزایی دارد. عامل انگیزه اشاره به تمایل مشتری به خرید آنلاین بلیت دارد. این عامل تحت تأثیر عواملی نظیر “راحتی"، “مزایای مالی"، “لذت” و “تنوع” دارد؛ اگرچه تأثیر عامل تنوع بر انگیزه بسیار کم است. عامل فرصت نیز اشاره به در دسترس بودن و نبودن محدودیتهای زمانی دارد. عامل توانایی نیز اشاره به درک افراد از ظرفیت موجود برای جستجوی اطلاعات در مورد پرواز بر روی اینترنت دارد.
یکی دیگر از عوامل مؤثر بر رضایت مسافران، بهموقع بودن شرکتها در ارائه خدمات برنامه ریزی شده است. همانگونه که پیشتر نیز بیان گردید، “زمان” یکی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار برای مسافران صنعت حملونقل هوایی است که در افزایش رضایت آنان نقش بسزایی دارد[۴۱] [۴۲]. هرچه زمان انتظار[۴۸] مسافران بیشتر باشد، سطح رضایت آنها کاهش مییابد. زمان انتظار را میتوان “مدت زمان بین زمانی که مشتری تمایل دارد خدمت خاصی را دریافت کند تا زمانی که به آن خدمت دست یابد” تعریف نمود[۴۳]. در بررسیهای انجامشده، مشخص گردید که زمان انتظار مسافران دارای ۳ جنبه متفاوت میباشد که در شکل۲- ۹ نشان داده شده است.
شکل۲- ۹ انواع زمان انتظار(منبع: [۴۳])
زمان انتظار “مورد انتظار[۴۹]” حداکثر زمانی است که مسافر بر اساس تجربیات گذشته خود، انتظار دارد که اتفاق بیافتد. کاهش این زمان موجب افزایش رضایت مسافرت خواهد شد. زمان “انتظار واقعی[۵۰]” همان مدت زمانی است که مسافر در فرودگاه، بنا بر دلایل مختلف، منتظر میماند. زمان انتظار “احساسی[۵۱]“، ادراک ذهنی مسافر از زمان انتظار است؛ این مقدار معمولاً از مقدار زمان واقعی انتظار بیشتر است[۴۳].
یکی از مراحلی که در سفر هوایی بسیار زمانبر است، فرایند چک کردن[۵۲] بلیت و صدور کارت پرواز برای مسافران است. این فرایند در حالت سنتی، با تشکیل صفهایی در مقابل میز مربوطه همراه است که همین امر سبب بالا رفتن زمان انتظار مسافران و در نتیجه نارضایتی آنها خواهد شد. در سالهای اخیر و با پیشرفت فناوری اطلاعات(IT) روشهای نوینی برای جایگزینی فرایند چک کردن و صدور کارت پرواز معرفی گردیدهاند. ازجمله روشهای نوین در فرایند چک کردن، چک کردن از طریق تلفن، موبایل، وب و کیوسک است. شرکتهای هواپیمایی میتوانند با بهره گیری ازاینروشها، ضمن افزایش رضایت مسافران، سودآوری بالاتری برای خود به ارمغان آورند. در سال ۲۰۱۱، ویتمر[۵۳] به بررسی پذیرش روشهای نوین چک کردن و صدور کارت پرواز توسط مسافران و تأثیر آن بر رضایت آنان پرداخت. بررسیهای وی نشان داد که چک کردن از طریق موبایل و وب محبوبتر از سایر روشهاست که پیشرفت آنها می تواند تأثیر بسزایی در رضایت مسافران داشته باشد. نکته جالبی که ویتمر به آن اشاره کرد این بود که چک کردن از طریق کیوسک مورد پذیرش مسافران نبود و مسافران رضایت چندانی در استفاده از آن نداشتند. ۲ دلیل عمده عدم استفاده از کیوسک برای چک کردن، وابسته بودن این کیوسکها به برق و همچنین تشکیل مجدد صف در پشت آنها میباشد[۴۳]. ویتمر در بررسیهای خود به این نتیجه رسید که استفاده از کیوسک در چک کردن بلیت و صدور کارت پرواز برای مسافران ۲۰ تا ۳۰ ساله بسیار جذاب است ولی برای ۳۱ تا ۴۰ سالهها موجب نارضایتی می شود. اما استفاده از وب برای چک کردن برای تمامی مسافرین بین ۲۰ تا ۵۰ سال مناسب بوده و پیشرفت آن سبب افزایش رضایت شهروندان می شود[۴۳].
خدمات مورد انتظار مسافران جوان و سالمند نیز باهم متفاوتاند[۴۴]. با توجه به محدودیتهای جسمانی سالمندان، میتوان بیان داشت که سفر هوایی مناسبترین و رایجترین نوع سفر در بین سالمندان است. شرکتهای هوایی با توجه بیشتر به این قشر از مسافران و فراهم آوردن خدمات مناسب آنها میتوانند رضایتمندی مشتری را افزایش داده و در بازار رقابتی امروزی جایگاه بهتری کسب نمایند. توجه به سالمندان و ارائه خدمات مناسب برای این قشر، کسب سود و افزایش مشتریان را در پی خواهد داشت[۴۴]. “انتظار در صف"، “یافتن مسیر در فرودگاه” “پیادهروی طولانی” و سایر فعالیتهایی که به تحرک زیاد نیاز دارند ازجمله موانع کسب رضایتمندی مسافران سالمند است [۴۵] که شرکتهای هواپیمایی بایستی برای رفع آنها برنامه ریزی کنند.
در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ توسط چنگ و همکاران[۵۴] [۴۴]، در تایوان انجام شد مشخص گردید که از منظر سالمندان، ۳ خدمت بایستی توسط شرکتهای هوایی تقویت گردد:
تغذیه: ارائه غذاهای مناسب و ویژه سالمندان.
اطلاعرسانی: با توجه به محدودیتهای شنوایی و بینایی که ممکن است در سالمندان وجود داشته باشد، لذا آنها نمی توانند بهخوبی اطلاعات پرواز را شنیده و یا ببینند.
سرویسهای بهداشتی.
چنگ و همکاران سالمندان را به ۲ دسته ۶۵ تا ۷۴ سال و بیشتر از ۷۵ سال تقسیم کردند. آنها برای کشف خدمات پراهمیت برای سالمندان و میزان رضایت آنها از ارائه خدمات فعلی، پرسشنامهای شامل ۲۱ خدمت را آماده کرده و در اختیار این ۲ دسته مسافران قرار دادند. این ۲۱ خدمت پرسیده شده از سالمندان، در ۴ دسته تقسیم شدند؛ که عبارتند از:
امکانات و تجهیزات فرودگاه.
خدمات رزرو بلیت.
خدمات هواپیمایی در فرودگاه.
خدمات در طول پرواز.
همانگونه که در شکل۲- ۱۰ نشان داده شده است در هر ۲ دسته سالمندان، بین رضایت و اهمیت ” امکانات و تجهیزات فرودگاه” و ” خدمات رزرو بلیت ” تفاوت آشکاری وجود دارد.
شکل۲- ۱۰ شکاف اهمیت و رضایت مسافران(منبع: [۴۴])
چنگ و همکاران با بهره گرفتن از نظرات سالمندان، اولویت بهبود خدمات را برای شرکت هواپیمایی مورد مطالعه مشخص نمودند.