در مورد اظهار محبت هم هیچ گاه به یک میزان و یک نوع به فرزندان عمل نمی نمایند آنان معتقدند که هر کدام از فرزندان به تناسب و مقتضیات سنی ونوع خاصی از اظهار محبت نیازمندند وبه این نکته نیز واقفند که این اظهار محبت ها تباید مانع رشد فکری ، عقلی ، اجتماعی آنان شود و در کل استقلال آنان حفظ نماید .
والدین تحصیل کرده و آگاه در ارتباط با فرزندان خویش از پنج قاعده زیر تبعیت می نمایند :
۱- فرزند خویش را دوست دارند .
۲- برای فرزند خویش الگوی خوب میباشند .
۳- فرزند خویش را آموزش میدهند .
۴- فرزند خویش را با انضباط بار می آورند .
۵-نسبت به مسئولیت های خویش آگاه هستند . (کاظمی مقدم،۱۳۸۱ )
ارتباط و تأثیر آن بر عملکرد دانش آموزان و دانشجویان :
در تعریف ارتباط می توان گفت که فعالیتی که در یک محیط به طور مستمر در حال جریان است
« فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط اینکه دهنیات مورد نظر فرستنده بر گیرنده انتقال یابد و بالعکس » .ارتباط بزرگترین عاملی است که نوع رفتارها را با دیگران واتفاقاتی که ردجهان اطراف برایمان پیش میآید را تعیین میکند . کودک زمانی میتواند رشد نماید و به مرحله تکامل برسد که بتواند با دیگران روابط اجتماعی برقرار نماید کودک از ناحیه پدر و مادر دوستان ، همسالان و اولیای مدرسه تأثیر پذیر است و با آنان در ارتباط است پس لازم است با هر کدام از آن ها رابطه صحیح و صمیمانه داشته باشد . و این مستلزم آن است که آن ها این رابطه صحیح را به کودک آموخته باشند .( شعاری نژاد،۱۳۸۱)
به طور کلی بچه هایی که پدر و مادر محبوب را از صمیم قلب دوست می دارند و شخصیت والدین آنان از رفیع ترین جایگاه والاترین ارزشمندی برخورد ار است انرژی روانی بیشتری برخوردار بوده و نسبت به دیگران تمایل کمتر به تماشای تلویزیون اوقات فراغت از مدرسه در کوچه و خیابان دارند و اگر والدین در نزد فرزندانشان از بیشترین محبوبیت اعتبار اهمیت و ارزشمندی برخوردار باشند به طبع فرزندانشان موفقیت تحصیلی فراوان تری خواهند داشت بدون آنکه نگرانی چندانی نسبت به موفقیت تحصیلی فرزندان درمیان باشد(علی آبادی ،۱۳۷۹) .
آن چه در جامعه می گذرد از طریق حالات و رفتار والدین به داخل خانه نفوذ میکند و آن چه در دورن خانواده می گذرد وبه جامعه منتقل می شود و. بنابرین والدین هوشیاری اجتماعی داشته باشند و عوامل تأثیر گذار در اوضاع خانه راب ه ردستی بشناسد و تأمل کنند که چگونه میتوانند آثار و پیامده های منفی عوامل اجتماعی و فرهنگی را تقلیل دهند و در مواجهه ی منطقی ما آن ها سستی و اهمال از خودنشان ندهند(سیف ،۱۳۷۶).
خانواده و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی فرزندان :
مهمترین عامل مؤثر در شکل گیری نگرش دانش آموزان و دانشجویان نسبت به تحصیل خانواده است مهمترین نقشی که والدین در زمینه یپیشرفت تحصیلی فرندان میتوانند داشته باشند ایجاد محیطی ارام ومساعد جهت انجام تکالیف است هر چه محیط مطالعه برای فرزندان آرام تر و محرکهای فراهم از جمله تلویزیون ، بازی با سایر کودکان و سرو صدایهای دیگر کمتر باشد موفقیت دانش آموزان بیشتر خواهد بود(افروز ۱۳۷۱).
والدین با اجتناب از ترتیب دادن جشن ها و مراسمات مختلف و یا شرکت در آن ها رد ایام امتحانات میتوانند بر پیشرفت تحصیلی فرزندان خود تأثیر داشته باشند و همچنین میتوانند بجای خرید اشیای غیر ضروری برای دانش آموزان کتاب های کمک درسی و وسایل کمک آموزشی تهیه کنند تا این طریق هم دانش آموزان اوقات فراغت خود را به خوبی بگذرانند و هم به یاد گیری آن ها کمک کنند . وضعیت اقتصادی خانواده میتواند از عوامل مهم و پیشرفت تحصیلی فرزندان باشد . توجه به فرهنگ خانواده ، نحوه برقراری ارتباط با خواهران و برادران دیگر نیز میتواند از عوامل پیشرفت وتحصیلات فرزندان باشد . ( میلانی فر ، ۱۳۷۸)
نقش توجه والدین به فرزندان :
در آموزش های غیر رسمی بخشی از امکانات بالقوه افراد آن هم به صورت تصادفی و فقط به اقتضای عوامل محیطی به فعل درمی آید و مورد بهره برداری قرار گیرد بنابرین در تعلیم و تربیت فرزندان نباید فراموش شود که خانواده ای که اهمیت برای علم و دانش قائل است و از مسائل تعلیم وتربیت آگاهی دارد و به سرنوشت فرزندان خود فکر میکند نسبت به خانواده ای که در این زمینه ضعف دارد تأثیر متفاوتی روی فرزندان خود خواهد داشت حتی محیط زندگی و محل رفت و آمد فرزندان هم میتواند در پیشرفت تحصیلی فرزندان تأثیر بگذارد(بدری مقدم ،۱۳۸۳).
مشکل مالی خانواده ها مشکل مهمی است که میتواند در موفقیت فرزندان تأثیر مستقیم بگذارد. خانواده هایی که نتواند از کودکی تغذیه مناسب جسمی وروحی برای فرزندانشان تهیه نمایند و وسایا بازی و اسباب بازی هیا آموزشی را نتوانند در اختیار فرزند خود قرار دهند و یا در دوره آمادگی امکان فرستادن به آمادگی را نداشته باشند مسلماًً در طول دوران تحصیل هم میتوانند فرزندانشان را در کلاس های تقویتی یا آموزشی ودروس جانبی قرار دهند که همه این ها به طور مستقیم و غیر مستقیم رد وضعیت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آن ها مؤثر خواهد بود ( میلانی فر ، ۱۳۷۸)
عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان:
۱- برنامه ی درسی
برنامه درسی را می توان به سه گروه برنامه ی درسی مورد انتظار( آنچه که در فهرست دروس و یا هدف های یادگیری مندرج است ) برنامه ی درسی اجرا شده ( آنچه که معلمین عملاً تدریس میکنند و در زبان پژوهش اغلب به آن فرصت یادگیری میگویند ) و برنامه ی درسی فرا گرفته ( آنچه که کودکان واقعاً یاد می گیرند ) تقسیم نمود به طور خلاصه می توان اظهار داشت که اگر دانش آموزان فرصت یادگیری چیزی را داشته باشند.معمولاً آن را فرا می گیرند و اگر این فرصت برای آن ها فراهم نباشد از یادگیری آن محروم خواهند شد.
بسیاری از کشورهای در حال توسعه دارای مرکز برنامه ریزی هستند گر چه در بسیاری از کشورها برنامه های درسی برای رهایی از نفوذ برنامه های قدرت های استعماری گذشته به صورت ملی تدوین شده اند هنوز در برنامه های درسی برخی از کشورها این وضعیت وجود ندارد و یا آنکه در طرف دیگر طیف به آنچه که در دیگر کشورها کودکان برای یادگیری مخصوص در زمینه خواندن،ریاضیات و علوم دارند توجه کافی مبذول نشده است
۲- کتاب های درسی و مواد آموزشی: