نظریه های مختلفی در تبیین خلاقیت وجود دارد. هنسی و آمابیل (۱۹۸۷) معتقد است که خلاقیت پدیدهای اجتماعی است و از نیازها، مقتضیات جامعه و شرایط خانوادگی برمیخیزد.عدهای دیگرنظیر تورنس (۱۹۷۹) معتقدند که خلاقیت یک اثر شخصیتی است؛ یعنی به عواملی نظیر انگیزش، هیجان، عواطف، احساسات، تجربهها و یادگیریهای شخصی وابسته است. عدهای نیز مانند گیلفورد (۲۰۰۵) معتقدند که خلاقیت بعدی فراشناختی دارد و با فرایند های عالی ذهنی نظیر تفکر، هوش، تخیل و پردازش اطلاعات ارتباط دارد. گروهی هم مانند استرنبرگ (۲۰۰۹) و میهالی (۲۰۰۷) معتقدند که خلاقیت پدیده ای چند متغیری است یعنی عواملی نظیر جامعه، خانواده، شخصیت و تواناییهای شناختی همزمان بر آن تأثیر می گذارد.
۱-۵ تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
۱-۵-۱تعریف مفهومی راهبردهای فراشناختی:
فلاول بیان میکند که فراشناخت، دانش فرد درباره فرایندهای شناختی خود است، و در بر گیرندهی به عمل در آوردن، سامانیدن و هماهنگ کردن مجموعه این جریانهاست. فراشناخت انواع آگاهی درباره شناختها یا فرایندهای اجرایی تصمیم گیری است که موجود انسانی باید هم فرایندهای شناختی را انجام دهد و هم پیشرفت آن را بررسی کند. (بران و همکارانش، ۱۹۸۰)
۱-۵-۲تعریف مفهومی خلاقیت:
فرایندی روانی فرض شدهاست، که در آن به حل کردن، ایده پروری، مفهوم سازی، خلق اشکال هنری، نظریه ها یا تولیدات یگانه و بدیع اقدام می شود. در واقع بر اساس این تعاریف یکی از ملاک های متمایز فکر خلاقه از افکار غیر خلاقه اصل یگانه و ابداعی بودن فرض شدهاست. (پیر خائفی،۱۳۸۴)
۱-۵-۳تعریف مفهومی خود پنداره تحصیلی:
شبکه ای از عقاید و باورهای مثبت و منفی در مورد خود، پذیرش یا رد خود میباشد. خود پندارۀ تحصیلی نیز فرایند شکل گیری ارزشیابی از خود پندارۀ متأثر از تجربه های آموزشی دانش آموزان و تفسیر محیط آموزرسی آن هاست. چرا که هر فرد در ذهن خود، تصویری از خویشتن دارد، به عبارت دیگر، ارزشیابی کلی فرد از شخصیت خویش را «خود پنداره» یا «خود انگاره» مینامند. این ارزشیابی ناشی از ارزشیابیهای ذهنی است که معمولاّ از ویژگیهای رفتاری خود به عمل میآوریم. در نتیجه، خودپنداره ممکن است مثبت یا منفی شود.
۱-۵-۴ تعریف عملیاتی راهبردهای فراشناختی:
در این تحقیق راهبردهای فراشناختی شامل آموزش فنون خود نظمدهی TREE سکستون و همکاران(۱۹۸۸) میباشد و شامل ۵ فرایند برنامه ریزی، سازماندهی، نوشتن، ویرایش و اصلاح بوده که از طریق تولید و فعال کردن زمینه دانش، دانش آموزان از طریق یادداشت جملات، ذکر دلایل فرضیه، بیان درستی فرضیه و تدوین متنی برای پایان نتیجه گیری از فرضیه در طی ۱۰ جلسه میباشد.
۱-۵-۵ تعریف عملیاتی خلاقیت:
در این تحقیق خلاقیت شامل یک بستۀ آموزشی شامل دستسازه های خلاقیت به صورت عملی است و در طی ۱۰ جلسه از افراد خواسته می شود تا به کمک ابزار ووسایل که عمدتاًٌ در محیط زندگی به وفور یافت میشوند خلاقانه به تولید ایده یا شی خاص بپردازند.
۱-۵-۶ تعریف عملیاتی خودپندارۀ تحصیلی:
در این تحقیق شامل نمرهای است که دانش آموزان در آزمون خودپندارۀ تحصیلی (دلاور،۱۳۷۲) کسب میکنند و حداکثر نمرۀ اکتسابی ۱۲۰ میباشد.
۱-۶ متغیرهای تحقیق:
– متغیر مستقل: آموزش راهبردهای فراشناختی، آموزش خلاقیت
-متغیر وابسته: خودپندارۀ تحصیلی
-متغیر کنترل: منطقۀ آموزشی، جنسیت، سن وپایه تحصیلی
-متغیر مداخلهگر: شخصیت دانشآموزان، سوابق و پیشینه تجارب دانش آموزان
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و پیشینه تحقیق
فصل دوم:
مبانی نظری پژوهش و پیشینه تحقیق
۲-مقدمه :
این فصل در دو بخش مبانی نظری و پیشنهی تحقیق ارائه خواهدشد. در بخش مبانی نظری تعاریفی از خلاقیت، فراشناخت و خود پندارۀ تحصیلی بیان می شود، در قسمت بعدی بخش مبانی نظری در بارهی انواع روشهای آموزش فراشناخت و خلاقیت مطالبی ذکر خواهدشد و در پایان فصل تحقیقاتی که در ایران و در خارج از کشور در بارهی فراشناخت، خلاقیت و خود پنداره تحصیلی انجام شده به اختصار شرح داده خواهدشد ضروری است اشاره شود. به دلیل جدید بودن موضوع پژوهش حاضر به خصوص در حیطۀ فراشناخت، تحقیقات زیادی که این موضوع را کاملاً پوشش دهد وجود ندارد، بنابراین محقق تلاش کردهاست نزدیکترین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، جمع آوری و ارائه دهد.
۲-۱تعریف فراشناخت
فراشناخت[۷] ابتدا توسط فلاول[۸]مطرح شد تنها به تبیین و توجیه دانش فرد در مورد فرآیندها و تولیدات شناختی و نظارت بر این فرآیندها بپردازد. فراشناخت به آگاهی انسان از نظام شناختی خود و کنترل و نظارت به آن گفته می شود. به سخن دیگر فراشناخت، دانش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خودش یا دانستن در بارهی دانستن است. دانش فراشناختی یاری می کند تا هنگام یادگیری و دانستن امور، شخص پیشرفت خود را در نظر بگیرد همچنین این دانش کمک میکند تا نتایج تلاشها ارزیابی شود و میزان تسلط بر مطالبی که خوانده شده، سنجیده شود. (سیف، ۱۳۹۲).
تعاریف مختلفی از فراشناخت ارائه شدهاست که به درک بهتر آن کمک می کند از جمله : دانش فرد در بارهی فرآیندهای شناختی خود و فرایند سازماندهی و هماهنگ کردن مجموعه ای از جریانها (فلاول، ۱۹۸۸) تفکر در بارهی تفکر (براون[۹] ۱۹۸۴) شناخت (براون و دولاچ[۱۰]، ۱۹۸۷)، آگاهی فرد از فرایندهها و راهبردها شناختیاش (فلاول، ۱۹۸۸)، و هر گونه دانش یا فعالیت شناختی که موضوع آن شناخت یا تنظیم شناخت باشد با توجه به تعاریفی که ارائه شد میتوان گفت «فراشناخت، مجموعه دانش و فرآیندهایی است که کنشهای شناختی فرد را نظارت هدایت و کنترل میکنند و در واقع به مدیریت فعالیتهای شناختی میپردازند (به نقل از کارشکی، ۱۳۷۹).
۲-۱-۱ راهبردهای فراشناختی
راهبردهای فراشناختی، مهارت های اجرایی هستند که موفقیت فعالیت یادگیری را ارزیابی میکنند (اوملی و کهات[۱۱]، ۱۹۹۰به نقل ازعاطی نژاد،۱۳۹۱)
راهبردهای فراشناختی اساسی، شامل ربط دادن اطلاعات جدید به اطلاعات قبلی انتخاب راهبردهای تفکر، برنامه ریزی، نظارت، و ارزیابی فرآیندهای تفکر می شود (دیرکس[۱۲] ، ۱۹۸۵).